اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

"الشرق الجدید" گزارش داد

تلاش برای فلج کردن عراق و دور نگه‌داشتن آن از سوریه

خبرگزاری فارس: هدف اصلی آنکارا و ریاض در حمایت از تشدید موج انفجارهای انتحاری و حملات تروریستی عراق و بحران سیاسی ایجاد شده در این کشور، مشغول کردن بغداد به امور داخلی و دور نگه داشتن آن از سوریه است تا به این ترتیب دمشق در انزوا قرار گیرد.

تلاش برای فلج کردن عراق و دور نگه‌داشتن آن از سوریه
به گزارش فارس، پایگاه خبری "الشرق الجدید" طی مقاله ای با عنوان « تلاش برای فلج کردن عراق و دور نگه‌داشتن آن از سوریه» به بررسی اهداف پشت پرده بحرانی کردن اوضاع سیاسی عراق پرداخت.

در این مقاله آمده است: تحولات سیاسی کنونی در عراق بیانگر بحرانی شدن اوضاع سیاسی این کشور در نتیجه دخالتهای هدفمند ترکیه و عربستان سعودی است. هدف آنها از این دخالت ها شعله رو کردن آتش بحران در دولت "نوری المالکی" نخست وزیر این کشور است. این دخالت ها دور از حملات و هجمات نیروهای همپیمان عربی و ابزارهای منطقه ای آنها علیه سوریه نیست؟
 
نخست این که به موازات تنش سیاسی جاری در عراق که دولت این کشور را نشانه گرفته است، مقامات مسئول عراقی از نشانه ها و دلایل و کشف اسنادی مبنی بر تحریک گروهک های تکفیری در این کشور از سوی برخی دولت های منطقه علیه عراق خبر دادند. هدف از این اقدامات انجام انفجارهای خونین در این کشور بود تا از این راه امنیت و ثبات عراق هدف قرار گیرد و با تزلزل مواجه شود و این کشور در فضایی از فتنه مذهبی گرفتار آید.

تدابیری که نوری مالکی در عراق اخذ کرد یعنی پایان دادن به فعالیت های شرکت های امنیتی مرتبط با اشغالگران آمریکایی، در تنگنا قرار دادن فعالیت های مزدوران آمریکایی و نیز اقدامات سیاسی مالکی مبنی بر استناد به دولت مرکزی، حفظ جایگاه ملی دولت عراق و استناد به حاکمیت اکثریت به منزله تقویت و تحکیم اوضاع داخلی این کشور بود. این اقدامات به ایجاد شکاف در جبهه "ایاد علاوی" رهبر فهرست العراقیه و "طارق الهاشمی" معاون اول رئیس جمهوری و "صالح المطلک" معاون نخست وزیر عراق منجر شد. این فهرست با حمایت عربستان و ترکیه، تحت نظارت آشکار آمریکا وارد معرکه ای علیه مالکی و همپیمانی ملی عراق شد و هدف از آن نیز فلج کردن عراق، محدود کردن توانمندی های این کشور و ممانعت از پیشرفت آن برای دستیابی به جایگاهی عالی برای بازی کردن در معادلات عربی و منطقه ای بود.

بازگشت موج انفجارهای انتحاری به عراق، ان هم در سطحی گسترده و وسیع در سایه حملات سیاسی هماهنگ و اجرای طرح های توطئه آمیز در برخی نهادهای حساس دولتی که توسط دولت مالکی افشا شد، بیانگر توطئه این طرف ها برای ایجاد شکاف و چند دستگی در ارتش و نهادهای امنیتی عراق بود. تمام این اقدامات در درجه نخست با هدف فلج کردن عرق و غرق کردن آن در جنگی داخلی صورت گرفت تا عراق به جای خیزشی اقتصادی و سیاسی در منطقه و بازگشت به جایگاه والای منطقه ای خود به یک نیروی ضعیف و منفی تبدیل شود و از ایجاد هرگونه توازنی در منطقه دور نگه داشته شود.

علاوه بر این در عراق شاهد تلاش آشکار آمریکا برای دورنگه داشتن عراق و حفظ فاصله راهبردی آن با ایران و سوریه هستیم. این امر یک اصل برای آمریکا است. زیرا اسرائیل به صراحت اعلام می کند که از بازگشت جبهه شرقی به قدرت و اتحاد می هراسد زیرا این امرو تمام حساب و کتابهای استراتژیک غرب را در منطقه از بین خواهد برد. به همین دلیل عربستان و ترکیه اکنون بعنوان ابزارهای مستقیم آمریکا در منطقه، تمام تلاش خود را در عراق برای ناکام گذاشتن این کشور و ویران کردن آن پس از خروج نیروهای آمریکایی به کار بسته اند.

آمریکایی ها از طریق برخی از مزدوران خود در عراق تلاش می کنند تا این فکر را به جامعه عراقی القا و تحمیل کنند که عراق باید از تحولات جاری در سوریه دوری کند. هرچند که بخش های مختلف مردمی و سیاسی عراق این حقیقت را دریافته اند که این کشور نمی تواند از تحولات جاری در سوریه درو نگه داشته شوند. زیرا عراقی ها نیز با همان خطرات جامعه سوری مواجه هستند که چند دستگی مذهبی و جنگ داخلی است که دامنه آن می تواند تا خود عراق نیز کشیده شود.

این طرح آمریکا و اسرائیل است که پس از شکست در مقابل جبهه مقاومت مردمی و نظامی عراق و نیز توازن منطقه ای ایجاد شده توسط نیروهای مقاومت ایرانی، سوری، لبنانی و فلسطینی راهی جز روی آوردن به ایجاد جدایی و شکاف میان این نیروهای مقاومت ندارند.

دولت مالکی در چنین شرایطی با حملات امنیتی و سیاسی متعدد و تحریکات مذهبی متعددی مواجه است که دلیل اصلی آن مواضع این دولت در قبال دولت ملی سوریه و حمایت آن از دمشق است. دولت مالکی از همان ابتدا با اعمال تحریم علیه سوریه مخالفت کرد و تدابیری برای جلوگیری از قاچاق اسلحه به سوریه اتخاذ کرد و حتی همکاری های امنیتی میان دو کشور افزایش یافت و تمام این اموراز طریق بازکردن کانال های همکاری های اقتصادی و نفتی میان دو کشور صورت گرفت. به این ترتیب نیروهای جهانی که طرح جنگ علیه سوریه را در سر می پروراندند و به نابود کردن اقتصاد ملی سوریه دل بسته بودند و برای این کار خود به مشکلات اقتصادی سوریه از طریق اجرایی کردن تحریم های غربی و عربی و همکاری ترکیه در این زمینه دل خوش کرده بودند، ناگهان دیدند که عراق بعنوان یک گزینه راهبردی به ریه ای برای تنفس اقتصادی سوریه و در هم شکستن محاصره تحمیلی تبدیل شده است.
 
تمام توطئه چینان علیه سوریه به خوبی می دانند که پل اتصال میان سوریه و ایران، عراق است. همین امر نیز موجب شده است که یک جبهه منطقه ای قوی و توانمند در خاورمیانه ایجاد شود که در صورت نیاز می تواند تمام توازنات و معادلات منطقه ای غربی ها را زیر و رو کند.

انتهای پیام/++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول