اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

سادات فاطمی در گفت‌و‌گو با فارس:

مشکل عمده طرح حفظ قرآن عدم جذب معلم خوب است

خبرگزاری فارس: یک عضو هیئت علمى دانشگاه با اشاره به تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم، اصلی‌ترین نقش را متوجه آموزش و پرورش دانست و تأکید کرد: مشکل عمده مدارس عدم جذب معلم خوب قرآنی است.

مشکل عمده طرح حفظ قرآن عدم جذب معلم خوب است
«سید مرتضی سادات فاطمی» عضو هیئت علمى دانشکده علوم قرآنى مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس با بیان اینکه هر کسی به قدر فهم خود از آیات الهی بهره می‌برد، گفت: همان طور که خود قرآن می‌فرماید «هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ» کلید فهم قرآن در داشتن تقوا نهفته است لذا براساس آیه «وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا» قرآن کریم جز، زیان برای ستمگران نمى‏ افزاید.
وی با بیان اینکه قرآن آموزه‌های بسیاری را در تمام زمینه‌ها دارد، تصریح کرد: وقتی خداوند متعال می‌فرماید «وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ یَابِسٍ إِلاَّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ» هیچ تر و خشکی را فروگذار نکرده بلکه تمام آنها را در قرآن بیان فرموده است اگر بخواهیم علاقه‌مندی افراد در رجوع به قرآن بالا رود باید تسلط خوبی نسبت به کلام قرآن فراهم شود لذا تنها توجه به معنا کفایت نمی‌کند از این رو رعایت تقوا ما را در مسیر اصلی فهم قرآن قرار می‌دهد.

*متأسفانه آن انسی که مورد توجه پیامبر اکرم (ص) و اولیا الهی است تاکنون مهیا نشده است

مدیر مرکز عالی تربیت مدرس مشهد مقدس اظهار داشت: جایگاه و موقعیت توجه به قرآن در نظام جمهوری اسلامی ایران تفاوت قابل توجهی نسبت به زمان‌های گذشته پیدا کرده است اما باز هم این جایگاه نسبت به دیدگاه و توقع مقام معظم رهبری مبنی براینکه قرآن کاملا در جامعه عملی و احکام آن جاری شود فاصله زیادی دارد لذا این موضوع نیازمند تلاش گسترده‌ای است.
وی با اشاره به پخش آثار نمایشی قصص قرآن از جمله داستان حضرت یوسف (ع) از سوی سازمان صدا و سیما عنوان کرد: این فیلم تأثیر مثبت و خوبی را از خود در جامعه برجای گذاشت اما در مقابل آمار بالای فیلم‌های غیرمفید و غیر اخلاقی غربی که بعضا هم از سیمای داخلی نیز پخش می‌شود کافی نبوده و نمی‌تواند جای آنها را پرکند.
سادات فاطمی تصریح کرد: قرآن داستان‌های فراوانی دارد «إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ » لذا اینها قصه‌های واقعی بوده و بلکه واقعیاتی هستند که خداوند متعال آنها را برای عبرت و پند بیان فرمود تا ما انسان‌ها مسیر را به درستی طی کنیم. همچنین قرآن آیات اخلاقی، سیاسی و اجتماعی دارد که نشان می‌دهد موضع انسان در موقعیت های مختلف چگونه باید باشد.
وی ادامه داد: منش، رفتار و عملکرد یک مؤمن باید منطبق بر مفاهیم قرآن کریم باشد متأسفانه آن انسی که مورد توجه پیامبر اکرم (ص)، اولیا الهی در گذشته بوده و در حال حاضر مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند هنوز به آن نرسیده‌ایم بنابراین باید این فاصله را کم کرده و جامعه را به این سمت سوق دهیم.
این استاد برجسته قرآنی عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در این راستا دارد از این رو اگر فرزندان ما در سنین دبستان با قرآن آشنا شده و مضامین آن را به طور محسوس لمس کنند دیگر در بزرگسالی دچار مشکل نخواهند شد.
وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که آیا نسبت به اجرای طرح ملی حفظ قرآن در آموزش و پرورش رضایت دارد یا خیر، گفت: طرح ملی حفظ قرآن طرح خوبی است اما باید یک گروه کارشناس قرآنی، خارج از محیط آموزش و پرورش به آقای حاجی بابایی کمک کند و لازم است این طرح به صورت حساب شده و کارشناسانه انجام شود چرا که فقط پرداختن به حفظ قرآن نمی‌تواند منجر به ایجاد انس با قرآن شود.

* حفظ طوطی‌وار نمی‌تواند یک فرد را در مقابل مشکلات واکسینه کند

مدیر مرکز عالی تربیت مدرس مشهد مقدس با بیان اینکه حفظ کل قرآن کاری دشوار است، اظهار داشت: شاید حافظ کل قرآن بودن امتیاز مهمی در جامعه امروزی تلقی نشود چرا که فهم قرآن اهمیت بیشتری دارد بنابراین حفظ آیات الهی باید زمینه را برای انس و درک کلام خداوند در میان اقشار مختلف جامعه فراهم کند.
وی در ادامه به ارائه پیشنهادی در این زمینه پرداخت و گفت: باید آیات الهی را به صورت موضوعی به فرزندان آموزش داد آیات موضوعی که مورد نیاز جامعه امروز بوده و در راستای رفع مشکلات و موانع نسل جوان است. پس باید آیات و سوره‌هایی انتخاب شوند که قشر جوان و نوجوان آن را عموما و کل قرآن را خصوصا حفظ کنند.
سادات فاطمی افزود: منظور از عموما این است که وقتی فردی یک آیه را می‌‌خواند نه تنها آن را معنا کرده بلکه بتواند برداشت خود را از آن بیان کند و حتی در آن راستا نیز کنفرانس داده و انشا بنویسد لذا با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص فهم آیات الهی، انس با قرآن فقط به واسطه حفظ آن میسر نمی‌شود و حفظ طوطی‌وار قرآن نمی‌تواند یک فرد را در مقابل مشکلات واکسینه کند.
وی با اشاره به حدیثی از حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله مبنی بر «اِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرآنِ» تصریح کرد: وقتی فتنه‌ها در جامعه‌ای وارد می‌شود تنها چیزی که در مقابله با این حوادث می‌تواند نجات‌بخش بشریت باشد قرآن است بنابراین منظور پیامبر اکرم (ص) از «فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرآنِ» انس با قرآن است نه قرائت آن! لذا قرائت مقدمه انس با قرآن به شمار می‌رود. اگر جوانان ما با قرآن مأنوس شوند بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی پیش‌ روی ما برطرف خواهد شد پس توجه به مضامین و معارف بلند قرآن بهتر و برتر از حفظ کل آیات قرآن است. 
عضو هیئت علمى دانشکده علوم قرآنى مشهد در ارتباط با اینکه چگونه می‌توان شیوه و روش حفظ آیات و درک مفاهیم قرآن را حتی پس از دوران تحصیل دانش آموزان را در تعطیلات و پس از اتمام مدرسه ادامه داد و ماندگار کرد، گفت: قرآن حلاوتی دارد که اگر بچه‌ها با آن آشنا شده و این شیرینی را در متن زندگی خود چشیده و حس کنند قطعا تحت هیچ شرایطی همانند فرد تشنه‌ای که به دنبال آب است از قرآن دست نخواهند کشید.
وی خاطرنشان کرد: کسی که بتواند انس واقعی با قرآن برقرار کند دیگر با هیچ چیزی آن را عوض نخواهد کرد این که مشاهده می‌شود برخی از افراد در مقاطع مختلف زندگی متوقف و یا از مسیر اصلی  باز می‌ایستند بیانگر این است که آنها هنوز حلاوت اصیل قرآن را نچشیده‌اند لذا این موضوع نیازمند داشتن یک معلم و مربی خوب قرآنی است.

* حضور طلاب جوان در مدارس می‌‌تواند معرفت و درک مفاهیم والای قرآنی را در میان دانش‌آموزان احیا کند

سادات فاطمی ادامه داد: از این رو فقط اجرای طرح ملی حفظ قرآن و عملی کردن دستوری از یک رده بالاتر، مشکل جامعه را حل نمی‌کند مشکل عمده آموزش و پرورش، عدم جذب معلم خوب قرآنی است. خوشبختانه امروزه حوزه‌های علمیه دارای طلاب جوان، شاداب و فرهیخته قرآنی خوبی است که باید سازمان آموزش و پرورش از آنها در این زمینه بهره ببرد. ما چرا به بیراهه می‌رویم لذا یک معلمی که 20 سال سابقه تدریس در غیر موضوعات قرآنی دارد نمی‌تواند به عنوان معلم قرآن مورد استفاده قرار گیرد.
این پیشکسوت قرآنی با تاکید براینکه حضور طلاب جوان در مدارس می‌‌تواند معرفت و درک مفاهیم والای قرآنی را در میان دانش‌آموزان احیا کند، ابراز داشت: باید مدرس قرآن، معلم قرآن باشد به این معنا که ابتدا خودش اهل قرائت، فهم و عمل به آیات الهی باشد از این رو خانواده، همسر و فرزندان فردی که مدرس قرآن است نیز باید قرآنی بوده و برخلاف احکام و دستورات الهی رفتار نکنند چراکه نوع رفتار، منش و عملکرد آنها نیز در جذب عموم افراد جامعه به سمت قرآن مؤثر است.
وی عنوان کرد: آیه «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ» نشان می‌دهد که پیامبر اکرم (ص) ابتدا خود ایمان آورده، عامل به قرآن و برپا کننده نماز است و سپس خطاب به مردم می‌فرماید «صلّوا کما رأیتمونی اُصلّی» بنابراین معلم قرآن باید اخلاق، رفتار، زندگی و تمام شئوناتش قرآنی باشد تا بتواند شخصیتی تأثیرگذار در جامعه محسوب شود. 
مدیر مرکز عالی تربیت مدرس مشهد مقدس با اشاره به امام خمینی (ره) به عنوان یکی از چهره های شاخص اسلامی یادآور شد: امام خمینی (ره) علاوه بر رهبری و هدایت جامعه، عالمی عامل بود لذا ما باید معلمی عامل داشته باشیم تا نسلی متعهد در جامعه تربیت شود همچنین لازم است به توانایی افراد بیش از مدرک‌گرایی آنها توجه شود.
سادات فاطمی در خاتمه به خبرنگار فارس گفت: سازمان صدا و سیما باید توجه ویژه‌ای در سفارش ساخت فیلم‌های قصص قرآنی داشته باشد زیرا بیان قصص قرآن با زبان ساده اثرگذار است چه آنکه بخواهیم آن را به وسیله فیلم و نمایش برای مردم نشان دهیم بنابراین ما باید درخصوص جذب اقشار مختلف جامعه به سمت انس با قرآن به صورت بنیادی و ریشه‌ای کار کنیم و ریشه آموزش قرآن در مدرسه و دبستان نهفته است.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول