اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان خبر داد

افزایش 32 درصدی ذخیره آب سد سفیدرود

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از افزایش 32 درصدی ذخیره آب سد سفیدرود خبر داد و گفت: 680 میلیون مترمکعب آب در پشت سد سفیدرود ذخیره شده است.

افزایش 32 درصدی ذخیره آب سد سفیدرود
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سیف‌الله آقابیگی عصر امروز در جلسه شورای آب منطقه‌ای استان با اشاره به وضعیت سد سفیدرود، اظهار داشت: امسال سد سفیدرود مقدار 680 میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد که نسبت به 490 میلیون مترمکعب آب در سال گذشته با 32 درصد افزایش مواجه است.
وی، مدیریت استفاده از آب و افزایش بارندگی را از دلایل ذخیره آب سد سفیدرود عنوان کرد و افزود: سد مخزنی سفیدرود با تنظیم سالانه 2.3 میلیارد مترمکعب آب کشاورزی، بیش از 180 هزار هکتار از اراضی شالیکاری گیلان را زیرپوشش دارد.
به گفته این مسئول، گیلان با بیش از 240 هزار هکتار اراضی شالیکاری، نقش به‌سزایی در کشاورزی و تولید برنج کشور دارد.
وی با اشاره به میزان اعتبارات شرکت آب منطقه‌ای گیلان برای اجرای پروژه‌های این شرکت بیان داشت: امسال از محل اعتبارات ماده 10 ستاد حوادث گیلان مبلغ 28 هزار و 500 میلیون ریال برای اجرای 38 پروژه در بخش تأمین و عرضه آب و نیز ساماندهی رودخانه‌ها به شرکت آب منطقه‌ای گیلان اختصاص یافته است.
آقابیگی، در ادامه با اشاره به برخورداری روستاهای استان از آب شرب، برخورداری صددرصدی از آب آشامیدنی را از جمله اهداف شرکت مذکور عنوان کرد و گفت: تمام خانواده‌ها باید از آب آشامیدنی برخوردار باشند. 
وی، با اشاره به آب فراوان گیلان در فصول بارانی، خاطر نشان کرد: رودخانه‌های گیلان 4 میلیارد مترمکعب آب‌دهی دارند که 12 درصد به‌هنگام است.
این مسئول، با بیان اینکه فراوانی آب در گیلان محسوس است، اذعان داشت: زیرساخت‌های لازم برای بهره‌گیری از آب‌های موجود در گیلان در حال احداث است و با تامین اعتبارات در آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی، بر ضرورت مهار آب‌های سطحی استان تاکید کرد و ابراز داشت: متوسط بارندگی در گیلان یک‌هزار و 132 میلی‌متر در سال است که حدود 60 درصد آن در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد.
آقابیگی با اشاره به اینکه دوهزار و 160 پهنه آب‌بندان در گیلان فعال است، خاطر نشان کرد: ظرفیت ذخیره این آب‌بندان‌ها 130میلیون مترمکعب در یک نوبت آبگیری است.
وی، ویژگی آب‌بندان‌های گیلان را از فراوانی بارش‌ها در تمام مناطق این استان و امکان ذخیره آب در هر نوع زمینی که توان نگهداری آب را داشته باشد برشمرد.
مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان اذعان داشت: آب‌بندان‌های دیگر مناطق کشور به دلیل کمی بارش‌ها معمولا در مناطق پرباران‌تر و یا در نزدیکی منابع آبی ساخته شده‌اند که این امر به معنای نزدیکی آب‌بندان‌ها به زمین‌های کشاورزی نیست.
به گفته وی، 54 رودخانه دائمی در گیلان حدود چهار میلیارد مترمکعب آب آورد دارند که از این میزان 12 درصد آب به‌هنگام و در خوشبینانه‌ترین حالت حداکثر تا 20 درصد آن به‌موقع و یا قابل کنترل است.
انتهای پیام/ی20/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول