اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی کرد

سریال بی‌پایان خطای پزشکی در کردستان

خبرگزاری فارس: سریال تراژیک خطاهای پزشکی از خردادماه امسال در مراکز بهداشتی ـ درمانی و آموزش پزشکی استان کردستان کلید خورد و احتمال می‌رود تا پایان امسال بر پرده زندگی شهروندان اکران تحمیلی شود.

سریال بی‌پایان خطای پزشکی در کردستان
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج در روزهای پایانی بهار امسال بود که برگ‌های نهال سبز رنگ آتنا دختر پنج ساله سنندجی با باد بی‌گاه فصل خزان و خطای چاقوی نامهربان پزشکان سرود وداع سر داد.
200 روز از خداحافظی اجباری این جهانی آتنا می‌گذرد اما هنوز رسانه‌ها در تکاپوی دست یافتن به احکام صادره هستند.
موج خطاهای پزشکی در روزهای پایانی پاییز عقربه‌های ثانیه شمار زندگی ثانیه مادر باردار مریوانی را متوقف و فرزندش برای همیشه از حلاوت شیر، ‌گرمی نگاه و مهر آغوش مادر محروم گشت و اینک مرگ نابه‌هنگام اشکان دانش‌آموز 17 ساله سقزی شاید خطای دیگری از سریال بی‌پایان خطاهای پزشکی در کردستان باشد.
اشکان حیدری ‌بعد از ظهر چهارشنبه هفته گذشته 14 دی ماه در حالی که راکب موتورسیکلت بود با یک دستگاه خودروی پیکان تصادف می‌کند و از ناحیه ساق پای چپ مصدوم می‌شود.
به گفته اسماعیل حیدری عموی اشکان، بعد از وقوع این حادثه بلافاصله مرکز فوریت‌های پزشکی در صحنه حادثه حاضر و بعد از اقدامات اولیه پزشکی این جوان را به بیمارستان تامین اجتماعی سقز که نزدیک‌ترین مرکز درمانی به محل حادثه است، انتقال می‌دهد.
بنا به اظهارات این خانواده نام اشکان با عنوان بیمار تصادفی ساعت پنج عصر همان روز در دفتر پذیرش اورژانس این بیمارستان ثبت می‌شود، کادر تیم پزشکی اقدامات اولیه پزشکی را روی زانوی شکسته پای چپ بیمار با نظارت دکتر متخصص ارتوپد انجام می‌دهند.
بنا به گفته عموی اشکان، پزشک معالج به دلیل شدت شکستگی زانو دستور عمل جراحی را صادر می‌کند اما به دلیل اینکه بیمارستان تامین اجتماعی سقز فاقد امکانات و تجهیزات اتاق عمل ارتوپدی است مسئولان این بیمارستان به استناد قانون پزشکی با مسئولان بیمارستان امام خمینی (ره) سقز که دارای امکانات و تجهیزات لازم است رایزنی و خواستار اعزام اشکان به این مرکز درمانی می‌شوند اما با پاسخ مسئولان بیمارستان امام خمینی (ره) مبنی بر نبود تخت خالی در بخش جراحی مردان مواجه می‌شوند.
خانواده جوان مصدوم با پزشک معالج و مسئولان بیمارستان امام خمینی (ره) وارد مذاکره می‌شوند اما به نتیجه نمی‌رسند.
در این شرایط عقربه‌های ساعت همچنان در جهت مخالف زندگی اشکان زیرپوستی می‌چرخد.
عموی این جوان سقزی در تشریح بیشتر جزییات این واقعه مدعی است که مسئولان بیمارستان امام خمینی (ره) تنها از روی لجاجت حاضر به پذیرش این جوان مصدوم نشده‌اند و در این خصوص سلیقه‌ای عمل کرده‌اند.
وی با اعلام اینکه اشکان به دلیل عدم پذیرش در بیمارستان امام خمینی (ره) از ساعت پنج عصر روز چهارشنبه 14 دی ماه تا ساعت 9 صبح روز بعد در اورژانس بیمارستان تامین اجتماعی به صورت بلاتکلیف بستری بوده است، افزود‌:‌ با اصرار خانواده اشکان ساعت 9 و 30 دقیقه صبح این جوان به بیمارستان امام خمینی (ره) منتقل و در بخش اورژانس این بیمارستان مجددا بستری می‌شود در حالی که بنا به تشخیص پزشک معالج ارتوپد وی نیاز فوری به عمل جراحی داشته است.
اسماعیل حیدری افزود‌: ‌چون تلاش‌ها و مذاکره خانواده اشکان از ساعت 9 صبح روز پنج شنبه تا بعد از ظهر همان روز ‌با مسئولان پذیرش بیمارستان به بهانه عدم تخت خالی در بخش جراحی مردان بی‌نتیجه ماند؛ در نهایت ساعت 15 همان روز از روی ناچاری اشکان را به مطب دکتر ارتوپد بیمارستان امام انتقال می‌دهند.
به گفته وی پزشک متخصص ارتوپد در مطب خود در خارج از بیمارستان اقدام به گچ گرفتن زانوی شکسته اشکان می‌کند و برای او استراحت پزشکی در منزل را تجویز می‌کند.
بنا به گزارش عموی این جوان سقزی، اشکان با پای گچ گرفته به منزل بازگردانده می‌شود اما ضجه و فغان وی از درد شدید پا تا بامداد روز شنبه ادامه می‌یابد و در نهایت در کمال ناباوری چشم از دنیای آرزوهای جوانی فرو می‌بندد.
در حال حاضر خانواده اشکان حیدری مسئولان بیمارستان تامین اجتماعی و به ویژه مسئولان بیمارستان امام خمینی (ره) را به خاطر عدم انجام اقدامات به‌موقع پزشکی مقصر مرگ فرزندشان می‌دانند و با طرح شکایت در مراجع ذیصلاح، خواستار رسیدگی به این پرونده پزشکی هستند.
 
* ما مقصر نیستیم
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سقز از عملکرد مسئولان بیمارستان امام خمینی (ره) دفاع کرد و گفت:‌ بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مرکز درمانی در فرآیند ارائه خدمات پزشکی سهل‌انگاری و تخلف نداشته است.
فیض‌الله گلکار روایت خانواده اشکان را غیرواقعی و غیرمنصفانه دانست و گفت: بیمارستان تامین اجتماعی با دو نفر از پزشکان متخصص ارتوپد این شهرستان قرارداد دارد و بهانه نداشتن امکانات و تجهیزات اتاق عمل و جراحی ارتوپدی نافی قصور و سهل‌انگاری آنان نیست.
وی با بیان اینکه اگر یک مرکز بهداشتی و درمانی فاقد امکانات و تجهیزات اتاق عمل جراحی در بخش ارتوپدی است پس با هدف ارائه چه نوع خدمات درمانی با دو پزشک معالج متخصص ارتوپدی قرارداد همکاری منعقد می‌کند، گفت: با استناد به قانون، بیمار تصادفی در هر مرکز درمانی اگر نیاز به اعزام داشته باشد، مسئولان مرکز یا بیمارستان اولیه حداکثر شش ساعت فرصت زمانی دارند که با مرکز شهرستان محل وقوع حادثه رایزنی و در صورت انجام فرآیند قانونی و اعلام پذیرش قطعی نسبت به اعزام بیمار با آمبولانس و حداقل با اختصاص یک نفر کادر پرستاری اقدام کنند.
وی افزود: مسئولان بیمارستان تامین اجتماعی باید با مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان‌های همجوار و حتی مرکز استان برای اعزام این بیمار مکالمه و مکاتبه می‌کردند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان سقز با تایید اینکه بیمارستان امام خمینی (ره) در روزهای 14 و 15 دی ماه فاقد تخت خالی در بخش جراحی مردان بوده است، گفت:‌ خانواده اشکان علی‌رغم اعلام عدم پذیرش قطعی به دلیل نبود تخت خالی، جوان مصدوم را به وسیله یک دستگاه تاکسی از بیمارستان تامین اجتماعی به بیمارستان امام خمینی (ره) انتقال می‌دهند.
گلکار با اعلام اینکه خروج بیمار تصادفی از هر نوع مرکز درمانی حتی با رضایت خانواده غیرقانونی است، افزود: مسئولان بیمارستان تامین اجتماعی در این زمینه باید پاسخگو باشند.
وی گفت: ‌علی‌رغم این اقدام غیرقانونی، مسئولان بیمارستان امام خمینی (ره) اشکان را در ساعت 11 و 45 صبح در بخش اورژانس پذیرش و بستری می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه کادر پزشکی اورژانس این بیمارستان تمام اقدامات اولیه پزشکی را روی زانوی فرد مصدوم انجام داده‌اند، افزود: با تلاش مسئولان بیمارستان امام خمینی(ره) در نهایت ساعت 15 روز
پنج‌شنبه 15 دی ماه ( 23 ساعت بعد از وقوع تصادف) یکی از تخت‌های بخش جراحی مردان برای انجام عمل جراحی اشکان خالی و آماده می‌شود اما خانواده این جوان سقزی با اصرار و رضایت خود خواهان ترخیص فرزندشان به بهانه انجام عمل جراحی در مطب پزشک معالج ارتوپد شده‌اند.
وی گفت: ما حاضر به پاسخگویی به تمام مراجع هستیم و در این زمینه اسناد لازم مبنی بر عدم تخلف پزشکی در بیمارستان امام را ارائه می‌دهیم.
 
* ما وظیفه خود را انجام داده‌ایم
رئیس بیمارستان تامین اجتماعی سقز نیز وقوع هرگونه تخلف و سهل‌انگاری در این مرکز بهداشتی و درمانی را رد کرد و گفت: ما بر اساس قانون به بیمار تصادفی تمام خدمات پزشکی را ارائه داده‌ایم.
شیرزاد قادرپور اقدام عقد قرارداد با دو پزشک ارتوپد علی‌رغم نبود امکانات و تجهیزات عمل جراحی را به منظور ارایه خدمات درمانی و رفاه جامعه هدف دانست.
وی در خصوص عدم اعزام اشکان به مراکز بهداشتی درمانی و آموزش پزشکی شهرستان‌های همجوار استان نیز گفت:‌ اعزام هر بیماری بنا به تشخیص پزشک معالج انجام می‌شود که در این زمینه پزشک متخصص ارتوپد این بیمارستان اعزام اشکان به خارج از شهرستان را ضروری تشخیص نداد.
 
* صبر کنید
مدیر پزشکی قانونی شهرستان سقز حاضر به پاسخگویی پیرامون علت مرگ، فرآیند کالبد شکافی و زمان اعلام نتیجه پزشکی قانونی نشد و گفت: ما به هیچ خبرنگاری تلفنی پاسخ نمی‌دهیم.
سربازی گفت:‌ نتیجه کالبد شکافی سه تا چهار ماه آینده اعلام می‌شود.
 
* دلیل فوت اشکان
اسماعیل حیدری عموی این جوان سقزی بنا به اظهارات اولیه پزشکی قانونی این شهرستان آمبلی چربی و نفوذ آن در ریه و شش‌های اشکان را دلیل مرگ عنوان کرد.
................................
گزارش از شیروان یاری
................................
انتهای پیام/غ10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول