اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه یزد:

عقاید وهابیت مشرکانه است

خبرگزاری فارس: نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: عقاید وهابیت از آنجا که خدا را قائل به جسم می‌دانند، مشرکانه است.

عقاید وهابیت مشرکانه است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در خطبه‌های این هفته نمازجمعه اظهار داشت: براساس آنچه که خلقت عالم است، ولی، رب و روزی‌دهنده ما خداست بر این اساس خدا باید در این دنیا اعمال ولایت کند و ربوبیت خدا نیز ایجاب می‌کند که خدا اظهار ولایت کند.

وی افزود: در اعمال ولایت خداوند متعال، به طور قطع کارگزارانی بر روی زمین هستند و اعمال ولایت خدا به دست رسولان به ویژه رسولان اولوالعزم انجام می‌شود.

ناصری خاطرنشان کرد: همواره باید افرادی روی زمین به عنوان حجت خدا باشند تا مردم از آنها الگو گرفته و آنها نیز به عنوان راهنمای مردم نقش خود را ایفا کنند.

وی ادامه داد: عده‌ای بر این عقیده‌اند که بعد از پیامبر، وجود قرآن برای آنها کافی است اما از آنجا که برداشت افراد از کتاب خدا متفاوت است، به طور طبیعی هر فرد برداشت سلیقه‌ای از قرآن دارد و براساس فهم خود آموزه‌های قرآنی را اجرا می‌کند.

ناصری تاکید کرد: در چنین شرایطی لازم است ولایت و هدایت جامعه به دست انسانی اسوه، معصوم، عالم، دانشمند و عادل باشد تا مفاهیم قرآن را به نحوی که خدای متعال اراده فرموده، به مردم ارائه دهد.

خطیب جمعه یزد یادآور شد: این در حالی است که عده‌ای نظیر وهابیون با این عقیده مخالفند و ما را به دلیل پیروی از ولایت مشرک می‌دانند.

وی ادامه داد: در حالی که همین وهابیون قائل به تجسم خدا هستند و خدا را جسم می‌دانند در حالی که جسم محدود است و خدای محدود نمی‌تواند خدای کاملی باشد.

ناصری عنوان کرد: این فرضیه در مورد خداوند متعال شرک است و وهابیون به دلیل همین اعتقادات انحرافی، مشرکند.

وی خاطرنشان کرد: ولایت خدا و اعمال ولایت خدا همیشه باید وجود داشته باشد و حتما باید عالم‌ترین و عادل‌ترین، معصوم‌ترین و بی‌خطاترین افراد راهنمای خلق در جهان باشند.

امام جمعه یزد اظهار داشت: بر این اساس خلیفه سعودی،‌ یزید و ... به دلیل خطاهای خود نمی‌توانند اعلام کنند که ما خلیفه خدا بر روی زمین هستیم.

ناصری در بخش دیگری از سخنان خود شهادت رسول اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) را تسلیت گفت و افزود: امام حسن(ع) مظلوم‌ترین امام مدینه است و زمانی امور را به دست گرفت که معاویه مسلط بر شام شده بود و از سویی خوارج ادعاهایی داشتند و از سوی دیگر دوستان امیرالمومنین(ع) متفرق شده بودند.

وی یادآور شد: زمانی که امام حسن مجتبی(ع) خلافت را در دست گرفت، بدعت‌ها آغاز شده بود و معاویه نیز با پول بیت‌المال، تهدید و تطمیع افراد را جذب خود کرده بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد ادامه داد: امام حسن(ع) در شرایطی قرار گرفته بودند که اگر قیام می‌کردند، شکست می‌خوردند اما از سوی دیگر باید با بدعت‌ها و بدی‌ها مبارزه می‌کردند.

ناصری بیان کرد: حیله‌ها و ظاهرسازی‌های معاویه سبب شده بود عده زیادی فریب او را بخورند و امام حسن(ع) در چنین شرایطی چاره‌ای نداشت جز اینکه زمینه‌ای برای اصلاح حکومت و مردم فریب خورده ایجاد کند.

وی عنوان کرد: بر همین اساس نیز در صلح‌نامه خود پیشنهاداتی داد که همه آنها به نفع مسلمانان بود و یکی از آنها این بود که معاویه بعد از خودش کسی را به خلافت نرساند.

ناصری ادامه داد: تا زمانی که امام حسن(ع) بود، امام حسین(ع) فقط معاویه را توبیخ می‌کرد و با نوشتن نامه سعی در اصلاح امور داشت اما با مرگ معاویه و جانشینی یزید، پیمان صلح شکست و امام حسین (ع) نیز دیگر نتوانست تحمل کند و قیام کرد.

امام جمعه یزد در بخش دیگری از خطبه‌های این هفته نمازجمعه با اشاره به اول بهمن‌ماه سالروز اعدام حسنعلی منصور، اظهار داشت: حسنعلی منصور بعد از کنار رفتن هویدا روی کار آمد و قصد داشت کارهای بسیاری انجام دهد که از آن جمله کاپیتولاسیون بود که مورد مخالفت شدید امام(ره) قرار گرفت.

ناصری یادآور شد: در آن زمان به همراه شهید بهشتی، شهید باهنر و ... در مورد نهضت مشورت کردیم و از یکی از مراجع فتوا گرفتیم و حکم برداشتن این جرثومه فساد (حسنعلی منصور) به عنوان بازوی محکم شاه را گرفتیم.

وی با تشریح وقایع روز ترور حسنعلی منصور عنوان کرد: در آن روز به همراه مرتضی نیک‌نژادی، صفار هرندی، عراقی و ... برنامه‌ریزی کردیم و اول قرار بود محمد بخارایی تیراندازی کند که تیراندازی او ابتدا به نقطه حساسی اصابت نکرد و سپس در حالی که در زیر دست پلیس‌ها بود دو تیر دیگر به منصور زد که باعث مرگ او شد.

ناصری خاطرنشان کرد: صادق امانی، محمد بخارایی و ... در دادگاه شاه مقاومت‌های بسیاری کردند و شجاعانه زحمات بسیاری برای انقلاب کشیدند.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول