اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

بزرگداشت پژوهشگر تبریزی در کاخ گلستان برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: مراسم بزرگداشت یحیی ذکا پژوهشگر تاریخ هنر و ایرانشناس تبریزی فردا در کاخ موزه گلستان برگزار می‌شود.

بزرگداشت پژوهشگر تبریزی در کاخ گلستان برگزار می‌شود
 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی افزود: این مراسم 28 دی‌ماه همزمان با سالروز فوت این پژوهشگر و نویسنده در سالن موزه مردم شناسی کاخ گلستان انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: یحیی ذکا پژوهشگر، نویسنده، استاد دانشگاه، و از کارشناسان برجسته آثار هنری، در سال ۱۳۰۲ در تبریز چشم به جهان گشود و دوره‌های ایرانشناسی و دوره تخصصی رشته کتابداری را در تهران گذرانده و در سال 1333 از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در رشته باستان‌شناسی با رتبه اول فارغ‌التحصیل شد.
محمدی یادآور شد: تاریخچه تحولات و تغییرات درفش و علامت دولت ایران در دوره قاجاریه، موزه‌های ایران، تاریخچه ارگ سلطنتی تهران و راهنمای کاخ گلستان، نگاهی به نگارگری ایران در سده دهم، تاریخ ارتش ایران، زمین لرزه‌های تبریز و جستارهایی درباره مردم آذربایجان برخی از آثار ارزشمند وی در زمینه نویسندگی به شمار می‌روند.
وی با اشاره به سمت‌های اجرایی یحیی ذکا در طول دوره خدمت گفت: ریاست موزه هنرهای تزئینی، معاونت اداره کل موزه‌ها و فرهنگ عامه، ریاست موزه مردم‌شناسی، ریاست انتشارات ادارات کل باستان‌شناسی و فرهنگ عامه و موزه‌ها و حفظ بناهای تاریخی و ریاست کتابخانه ملی ایران از جمله سمت‌های وی در دوران خدمتش بوده است.
محمدی افزود: یحیی ذکا پس از سال‌ها اشتغال در اداره هنرهای زیبا و وزارت فرهنگ و هنر در سال 57 بازنشسته شده و تا پایان عمر به فعالیت‌های فرهنگی و تحقیق و تفحص و تألیف مشغول بود، به‌ طوری‌که در سال‌های آخر عمر، با وجود بیماری و کهولت، با عنوان کارشناس برجسته موزه هنرهای معاصر و مشاور عالی دایرةالمعارف بزرگ اسلامی به تلاش ارزشمند خود ادامه ‌داد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: یحیی ذکا در ۲۸ دی سال 79 بر اثر از کارافتادگی کلیه، در تهران درگذشت و در بهشت‌زهرا در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد و مراسم بزرگداشتی در خردادماه ۱۳۸۰ در محل خانه قدیمی و بازسازی شده لاله‌ای‌ واقع در تبریز برگزار شد.
محمدی تصریح کرد: این خانه دفتر پژوهش‌های تاریخی و فرهنگی یحیی ذکا نامیده شده و کتابخانه او که شامل بیش از 4 هزار کتاب و تعداد زیادی دوره‌های مختلف مجلات علمی و فرهنگی در رشته‌های تاریخ، ادب، هنر، و زبان‌شناسی می‌شد در این خانه جای گرفت.
وی تاکید کرد: علما، پژوهشگران، دانشمندان و هنرمندان جزو ارزشمندترین میراث معنوی کشور به شمار می‌روند که باید با زنده نگه داشتن نام آنها و و معرفی و ترویج آثارشان در زمینه قدردانی از یک عمر تلاش علمی و فرهنگی و هنری ایشان کوشید.
محمدی در ادامه ضمن تقدیر از مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان برای برگزاری این همایش افزود: نمایشگاهی از برخی وسایل شخصی مرحوم یحیی ذکاء، نمونه تالیفات ،کتاب ها و منابع مورد استفاه ایشان در حاشیه این همایش برپا خواهد شد. 
مراسم بزرگداشت یحیی ذکاء ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 28 دی ماه با حضور خانواده این پژوهشگر و برخی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی در کاخ موزه گلستان برگزار می‌شود. 
انتهای پیام/ح30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول