اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آقای وزیر فرودگاه تبریز را از مه نجات دهید

خبرگزاری فارس: نبود امکانات اولیه‌ای چون دستگاه «آر وی آر» در فرودگاه بین‌المللی تبریز موجب می‌شود در شرایطی که هوای تبریز کمی مه آلود باشد، پروازهای ورودی و خروجی به علت کمبود دید خلبان لغو شود.

آقای وزیر فرودگاه تبریز را از مه نجات دهید
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرودگاه بین‌المللی تبریز در شمال‌غرب شهرستان تبریز و در ارتفاع یک هزار و 494 متری از سطح دریا در زمینی به مساحت 420 هکتار در سال 1333 تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی ICAO در محل کنونی تأسیس شد.
در سال 1356 پرواز حجاج از این فرودگاه آغاز و از سال 1370 با تصویب هیئت دولت به‌عنوان فرودگاه بین‌المللی نامگذاری شده و در سال 1378 به‌عنوان یکی از فرودگاه‌های درجه یک کشور انتخاب شده  و از آن تاریخ به‌عنوان یکی از چهار فرودگاه Open Sky (آسمان باز) ایران خدمات هوایی خود را به پروازهای داخلی و خارجی و عبوری ارائه می‌کند.
با این وصف هفته گذشته پرواز وزیر راه و شهرسازی که قرار بود برای افتتاح چندین پروژه عمرانی به تبریز بیاید به دلیل اعلام افق دید 400 متری در فرودگاه تبریز لغو شد.
 
اعتبار خرید دستگاه آر وی آر باید توسط هواشناسی و استانداری تامین شود
علی رستمی مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی افق دید استاندارد برای فرود در فرودگاه تبریز را حداقل 800 متر اعلام کرد که در صورت نصب دستگاه "آر. وی. آر" هواشناسی در این فرودگاه این میزان به  550 متر کاهش خواهد یافت.
رستمی ‌قیمت دستگاه " آر وی آر" را 950 میلیون تومان اعلام و اظهار امیدواری کرد، با همکاری استانداری و اداره کل هواشناسی استان اعتبار خرید این دستگاه تامین شود تا دیگر فرودگاه بین‌المللی تبریز با این مشکلات روبه‌رو نشود.

خرید دستگاه «آر وی آر» وظیفه هواشناسی نیست
امیر شاهرخ حسنعلی‌زاده مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی نیز در واکنش به اظهارات مدیرکل فرودگاه‌های استان به خبرنگار فارس در تبریز گفت: خرید دستگاه «آر وی آر» وظیفه هواشناسی نیست، چرا که دستگاه‌های «آر وی آر» و « آی ال اس» جزو نیازهای اولیه فرودگاهی محسوب می‌شوند.
وی در ادامه در تشریح نحوه عملکرد دستگاه «آر وی آر» نیز گفت: این دستگاه نیز در سه قسمت ورودی، وسط و انتهای باند نصب می‌شود و اطلاعات لغزندگی باند، سرعت و سمت وزش باد و میزان دید افقی در طول باند را به صورت میلی‌متری توسط لیزر به خلبان مخابره می‌کند.
حسنعلی‌زاده ادامه داد: با وجود این دو دستگاه در فرودگاه‌های کشور هیچ خلبانی از پرواز و فرود در شرایط دید کم نمی‌هراسد.
  
فعلا اعتبار نداریم
در این بین خلیل ساعی مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان‌شرقی نیز در مورد خریداری و انتقال این دستگاه به تبریز در گفت‌وگو با فارس گفت: درخواست خرید این دستگاه طی ماه‌های گذشته به مدیریت بحران استان ارائه شده است اما، این طرح بعد از اختصاص اعتبار بوده و ما فعلا اعتباری برای خرید این دستگاه نداریم.
وی ادامه داد: اگر خرید این دستگاه اولویت داشته باشد باید اداره کل فرودگاه‌های استان از طریق معاونت برنامه‌ریزی استانداری برای خرید اقدام کنند.
 
 دستگاه آر وی آر قطعا باید خریداری شود
محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا در گفت‌وگو با فارس گفت: خرید این دستگاه جزو لازمه‌های فرودگاه تبریز است و قطعا باید هرچه سریع‌تر خریداری شود.
وی ادامه داد: پیش از این مسئولان فرودگاه تبریز اعلام کرده بودند که این مشکل حل شده است ولی  شاهد لغو چندین پرواز در روزهای گذشته در فرودگاه بین المللی تبریز بوده‌ایم.
فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر درصدی از سود فروش بلیط مسافران به خرید این دستگاه اختصاص یابد می‌توان به راحتی این دستگاه را خریداری کرد.
 
 خرید «آر وی آر» کار سختی نیست
شکور اکبرنژاد نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در این مورد به خبرنگار فارس در تبریز گفت: خرید یک دستگاه با قیمت تقریبی 950 میلیون تومان کار سخت و حجیمی نیست و می‌شود به راحتی از اعتبارات استانی هزینه کرد.
وی ادامه داد: با توجه به شنیده‌ها که پرواز وزیر راه و شهرسازی به دلیل عدم وجود این دستگاه لغو شده، بنابراین باید شخص وزیر هفته گذشته و در فرودگاه دستور خرید این دستگاه را صادر می‌کردند، اما در هر صورت نمایندگان استان پیگیر موضوع خواهند بود.
گزارش فارس حاکی است،  فرودگاه بین‌المللی تبریز هم اکنون با داشتن حدود 200 پرواز داخلی و 20 پرواز خارجی ورودی و خروجی در هفته از نظر تعداد پرواز و تجهیزات ناوبری از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار است و در حال حاضر دارای یک فرودگاه اقماری به نام فرودگاه سهند است.
اما مهم‌ترین مسئله در لغو پروازها این است که با توجه به این موضوع که استان آذربایجان شرقی در شمال‌غرب کشور به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم پزشکی، صنعتی و اقتصادی به شمار می‌رود شاید علاوه بر اینکه تاخیر یا لغو پروازها به دلیل شرایط نامساعد جوی و عدم دید کافی موجب سرگردانی مسافران این پروازها می‌شود، ممکن است یکی از این پروازها حامل دارو یا تجهیزات پزشکی برای انجام اعمال جراحی در بیمارستان‌های تبریز باشند که با لغو این پرواز جان چندین نفر از هموطنان در تهدید مرگ قرار می‌گیرد، یا قطعه مورد نیاز صنایع باشد که می‌تواند موجب تعطیلی آن واحد صنعتی و ضرور زیان‌های اقتصادی را منجر شود.
امید است مسئولان بلند پایه استانی و حتی کشوری هرچه سریع‌تر این مشکل فرودگاه بین‌المللی تبریز را حل کنند تا دیگران شاهد سرگردانی مسافران در فرودگاه نباشیم.
انتهای پیام/ح10
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول