اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری خبر داد

کاهش 65 درصدی بارش نزولات جوی در چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری فارس: مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری از کاهش 65 درصدی بارش نزولات جوی در این استان خبر داد.

کاهش 65 درصدی بارش نزولات جوی در چهارمحال و بختیاری
شاهرخ پارسا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد از کاهش 65 درصدی بارش نزولات جوی در این استان خبر داد و اظهار داشت: میزان بارش نزولات جوی در این استان در سال زراعی جاری رضایت‌بخش نیست.
وی تصریح کرد: میزان بارندگی‎ها در استان چهارمحال و بختیاری در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلندمدت یک سال زراعی کامل یعنی از اول مهر تا 31 شهریور، با کاهش 65 درصدی مواجه است.
پارسا افزود: در این استان طی سال زراعی جاری یعنی از اول مهر تاکنون 182 میلی‎متر برف و باران باریده است.
وی ادامه داد: اگر چه این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی اول مهر تا 25 دی‌ماه 237 درصد افزایش را نشان می‌دهد اما نسبت به میانگین بلندمدت دوره مشابه 13 و نسبت به میانگین بلند مدت یک سال زراعی کامل 65 درصد کاهش داشته است.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی فصلی بارش در فصل زمستان بیانگر آن است که نیمه شمالی استان از وضعیت نرمالی برخوردار خواهد شد اما، در نیمه جنوبی و بخش‌هایی از نواحی شمال غرب استان احتمال کاهش بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت نیز دور از انتظار نیست.
وی افزود: نقشه‎های پیش‌آگاهی سه ماهه بیانگر آن است که در بازه زمانی بهمن 90 تا فروردین 91 جمع میزان بارش استان چهارمحال و بختیاری به حد نرمال خواهد رسید.
پارسا ادامه داد: از نظر دمایی نیز زمستان امسال سالی نرمال و یا سردتر از میانگین بلندمدت و میانگین دمای سه ماهه بهمن 90 تا فروردین 91 در حد نرمال پیش‌بینی شده است.
وی افزود: در سال گذشته نیز در این استان با پاییز بدون بارش مواجه بودیم که این امر بر تولید محصولات کشاورزی تاثیر بسیار سوئی بر جای گذاشت.
به گفته مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در طی دو دهه گذشته تغییر الگوی بارش از برف به باران و خارج شدن آن‌ به صورت روان‌آب موجب شده است تا تولیدات کشاورزی این استان با کاهش مواجه شوند.
وی با بیان اینکه در این استان دو فصل پاییز و بهار پربارش‌ترین فصول محسوب می‎شود، گفت: حدود 70 درصد از مساحت این استان در معرض خشکسالی متوسط و 9 درصد در معرض خشکسالی شدید قرار گرفته است.
پارسا با بیان اینکه اثرات سوء خشکسالی در چهارمحال و بختیاری به دیگر استان‌ها از جمله استان خوزستان نیز منتقل می‌شود، افزود: در صورت ادامه روند خشکسالی در این استان تا دو دهه آینده دشت‌های حاصلخیز استان خوزستان نیز خشکیده می‌شود.
مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری گفت: خشکسالی پی‌درپی در چهار سال اخیر و تغییر الگوی بارش از برف به باران این استان را در معرض خشکسالی هیدرولوژیکی قرار داده است.
وی با بیان اینکه خسارات غیر مستقیم خشکسالی از خسارات مستقیم آن بیشتراست، افزود: اثرات اجتماعی اقتصادی خشکسالی نگران کننده است که امیدواریم در صورت مواجهه با چنین شرایطی بتوانیم با اتخاذ تدابیر لازم به نحو مطلوبی آن را مدیریت کنیم.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول