اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس:

ایران علاقه‌ای به دخالت در امور داخلی همسایگان خود ندارد

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس در ارتباط با خبرهایی که در مورد میانجی‌گری ایران در قضیه طارق الهاشمی و کمک به عراق بیان می‌شود، گفت: ایران علاقه‌ای به دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه خود ندارد.

ایران علاقه‌ای به دخالت در امور داخلی همسایگان خود ندارد

عوض حیدرپور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در پاسخ به این که تحلیل شما از وجود ناامنی و شدت گرفتن عملیات‌های تروریستی و انفجارها در شهرهای عراق به ویژه بغداد با خروج نیروهای آمریکایی چیست، اظهار کرد: طبیعی است که پس از ترک کشور عراق توسط نیروهای ارتش آمریکا یک چنین اقدام‌هایی انجام بگیرد و از سویی آمریکایی‌ها تمایل دارند که این ناامنی‌ها پس از خروج آن‌ها به کشورهایی که لشکرکشی می‌کنند، وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: باید به این مورد نیز توجه داشت که عراق به دلیل بافت جمعیتی ویژه در این کشور همواره با ناامنی‌ها و تهدیدهای داخلی رو به‌ رو بوده است، اما در زمان حکومت صدام به دلیل تشدید فضای امنیتی فرصت برای بروز بمب‌گذاری‌ها و انفجارها کمتر به وجود می‌آمد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: پس از برکناری صدام و روی کار آمدن رژیم جدید و پایدار شدن آن هر از گاهی شاهد این انفجارها هم هستیم.

وی با اشاره به اینکه عراق در آینده نیز با موجی از ناامنی‌ها و انفجارها به فواصل مختلف رو به ‌رو است، تصریح کرد: به اعتقاد من این ناامنی‌ها ربطی به رفتن آمریکایی‌ها از این کشور ندارد و این شرایط عمومی داخل خود عراق است که خودش را به این صورت نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: اما این خوشایند آمریکا است که به جهان القا کند، خروج آنها از عراق، ناامنی را در این کشور به وجود آورده است.

حیدرپور افزود: تجربه نشان داده زمانی که موجی از انفجارها در عراق به اوج می‌رسد، در زمان کوتاهی پس از آن فروکش می‌کند و رژیم عراق نیز به صورت طبیعی می‌تواند آن را کنترل کند و دولت فعلی باید شرایط را به دست بگیرد.

وی در پاسخ به این سئوال که در خبرها آمده بود که بعضی از طرف‌های عراقی نزدیک به نوری المالکی طی تماس‌هایی با دولت ایران خواستار دخالت این کشور و میانجی‌گری در موضوع طارق الهاشمی شده‌اند، آیا شما ورود ایران در این قضیه را به صلاح ارزیابی می‌کنید، گفت: مسائلی که در مورد طارق الهاشمی در این کشور رخ داده از مسائل داخلی عراق به شمار می‌رود و هیچ دلیلی برای ورود ایران وجود ندارد، چرا که عراق کشوری مستقل است و قوه قضاییه این کشور صلاحیت رسیدگی به این جریان را براساس قوانین کشورشان دارد‌.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این شایعه‌هایی است که دشمن پراکنده می‌کند و ایران علاقه‌ای به دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه خود ندارد.

انتهای پیام/ج20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول