اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از بی‌توجهی مردم به رعایت حقوق شهروندی

فرهنگ شهروندی در بوته فراموشی

خبرگزاری فارس: پرهیز از ریختن زباله در خیابان، پرهیز از تردد در پیاده‌روها به وسیله موتور، پرهیز از آسیب رساندن به فضای سبز و ده‌ها پرهیز دیگر راهی برای احترام گذاشتن به حقوق شهروندی است، اما هر شهروند تا چه میزان به حقوق خود و دیگران در شهر احترام می‌گذارد؟

فرهنگ شهروندی در بوته فراموشی
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، دختر بچه از تمام گل‌های کاشته شده در میدان یا پارک یک عدد می‌چیند و روبان قرمزش را دور آن می‌بندد به سمت پدر و مادرش می‌رود و گل‌ها را به آنها هدیه می‌دهد و پدر و مادر نیز با لبخندی سلیقه او را تحسین می‌کنند ... این جای تاسف دارد، چرا که باید این فرهنگ در جامعه ایجاد شود که افراد به ویژه کودکان بدانند گل‌ها و فضای سبز برای زیبایی نمای شهر هستند و چیدن آنها نظم و زیبایی شهر را بر هم می‌زند.
درختان و گیاهانی که در سطح شهر کاشته می‌شوند، صرفا برای یک فرد یا یک قشر خاصی نیست بلکه همه شهروندان باید از زیبایی شهر بهره ببرند.
این تنها یک بخش از فرهنگ شهروندی است و این موضوع گسترده شاخه‌های زیادی دارد.
امروزه به سختی می‌توان پیاده‌رو را از خیابان تشخیص داد، چرا که موتورسواران بدون در نظر گرفتن حریم پیاده‌رو و حقوق شهروندان برای فرار از ترافیک و شلوغی خیابان وارد پیاده‌رو می‌شوند.
در برخی از پیاده‌روهای عریض‌تر خودروها نیز وارد پیاده‌رو می‌شوند و با بوق‌های متعدد انتظار دارند همه افرادی که در پیاده‌رو تردد می‌کنند راه را برای آنها باز کنند.
همه افراد جامعه موظف هستند تا حق شهروندی خود را ادا کنند، چرا که اگر هر فردی در این زمینه وظیفه خود را انجام دهد دیگر با مشکلاتی نظیر ریختن زباله در سطح شهر، آسیب رساندن به فضای سبز و مشکلاتی از این قبیل که هر یک حق شهروندی به حساب می‌آیند، مواجه نخواهیم شد.
در این زمینه مردم و مسئولان انتظارات متقابلی از یکدیگر دارند؛ رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به ضرورت فرهنگ شهروندی می‌گوید: نتیجه رعایت فرهنگ شهروندی امنیت روانی در جامعه است که باید به عنوان یک ضرورت به آن توجه کافی شود.
حجت‌الاسلام محمد آتش‌زر اضافه می کند: معنی فرهنگ شهروندی این است که مردم طوری زندگی کنند که امنیت روانی و اجتماعی برای همه ایجاد شود و آسایش هیچ یک از افراد جامعه بر هم نریزد و افراد بتوانند با سلامت زندگی کنند.
وی با انتقاد از فرهنگ شهروندی موجود در جامعه تصریح می‌کند: فرهنگ شهروندی ما از اعتقادات مذهبی متاثر شده است ولی به طور کامل نیست و مردم توجه زیادی به آن ندارند که همین موضوع عامل به وجود آمدن مشکلات گوناگون می‌شود.
رئیس شورای اسلامی شهر قم به عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط بعضی شهروندان اشاره می‌کند و می‌گوید: در استفاده از موتورسیکلت و رعایت قوانین رانندگی هنوز عده‌ای ملزم به استفاده از این قوانین نیستند و اگر فرهنگ شهروندی رعایت شود ما نباید مشکلات ترافیکی عبور و مرور داشته باشیم و قطعا با رعایت قوانین مشکلات ترافیک و تصادفات روند رو به رشد نخواهند داشت.
 
*فرهنگ رانندگی توسط کودکان نهادینه شود
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم نیز به فرهنگ رانندگی که بخشی از فرهنگ شهروندی است اشاره می‌کند و می‌گوید: توقف ممنوع، رعایت حق تقدم، گردش به چپ و راست ممنوع، دور زدن ممنوع، ورود ممنوع و ... که جزو قوانین راهنمایی و رانندگی هستند، برای بسیاری از رانندگان معنایی ندارد و در رانندگی هیچ توجهی به علائم راهنمایی و رانندگی نمی‌کنند.
علیرضا اقبالیان می‌افزاید: به جرات می‌توان گفت تنها 50 درصد از رانندگان به این قوانین توجه دارند و اغلب آنها اهمیتی به این قوانین نمی‌دهند، به طور مثال بعضی از رانندگان بدون در نظر گرفتن قوانین در کوچه‌ای که تابلو ورود ممنوع نصب شده وارد می‌شوند و ترافیک و مشکلات دیگر را به وجود می‌آورند.
وی ادامه می‌دهد: در بحث رانندگی عدم رعایت سرعت‌های مطمئنه از دیگر مشکلات است که با سرعت‌های خود عامل ترافیک و بروز تصادفات می‌شوند و بیشتر تصادفات در خیابان‌ها به دلیل عدم استفاده از راهنما است که یک قانون پیش پا افتاده به حساب می‌آید.
گفتنی است که مردم هم در این مباحث انتظاراتی از مسئولین دارند که در این گزارش به نظرات و دیدگاه‌های آنها پرداخته شده است.
 
* کمبود سطل زباله یک معضل جدی در قم است
زهرا 18 ساله، با انتقاد از کمبود سطل زباله در خیابان‌های اصلی شهر می‌گوید: با توجه به اینکه در خیابان‌های اصلی وجود سطل زباله ضروری است اما سطل‌های زباله در خیابان‌ها خیلی کم به چشم می‌خورد و همین باعث می‌شود تا افراد زباله‌ای را که در دست دارند بر روی زمین بیندازند.
وی عنوان می‌کند: کاش بر سر هر کوچه‌ای سطل زباله‌ای قرار داده شود تا ریختن زباله بر روی زمین برای مردم عادی نباشد و نتوانند به راحتی این کار را انجام دهند.
این شهروند قمی به آلودگی نهرهای آب اشاره کرده و ادامه می‌دهد: بیشتر زباله‌ها درون نهرهای آب ریخته می‌شود که همین موضوع تبعات زیادی را به همراه دارد و باعث ایجاد بوی بد و گرفتگی نهرها می‌شود که همه این مسائل به کمبود سطل‌های زباله ارتباط دارد.
وی اضافه می‌کند: البته داشتن فرهنگ شهروندی هم اهمیت زیادی دارد که افراد کمتر به این امر مهم توجه دارند و در صورت نبود سطل زباله آن را بر روی زمین یا درون نهر آب می‌اندازند.
 
*تاخیر خودروهای جمع‌آوری زباله مشکل‌آفرین می‌شود
یکی دیگر از شهروندان در این زمینه می‌گوید: از مسئولان تقاضا داریم تا با نصب بنر و اطلاعیه در سطح شهر به  مردم بگویند که زباله‌های خود را در ساعت مقرر که ماشین‌های جمع‌آوری زباله می‌آیند بیرون بگذارند چرا که زودتر بیرون گذاشتن زباله‌ها مشکلات زیادی را به همراه دارد.
فاطمه خدادوست ادامه می‌دهد: برخی از شهروندان صبح و یا نزدیک ظهر زباله‌های خود را بیرون می‌گذارند که این کار حضور حیوانات موذی را به دنبال دارد.
وی بیان می‌کند: گاهی خودروهای جمع‌آوری زباله با تاخیر بسیار زیاد در محل حاضر می‌شوند که همین موضوع باعث متلاشی شدن کیسه‌های زباله و ریختن آن در کوچه و خیابان‌ها می‌شود که نتیجه آن آلودگی شهر را به همراه دارد.
 
*استفاده از پیاده‌رو حق شهروندان است
خانم کریمی، یکی دیگر از شهروندان با انتقاد شدید از وجود موانع در پیاده‌روها می‌گوید: وقتی من با کالسکه، فرزند خود را به بیرون می‌آورم به دلیل نصب میله‌هایی که در پیاده‌روها وجود دارد، نمی‌توانم از پیاده‌رو استفاده کنم و به ناچار وارد خیابان می‌شوم که خطر بسیاری دارد.
وی تصریح می‌کند: به طور قطع استفاده از پیاده‌رو برای شهروندان یک حق است که مسئولان با تدابیری که مصلحت آن مشخص نیست، مانعی را برای عبور افراد درست کرده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: برخی می‌گویند این میله‌ها برای موتورسواران گذاشته شده تا وارد پیاده‌رو نشوند ولی فاصله این میله‌ها به گونه‌ای است که موتور می‌تواند به راحتی از میان آنها عبور کند و تنها برای عابران پیاده مشکل‌ساز شده است.
 
* موتورسواران حق دیگر شهروندان را ضایع می‌کنند
به راستی ورود موتور سیکلت‌سواران به پیاده‌رو در این استان یکی از معضلات اساسی به شمار می‌آید که محمد حسین سلیمی، با انتقاد شدید از این وضعیت بیان می‌کند: این رفتار ناپسند نه تنها خلاف قانون است بلکه نوعی حق‌الناس به حساب می‌آید، چون یک موتورسوار با ورود خود به پیاده‌رو علاوه بر اخلال در نظم عمومی جامعه حق دیگر شهروندان را هم تضییع می‌کند.
وی اضافه می‌کند: این رفتار در بین موتورسواران همچنان ادامه دارد بنابراین قانون باید مجازاتی جدی برای افراد متخلف در نظر بگیرد تا این افراد حقوق شهروندی را رعایت کنند.
این شهروند عنوان می‌کند: بسیاری از موتورسواران نه تنها وارد پیاده‌رو می‌شوند بلکه خود را از رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی مبرا می‌دانند و به راحتی از چراغ قرمز عبور کرده و تخلفات دیگر را انجام می‌دهند.
با تمام این مباحث و نظرات و دیدگاه‌های مختلف مردم و مسئولان، باید توجه داشت که فرهنگ شهروندی موضوعی مهم است که همه وظیفه دارند به آن توجه کنند و تا همکاری عمومی در جامعه صورت نگیرد در این زمینه شاهد پیشرفت فرهنگ و کاهش مشکلات و معضلات نخواهیم بود.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول