اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار:

10 لاک پشت دریایی در چابهار پلاک کوبی شدند

خبرگزاری فارس: رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار گفت: از ابتدای امسال تاکنون تعداد 10 لاک پشت نادر دریایی در دو سایت این اداره در چابهار پلاک کوبی شده‌اند.

10 لاک پشت دریایی در چابهار پلاک کوبی شدند

اشرف علی حسینی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در چابهار اظهار داشت: یکی از قابلیت‌ها و استعدادهای خدادادی در منطقه چابهار وجود شرایط مناسب برای حضور لاک پشتان دریایی است به طوری که در تمام فصول سال در این منطقه به چشم می‌خورند.

وی افزود: با توجه به اینکه در سایر جاها حضور این گونه‌های نادر دریایی محدود به نیمه اول و یا دوم سال است اما گونه‌های مکرر خوشبختانه با توجه به شرایط مساعد خلیج فارس در اکثر اوقات به چشم می‌خورند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار خاطرنشان کرد: در راستای پایش مناطق تخم گذاری و ایستگاه‌های تغذیه‌ای این اداره برنامه‌ای مدون را از سال گذشته آغاز کرده و امسال به طور جدی‌تری حفاظت از این گونه دریایی را در برنامه کاری خود قرار داده است.

حسینی اضافه کرد: به همت و همکاری همیاران افتخاری حفاظت محیط زیست که از بومیان منطقه هستند لاک پشت‌هایی که برای تخم گذاری به ساحل می‌آیند پلاک کوبی و تخم‌های آنان شمارش می‌شود.

وی یادآور شد: نوسانات جز و مدی همواره یکی از خطراتی است که به دلیل نفوذ آب به محل‌های تخم گذاری باعث خرابی آنان شده و حیات این گونه را با خطر جدی مواجه ساخته است.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار بیان کرد: به منظور حمایت هر چه مطلوب از لاک پشتان دریایی، دو سایت هچری در منطقه رمین و کچو که نزدیک‌تر به ساحل بوده توسط این اداره ایجاد شده است.

حسینی ادامه داد: تمام رفتارها و اقدامات مراقبتی و حفاظتی در این دو سایت اجرا می‌شود و لاک پشتان ضمن پلاک کوبی، شمارش تخم‌ها، تحت حفاظت این اداره قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: آسیب به لاک پشتان دریایی زمانی وارد می‌شود که در داخل تخم قرار دارند و خطر نفوذ حیوانات وحشی و افراد سودجویی که با باورهای غلط برای درمان بیماری مبادرت به حفر و بر داشتن تخم‌ها می‌کنند بیشترین خسارت را به این گونه نادر دریایی وارد می‌سازد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار گفت: پایش همیشگی مکان‌های مختلف به منظور حمایت بیشتر و معالجه و درمان در صورت آسیب دیدگی از دیگر اقدامات این اداره برای حفظ اینگونه مهم نادر است.

حسینی افزود: عمده‌ترین تلفات لاک پشتان دریایی مربوط به تورهای صیادی و برخورد این جانوران خزنده با پروانه موتورهای شناورها است.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری اداره کل شیلات استان و به منظور حفظ این خزنده دریایی و به حداقل رساندن تلفات این گونه، آموزش صیادان در زمینه خزندگان دریایی به ویژه لاک پشتان سبز در دستور کار این اداره قرار گرفته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار یادآور شد: با توجه به اینکه از نظر قوانین بین‌المللی این گونه از لاک پشتان در معرض خطر انقراض قرار داشته و از سوی محیط زیست جهانی مورد حفاظت قرار دارند در صورت آسیب رساندن به این لاک پشتان 6 میلیون و 400 هزار ریال جریمه نقدی در نظر گرفته شده است.

حسینی افزود: خوشبختانه با آموزش صیادان و احساس مسئولیت آنان نسبت به حیات این گونه دریایی به محض برخورد این نوع لاک پشت‌ها با تورهای صید از آن جدا و به دریا بازگردانده می‌شوند.

وی گفت: سبک صید صیادان منطقه به دلیل انتظاری بودن و رها کردن تورها به مدت طولانی متأسفانه تعداد زیادی از لاک پشت‌های دریایی با گرفتار شدن در این تورها دچار خفگی شده و از بین می‌روند.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول