اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

آخرین تحولات انقلاب یمن به روایت خبرنگار فارس در صنعاء

القاعده برگ فشار آمریکا و عربستان علیه انقلابیون یمن است

خبرگزاری فارس: درحالی که موج انقلاب یمن هر روز تشدید می‌شود، این روزها انتشار مشکوک اخبار متعدد درباره نفوذ عناصر مسلح القاعده در مناطق مختلف یمن نشان می‌دهد که آمریکا و عربستان دیگر چاره‌ای جز استفاده از برگ فشار قدیمی خود برای مهار انقلابیون ندارند.

القاعده برگ فشار آمریکا و عربستان علیه انقلابیون یمن است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از صنعاء ، افزایش مشکوک حضور القاعده در یمن، درگیری‌های داخلی در گارد ریاست‌جمهوری یمن، بسته شدن تمام راه‌های میان منطقه "ارحب" و "صنعاء"، تداوم تظاهرا‌ت‌های انقلابیون یمن علیه طرح ابتکاری شورای همکاری و اعطای مصونیت به دیکتاتور، فرار پسر دیکتاتور به دبی و درخواست از آل‌سعود مبنی بر توقف سیاست‌های خصمانه‌اش در یمن برخی موضوعاتی است که این روزها انقلاب یمن را با خود درگیر کرده است. 


القاعده؛ برگ فشار آمریکا و عربستان علیه انقلابیون یمن

درحالی که انقلاب یمن هر روز دامنه‌اش گسترده‌تر می‌شود و انقلابیون هر روز بیش از پیش مخالفت خود با طرح ابتکاری شورای همکاری خلیج فارس را رد می‌کنند، دولت‌های عربی منطقه‌ای بویژه عربستان سعودی و آمریکا جایگزینی برای گزینه استفاده از برگه تروریسم و القاعده برای منحرف کردن افکار عمومی جهان درباره انقلاب یمن ندارد.

نفوذ القاعده به شرق یمن و تردد آزادانه و مشکوک عناصر آن در مناطق مختلف یمن
 
در چنین شرایطی، اخبار متعددی درباره سیطره القاعده بر شهر "رداع" واقع در شرق یمن و حضور آن در مناطق دیگر این کشور بدون هیچ مقاومتی منتشر می شود. این اخبار و تحولات شگفتی بسیاری را برانگیخته است. برخی منابع امروز اعلام کردند که گروه‌هایی از القاعده صبح امروز به منطقه "الرضمة" و شهر گردشگری "دمت" یورش برده‌اند و شمار زیادی از عناصر القاعده با سلاح‌های خود از جمله تیربار، خمپاره انداز و سلاح‌های اتوماتیک به راحتی و آزادانه در این مناطق در حال تردد هستند.
گزارش‌های امنیتی و محلی دیگر از حضور گروه‌هک‌های تروریستی متعدد در یمن خبر می دهند و نقشه‌ای را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد دو سوم استان‌های یمن درگیر این امر هستند و این نگرانی وجود دارد که جنگی مذهبی در شمال یمن آغاز شود. ضمن این‌که آمریکا نیز اسنادی محرمانه با طرف‌های صاحب نفوذ امضا کرده است و بدنبال نجات خود از این بحران است.
 
افزایش مشکوک شمار عناصر القاعده با هویت‌های مختلف در یمن

درحالی که شمار اعضای گروهک‌های تروریستی در یمن از 350 تا 400 نفر تا اوایل سال 2011، تجاوز نمی‌کرد و هویت اغلب آنها، یمنی، سعودی و برخی سومالیایی بود، بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته 4 ماهه اخر سال 2011 در یمن، افرادی از کشورهای دیگر در یمن فعالیت مسلحانه داشته اند که بر اساس بررسی های صورت گرفته در میان کشته‌های شهر "زنگبار" و "الکود" در استان "ابین"، علاوه بر یمنی‌ها و سعودی‌ها افرادی داری هویت الجزائری، مغربی، بحرینی، نیجری، موریتانیایی و پاکستانی نیز وجود داشتند که بیانگر این حقیقت است که یمن به قبله جدیدی برای گروهک‌های تندروی موسوم به جهادی تبدلی شده است.
 
تداوم مخالفت با طرح شورای همکاری و اعطای مصونیت به صالح از سوی انقلابیون
 
از سوی دیگر شهرهای مختلف یمن شاهد تظاهرات‌های متعدد انقلابیونی است که مخالف اعطای مصونیت به صالح و خواستار اعدام او هستند و طرح ابتکاری شورای همکاری خلیج فارس را رد می‌کنند.

درگیری‌های داخلی در گارد ریاست‌جمهوری تحت فرمان پسر ارشد صالح

همچنین اعتراض‌ها در تیپ 62 گارد ریاست‌جمهوری معروف به پایگاه "فریجه" در منطقه "ارحب" نیز بالا گرفته است. منابع آگاه نظامی از کشته شدن 4 نظامی یمنی تاکنون طی درگیری ایجاد شده میان افسران این پایگاه خبر می دهند. دلیل اصلی اختلاف ایجاد شده میان نظامیان این پایگاه از صبح امروز، درباره موضوع طرد سرگرد "محمد حسین البخیتی" فرمانده نظامی این پایگاه بود.
 
منابع آگاه اعلام کردند که درگیری‌‌ها در این پایگاه نظامی گسترش یافته است و نظامیان فرمانده تیپ خود را محاصره کرده و خواستار کناره‌گیری او هستند.

در سایه این درگیری‌ها، نیروهای گارد ریاست‌جمهوری یمن به رهبری "احمد" پسر دیکتاتور، از صبح امروز تمام راه‌های منطقه ارحب به صنعاء را بسته‌اند و مانع ورود و خروج شهروندان یمنی به این منطقه می‌شوند.

پسر ارشد صالح به دبی گریخت

منابع آگاه دیگر نیز از احتمال خروج "احمد علی عبدالله صالح" فرمانده گارد ریاست‌جمهوری صنعاء ظهر امروز پایتخت یمن را ترک کرده است و با هواپیمای خصوصی خود به دبی رفته است.

این منابع تاکید کردند که احمد با استفاده از هواپیمای شخصی "شاهر عبدالحق" تاجر معروف حامی رژیم صالح یمن را ترک کرده است.

درخواست سازمان بازپس گیری اراضی اشغالی از عربستان برای توقف دخالت‌ها
 
دفتر اطلاع‌رسانی سازمان بازپس‌گیری اراضی اشغالی از عربستان، در نامه‌ای خطاب به آل سعودی اعلام کرد: ما از طرف‌های مختلف در رژیم سعودی می‌خواهیم که حمایت خود از مزدوران، تاجران مواد مخدر و سایر طرف‌هایی که شعله درگیری‌های داخلی در یمن را بر‌می‌افروزند می‌خواهیم که به این اقدامات و سیاست‌ها پایان دهند.
 
در ادامه این بیانیه تاکید شده است که این سیاست‌ها در خدمت منطقه و حتی این طرف‌ها نیست ضمن این‌که هیچ تطبیقی با اظهارات رژیم سعودی مبنی بر تاکیدش بر حسن همجواری و تثبیت امنیت و همزیستی مسالمت‌آمیز با کشور همسایه خود ندارد.
 
در این پیام آمده است: این طرف‌ها در رژیم سعودی صرفا در یمن فتنه طائفه‌ای به پا می‌کنند و با استفاده از امکانات مادی خود از نیازهای مردم یمن و فقر آنها سوء استفاده می‌کنند که این امر، عملی غیر اخلاقی و منافی ادیان آسمانی و قوانین همجواری است. ما همچنین هشدار می‌دهیم که اگر به این مزدوران که برای پول علیه منافع ملی یمن فعالیت می‌کنند، پول بیشتری داده شود، حاضرند حتی علیه عربستان نیز اقدام کنند و برایشان فرقی نمی‌کند. هرکس پول بیشتری به آنها دهد، در راستای منافع همان طرف عمل می‌کنند.
 
در ادامه این پیام آمده است: ما تاکید می‌کنیم که این طرف‌ها باید مسئولیت تمام اقدامات افراد مزدور از جمله اقدام آنها علیه شهروندان یمنی در منطقه "کتاف" واقع در استان "صعدة" و منطقه "عاهم" در استان "حجة" را برعهده بگیرند.
ما از دولت سعودی می‌خواهیم که بر این طرف‌ها فشار آورند و به دخالت‌های خصمانه در یمن که صرفا موجب خونریزی بیشتر می‌شود، پایان دهند. ما امیدواریم که ریاض سیاست‌های مثبتی را بر اساس مصالحه و تسامح در قبال یمنی‌ها اتخاذ کند. ما به طور مثبت با این امر برخورد خواهیم کرد و با هرگونه اقدامی که در خدمت منافع دو کشور همسایه باشد، همراه خواهیم شد.
 
انتهای پیام/ق
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول