اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی خبر داد

ایجاد 31 ایستگاه پذیرایی صلواتی برای زائران پیاده حرم رضوی

خبرگزاری فارس: معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: 31 ایستگاه پذیرایی در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس استقرار یافته است.

ایجاد 31 ایستگاه پذیرایی صلواتی برای زائران پیاده حرم رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمود ممتاز ظهر امروز در نشست خبری که در سالن دفتر اماکن متبرکه و امور زائران آستان‌ قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: 11 ایستگاه برون شهری، 17 ایستگاه درون شهری و سه واحد سیار خدمات فنی در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس برای پذیرایی از زائران پیاده آماده شده است.

وی افزود: در مسیرهای جاده سنتو، ملک‌آباد، فریمان، شهر مشهد با حدود 100 هزار مترمربع زمین و 25 هزار مترمربع فضای سرپوشیده آمادگی پذیرایی نزدیک به 100 هزار نفر با حدود 350 هزار وعده پذیرایی صبحانه، نهار، شام و میان وعده و ارائه خدمات اسکان بهداشت و درمان، تحویل بسته‌های فرهنگی و مراسم عزاداری آماده خدمت‌رسانی به زائرانی که با پای پیاده به حرم مطهر رضوی مشرف شده، انجام می‌شود.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی افزود: به تعداد 20 هزار و 500 نفر از زائران در مسیرهای مربوطه به صورت تصادفی بن غذای متبرک حضرت رضا(ع) تحویل داده می‌شود.

ممتاز هم‌چنین به مجوز رسمی به هیئت عزاداری که در دهه آخر صفر از سراسر کشور به مشهد مقدس عزیمت کرده اشاره کرد و گفت: به تعداد 3 هزار هیئت مذهبی که دارای مجوز رسمی هستند با حضور در مقبره شیخ محمد عارف (پیر پالاندوز) مجوز برگزاری مراسم عزاداری در زمان و مکان خاص در اماکن متبرکه را دریافت می‌کنند.

ممتاز در ادامه به گرامیداشت هفته وقف و تأکید آستان قدس رضوی بر استیفای حقوق موقوفات پرداخت و گفت: برای اجرای نیت واقفان در مدت 10 شب از 20 تا 29 دی‌ماه علاوه بر هیئت نمونه، برتر و برگزیده تاسوعا، عاشورا، اربعین و نیز هیئت‌های شهرستانی که در طول این دوره از دفتر هیئت‌های مذهبی کارت عزاداری دریافت کرده در قالب موقوفه مهدی قلی‌خان‌قرایی پذیرایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق اجرای موقوفات مرحوم غراب نیز شب شهادت حضرت رضا(ع) به 4 هزار و 600 نفر از خدمه، خدمتگزاران، مأموران تشریفات اماکن متبرکه، کارکنان ادارات تابع آستان قدس که در مشهد ارائه خدمات کرده، در محل مهمان‌سرا دعوت و پذیرایی می‌شوند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی به اجتماع عظیم عزاداران رضوی که هم‌زمان با اقامه نماز ظهر و عصر روز دوشنبه که در سوم بهمن‌ماه سال‌جاری برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: تشرف شهادت مراسم شام غریبان حضرت رضا(ع) که هم‌زمان با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در محل سازمان مرکزی آستان قدس رضوی که با حرکت خادمان به سمت حرم مطهر انجام می‌گیرد برپا می‌شود.

ممتاز ابراز داشت: در اربعین سال‌جاری 216 هیئت توفیق تشرف به اماکن متبرکه را داشتند.

وی تصریح کرد: با توجه به تعداد یک هزار و 110 هیئت در 28 صفر و تعداد 474 هیئت در 29 صفر و 1157 هیئت در 30 سفر برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه ارائه خدمات صندلی چرخ‌دار، صندلی تاشو، حمل و نقل با زائربرها با افزایش رشد 35 درصدی آمادگی ارائه  خدمات به زائران را دارد.

ممتاز افزود: پایگاه فوریت‌های پزشکی در روز شهادت حضرت رضا(ع) با 20 پایگاه و رشد 122 درصدی و 11 آمبولانس و رشد 266 درصدی نسبت به سال گذشته در سطح اماکن متبرکه ارائه خدمات درمان سرپایی به بیماران اورژانسی و اعزام موارد احتمالی را برعهده دارد.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرانی افزود: محدودیت‌های تردد نیز در روزهای یکشنبه و دوشنبه، دوم و سوم بهمن‌ماه سال‌جاری مسیرهای بست شیخ طبرسی و شیخ طوسی ویژه تشرف هیئت‌ها و بست حر عاملی ویژه خروج هیئت‌های مذهبی است.

ممتاز هم‌چنین به سایر برنامه‌ریزی‌های انجام شده در دهه‌های آخر صفر اشاره کرد و گفت: با توجه به پیش‌بینی 10 هزار زائر ارائه 600 هزار نفر ساعت کار توسط 25 هزار نفر پرسنل، خدمه و خدمتگزاران اماکن متبرکه در 250 هزار مترمربع صحن، 60 هزار مترمربع رواق و یک میلیون مترمربع زیربنا آمادگی خدمتگزاری به زائران را دارد.

وی افزود: خدمات امانات از قبیل پول‌های نقدی، اشیا و وسایل پیدا شده با افزایش 25 درصدی فضاهای موجود و فراخوان نیروهای فوق‌العاده به صورت 24 ساعت آمادگی ارائه خدمت به زائران را دارند.

ممتاز بیان داشت: نظافت کلی آینه‌کاری‌ها، لوسترها و معرق‌های حرم مطهر به صورت فوق‌العاده در ایام دهه آخر صفر و اوج سیاه‌پوشی حرم در طول دهه آخر صفر صورت گرفته است. 

انتهای پیام/م10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول