اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگاهی از نوع دیگر به گزوئیه

مردم محق‌تر از یوزپلنگ‌ها / آبادانی و توسعه حق طبیعی مردم بافق

خبرگزاری فارس: جاده گزوئیه که از منطقه حفاظت شده کوه بافق می‌گذرد، مدت‌هاست محل بحث و اختلاف نظر مردم و محیط زیست است و تاکنون نیز رسانه‌ها به حمایت از حقوق یوزپلنگ‌ها پرداخته‌اند اما نگاهی از نوع دیگر به این مقوله، حق طبیعی مردم را نیز گوشزد خواهد کرد.

مردم محق‌تر از یوزپلنگ‌ها / آبادانی و توسعه حق طبیعی مردم بافق
به گزارش خبرگزاری فارس از بافق، با انتشار اخباری مبنی بر بهره‌برداری از جاده گزوئیه، بار دیگر سکوت رسانه‌ها، مردم، تشکل‌های زیست محیطی و سازمان محیط زیست شکست و اختلافات بر سر بهره‌برداری یا عدم بهره‌برداری از این جاده قدیمی بالا گرفت.
این جاده که از میان منطقه حفاظت شده کوه بافق می‌گذرد و به اعتقاد کارشناسان محیط زیست، تهدیدی برای گونه یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود، از 30 سال پیش محل اختلاف مردم منطقه سبزدشت بافق و مسئولان محیط زیست بوده است.
تاکنون اغلب رسانه‌ها بود و نبود این جاده را با نگاه زیست محیطی به تصویر کشیده‌اند اما در این گزارش نگاهی دیگر به جاده گزوئیه شده و حق و حقوق مردم و تلاش‌های آنها و زحماتی که به خاطر نبود راه دسترسی متحمل می‌شوند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
درخواست اهالی سبزدشت برای جاده دسترسی سابقه و قدمتی به تاریخ کوه بافق دارد و حتی معاونان سازمان محیط زیست نیز منعی را متوجه احداث این جاده نمی‌دانند.
مردم سبزدشت این روزها به طور مداوم در این جاده حضور دارند و با اجتماعات خود خواستار ادامه کار این جاده هستند.
مردم بافق اعلام کرده‌اند که فریاد آنها از نادیده گرفتن حق مسلم آنهاست زیرا احیای جاده گزوییه از آرزوهای دیرینه اهالی این منطقه است که این روزها در هیاهوی تبلیغاتی رسانه‌ها این حق کم‌رنگ شده است.
پس از کش و قوس‌های فراوان و پیگیری‌های مردم منطقه سبزدشت بالاخره مجوز به‌سازی جاده گزوئیه گرفته شده و کار به‌سازی این جاده از روستای دولت‌آباد (ورودی منطقه سبزدشت) به طرف بافق آغاز شده است.

* سرانجام گزوئیه در هاله‌ای از ابهام
گرچه این موضوع باعث خرسندی اهالی منطقه سبزدشت شده اما هر روز کشمکش‌های بسیاری بین مردم و مسئولان محیط زیست استان یزد در منطقه صورت می‌گیرد که سرانجام احداث این جاده را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.
ظاهرا اهالی منطقه از حضور مداوم محیط‌بانان محیط زیست استان یزد در حین کار و احیانا مانع شدن آنها از ادامه کار ماشین‌آلات راه‌سازی ناراضی هستند که این موضوع باعث تنش‌هایی نیز بین ماموران محیط زیست و مردم شده است.
در عین حال مردم منطقه مجوزی را در دست دارند که به‌سازی این جاده طبق مقررات مکتوب در این مجوز بلامانع است.
بخشدار بخش مرکزی بافق به اتفاق چند تن از اهالی منطقه سبزدشت با معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در زمینه احداث و به‌سازی جاده گزوئیه دیدار کردند.
در این دیدار گزارش کاملی از شرح وقایع انجام شده از سوی اهالی ارائه شده است.
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان کرده که برای تسهیل ارتباط اهالی روستا موضوع به‌سازی این جاده که عملیات خاکریزی و استفاده بهینه از جاده است، در دستور کار قرار گرفته که هیچ‌گونه منافاتی با قوانین و مقررات زیست محیطی ندارد.
اصغر محمدی‌فاضل در این دیدار عنوان کرده است: درخواستی که روستاییان آن منطقه داده‌اند، این است که جاده قدیمی بافق به‌سازی شود بنابراین درخواست روستاییان مبنی بر این است که روی این جاده خاکریزی مجدد انجام شود و این خاک کوبیده شود تا جاده خاکی مورد استفاده اهالی قرار گیرد.
مردم سبزدشت نیز عنوان می‌کنند: بهترین گزینه برای بهبود دسترسی روستاهای منطقه سبزدشت به بافق، از طریق گزوئیه است.

* وضعیت جاده گزوئیه از جاده‌های شمال کشور بدتر نیست
یکی از اهالی سبزدشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: جاده گزوئیه از جاده‌های شمال که خطرناکتر نیست چه طور آقایان از تهران به شمال که می‌روند، تخریب جنگل‌ها ضرری به محیط زیست وارد نمی‌کند اما اکنون این جاده که می‌تواند نقش اساسی برای تجدید روحیه معدنکاران بافق برای استفاده از آب و هوای خنک منطقه داشته باشد، باعث صدمه به محیط زیست می‌شود؟
عده‌ای دیگر نیز اعلام می‌کنند: کافی است مسئولان به مردم و خواسته به حق آنها توجه کنند آن وقت شاهد خواهید بود که خود مردم منطقه بهترین محیط‌بان منطقه می‌شوند و تقابل با مردم کار شایسته‌ای نیست.

* روستاهای منطقه در صورت عدم وجود جاده به زودی متروکه می‌شوند
مردم بافق معتقدند: جاده فعلی به علت طولانی بودن، عملا زمینه پیشرفت و توسعه اقتصادی منطقه سبزدشت را مسدود کرده که این موضوع باعث مهاجرت روستاییان به شهر شده و کم کم این روستاها که روزگاری جمعیت زیادی داشته است، به متروکه‌ای تبدیل می‌شوند.
برخی دیگر از مردم اعلام می‌کنند: فکر اساسی، مرمت جاده و فنس‌کشی و تردد در این جاده قدیمی است که هم مشکل مردم را حل می‌کند، هم مشکل یوزپلنگ‌ها، هم مشکل محیط زیست را و هم مشکل شکارچیانی که از خلوتی جاده سوءاستفاده کرده و آسوده به شکار می‌پردازند.
چند نفر از کامیون‌داران سبزدشتی نیز در این زمینه اعلام کردند: در شرایط فعلی که قیمت سوخت افزایش یافته و هدفمند شده است، احداث جاده گزوئیه که فاصله سبزدشت تا بافق را حدود 40 کیلومتر کاهش می‌دهد ضروری است.
اعضای شورای اسلامی چند روستای سبزدشت نیز با حضور در اجتماعات مردمی اعلام کرده‌اند: بزرگترین سرمایه دفاع از محیط زیست مردم هستند که باید مراقب بود تا حق آنها پایمال نشود زیرا اگر تاکنون این منطقه از دست شکارچیان محفوظ مانده است به خاطر حمایت مردم بوده است و محیط زیست بدون همکاری مردم راه به جایی نمی‌برد.

* احداث جاده شادکام اصولی نیست
عده‌ای هم به موضوع جاده شادکام و احداث تونل اشاره می‌کنند و معتقدند: در شرایط کنونی احداث جاده شادکام  اصلا اصولی نیست و به دلیل هزینه زیاد این کار عملی نخواهد شد.
برخی از مردم هم اعتقاد دارند احداث جاده به سبزدشت از طریق شادکام و احداث تونل خسارت بیشتری به منابع طبیعی و محیط زیست وارد می‌کند چرا که هنوز جاده‌ای در کار نیست اما مسیر گزوئیه از سال‌ها قبل به صورت مالرو وجود داشته است.
عده‌ای از مردم بومی منطقه معتقدند: احداث جاده فعلی بافق به سبزدشت به این دلیل بوده که مسئول مربوطه در موقع احداث جاده، اهل همان روستا بوده و نه به دلیل محیط زیست بلکه تنها برای گذر جاده اصلی منطقه از کنار روستای آبا و اجدادی خود که منازل مسکونی آن نیز تعدادشان از تعداد انگشتان دو دست هم کمتر است، مسیر عبور و مرور منطقه سبزدشت و قریه علی‌کرمان و کوهبنان و زرند و ... را 50 کیلومتر از مسیرهای صعب العبور منطقه عبور داده‌اند و طولانی‌تر کرده‌اند.
به هرحال مردم سبزدشت در تجمعی که تصاویر شهدای منطقه را نیز در دست داشتند بر احداث و به‌سازی جاده گزوئیه تاکید کردند.

* فرماندار بافق: 4 گزینه برای احداث جاده جدید بررسی می‌شود
فرماندار بافق در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در حال حاضر چهار گزینه برای احداث مسیر بافق - کوهبنان در حال بررسی است.
حسین ندافیان افزود: در جریان مصوبات دور سوم سفر هیئت دولت به استان یزد، ایجاد یک مسیر که شهرستان بافق را به شهرستان کوهبنان متصل کند، به تصویب رسید.
فرماندار بافق خاطرنشان کرد: چهار مسیر در این راستا از طریق کمیسیون 215 وزارت راه و ترابری در حال مطالعه است که پس از بررسی یک مسیر انتخاب خواهد شد.
وی تصریح کرد: مسیر سیروس آباد، مسیر گزوئیه، مسیر شادکام و مسیر فعلی بافق - کوهبنان از مواردی است که در کمیسیون فوق پس از انجام مراحل مطالعه توسط کارشناسان راه و ترابری به تصویب خواهد رسید.
ندافیان هم‌چنین با تاکید بر ضرورت وجود جاده گزوئیه خاطرنشان کرد: به لحاظ موقیعت جغرافیایی این جاده و ییلاقی بودن منطقه سبزدشت، مردم بافق نیز می‌توانند از آب و هوای سالم و جاذبه‌های طبیعی و سرسبزی نقاط مختلف سبزدشت با استفاده از مسیر کوتاه‌تر بهره‌مند شوند.
وی با تاکید بر ضرورت احداث جاده گزوئیه افزود: احداث جاده در هر منطقه‌ای در واقع ایجاد زیرساخت‌های توسعه در منطقه به شمار می‌رود که توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرستان بافق و رونق روستاهای منطقه سبزدشت با احداث جاده گزوئیه متحول می‌شود.

* برنامه‌ای برای آسفالت گزوئیه نداریم
ندافیان با اعلام اینکه در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای آسفالت جاده گزوئیه نداریم، عنوان کرد: ساخت جاده گزوئیه در آن حدی که مجوز وجود دارد و مطابق صورت‌جلسه موجود، انجام می‌شود.
فرماندار بافق هم‌چنین از تشکیل جلسه‌ای در زمینه به‌سازی جاده گزوئیه در محیط زیست استان یزد با حضور مسئولان مربوطه خبر داد.
در حال حاضر ماشین‌آلات راه‌سازی در جاده حضور داشته و به کار مشغولند.

* مخالفت سازمان انرژی اتمی با گزینه محیط زیست
معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست یزد در مورد اهمیت توجه به گزینه اداره محیط زیست که با ارزیابی زیست محیطی انتخاب شده بود، اظهار داشت: جاده «سیروس‌آباد» موجود است که ارزیابی اثرات زیست محیطی به‌سازی آن نیز به تایید سازمان محیط زیست رسیده است اما سازمان انرژی اتمی با این گزینه مخالف است.
حسن اکبری ادامه داد: مردم تنها به خاطر مخالفت سازمان انرژی هسته‌ای مجبور به انتخاب جاده گزوئیه شده‌اند.
ظاهرا بخش‌هایی از جاده سیروس‌آباد از زمین‌های در اختیار سازمان انرژی اتمی می‌گذرد و این سازمان تمایلی به در اختیار قرار دادن این زمین‌ها ندارد.
اکبری ادامه داد: در حال حاضر بلدوزرهایی در منطقه مستقر شده‌اند که متعلق به راه و ترابری نیستند و به معادن موجود در منطقه تعلق دارند.

*درگیری مردم با محیط زیست ضربه سنگین‌تری به محیط زیست وارد می‌کند
وی تاکید کرد: اگر مردمی که داخل منطقه حفاظت شده هستند با اداره محیط زیست درگیر شوند، ضربه سنگین‌تری به محیط زیست وارد می‌شود زیرا مردمی که در منطقه حفاظت شده هستند حافظان اصلی این مناطق هستند و در حفاظت منطقه نقشی اساسی دارند.
اکبری خاطرنشان کرد: به خاطر حقوق مردم باید گزینه مناسب پیش‌بینی و به کمک دستگاه‌های مسئول گزینه مناسب با ارزیابی زیست محیطی مرمت و راه دسترسی اصولی و امن برای مردم احداث شود تا ضمن حل مشکل مردم، منطقه حفاظت شده نیز آسیب نبیند.
منطقه حفاظت شده بافق، یکی از زیستگاه‌های مهم یوزپلنگ آسیایی در ایران است.
اخیرا اهالی روستاهای منطقه سبزدشت در حاشیه این زیستگاه حساس، خواستار احداث جاده برای دسترسی مناسب‌تر به روستاهایشان شده‌اند. گزینه‌ای که برخی از اهالی روی آن پافشاری می‌کنند، جاده‌ای است که از داخل منطقه حفاظت شده و از «ناحیه امن» آن می‌گذرد.
این جاده پیشتر مورد استفاده محیط‌بانان بود که از ناحیه‌ای موسوم به «دره گزو» می‌گذرد.
این ناحیه یکی از بهترین نقاط زندگی گونه در معرض خطر انقراض «یوزپلنگ آسیایی» است.
به هر ترتیب انتظار مردم این است که رسانه‌ها و مسئولان به همان اندازه که نگران یوزپلنگ ایرانی هستند، نگران مردم منطقه و خطرات ناشی از طی 40 کیلومتر مسیر بیشتر نیز باشند.
مردم این منطقه از روزگاران قدیم و زمانی که هنوز کوه بافق منطقه حفاظت شده نبود، محیط‌بانانی قابل بودند و حضور و دلسوزی آنها برای محیط زیست بود که این منطقه را دارای ظرفیت حفاظتی کرد.
انتهای پیام/خ10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول