اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اختلاف نظرهایی که ماموریت ناظران اتحادیه عرب در سوریه را ناکام ساخت

خبرگزاری فارس: دو ساعت پیش از آغاز نشست کمیته وزارتی عربی مسئول بررسی اوضاع سوریه مناقشه‌ای حاد میان رئیس هیئت ناظران اتحادیه عرب و نخست‌ وزیر قطر در می‌گیرد که ماموریت هیئت ناظران این اتحادیه را با ناکامی مواجه می‌سازد.

اختلاف نظرهایی که ماموریت ناظران اتحادیه عرب در سوریه را ناکام ساخت
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری الشرق الجدید، تنها دو ساعت پیش از آغاز آغاز نشست کمیته وزارتی عربی مسئول بررسی اوضاع در سوریه جر و بحثی میان "محمد احمد مصطفی الدابی"، رئیس هیئت ناظران اتحادیه عرب و برخی از کسانی که در دبیرخانه این اتحادیه مشغول به کار بودند، درباره  نحوه ارائه گزارش در نشست در می‌گیرد. 

* فشارهای قطری

بنا به گفته منابع شرکت‌کننده در نشست کمیته پیش از برگزاری نشست جلسه‌ای پشت درب‌های بسته میان الدابی و نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب برگزار می‌شود که محور گفتگوها در آن نحوه تعامل با گزارش در نشست عمومی بود،‌ به ویژه آنکه قطر در این میان اتحادیه را تحت فشار قرار داده بود تا بر نسخه‌ای از گزارش دست یابد.
این منابع توضیح می‌دهند که پس از آن نشست سه جانبه‌ای میان حمد بن جاسم بن جبر آل‌ثانی و و الدابی با حضور نبیل العربی برگزار شد که نتیجه آن رد ایده ارائه گزارش و تعویض آن با ایده ارائه گزارش کاری مختصر از عملکرد هیئت و مشاهدات آن و عدم تاکید بر ایده همکاری میان هئیت ناظران اتحادیه عرب با سازمان ملل متحد بنا به خواست و تمایل شیخ حمد بود.

* تاکید قطر بر کمک گرفتن از سازمان ملل متحد

این منابع تاکید می‌کنند که در این‌باره میان رئیس هئیت ناظران اتحادیه عرب و نخست‌وزیر قطر بر لزوم همکاری تکنیکی و فنی و اصل حمایت سازمان ملل متحد از هئیت درگرفت و در این‌باره الدابی تاکید کرد که ما تجربه و توانایی کافی داریم و در این‌باره نیازی به مراجعه به سازمان ملل متحد یا شورای امنیت به عنوان سرآغازی برای بین المللی کردن بحران سوریه نیست و در غیر این صورت من از ریاست هیئت استعفا خواهم کرد و در رسانه‌ها اعلام خواهم کرد که هیچ گناهی در زمینه ریخته شدن خون ملت سوریه متوجه من نیست و این به شدت شیخ حمد را عصبانی و خشمگین کرد.   
 
* تاکید الدابی بر جلوگیری از ارائه گزارش واقعی

این منابع تاکید کردند که الدابی حتی در سخنرانی خود در نشست اتحادیه عرب اعلام کرد که تمام گزارش‌های ارائه شده توسط هئیت وی ارائه نشدند و آنها در هنگام فعالیت در سوریه با حملات تبلیغاتی و رسانه‌ای شدید بی‌سابقه‌ای مواجه شدند که فاقد هرگونه صحت و اعتبار بودند و در این‌باره به آنچه در برخی از شبکه‌های عربی پخش کردند، استناد جست که طی آن یکی از ناظران اتحادیه عرب در مقطعی ویدئویی می‌گفت، مثل اینکه تک تیراندازانی را مشاهده می‌کرده است، در حالی که فیلم به گونه‌ای تغییر داده شده بود که بر دیدن قطعی تک ‌تیراندازان تاکید شود.
 
* حقایقی که الدابی از آنها پرده برداشت
 
همچنین این منابع می‌افزایند: الدابی در ادامه سخنان خود در برابر اعضای اتحادیه عرب تاکید کرده بود که همکاری دولت سوریه با هیئت در سطح بسیار بالایی بوده و این امر به وضوح قابل مشاهده بود و اگر در این میان پاسخ‌هایی در برخی موضوعات از جانب دمشق به ما داده نمی‌شد،‌ کاملا قابل فهم بود.
اما نکته مهمی که الدابی در سخنان خود به آن اشاره کرده بود، این بود که برای هیئت اثبات شد که گروه‌های معارض مسلحی در سوریه وجود دارند که اصلا به پرتوکل امضا شده میان اتحادیه عرب و دمشق پایبند نبوده و اقدام به قتل و کشتار در میان عناصر امنیتی و شهروندان سوری می‌کردند.
و سرانجام اینکه الدابی در پایان سخنان خود گفت که هنگام پرواز از دمشق به سوی قاهره معاون وزیر خارجه سوریه به وی تاکید کرده است که بشار اسد به زودی حکم عفو بسیاری از بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر را صادر می‌کند.
اما الدابی در ادامه تاکید کرده بود که به نظر می‌رسد، بمبگذاری‌های اخیر دمشق مانع بزرگی برسر راه این اقدام ایجاد کند و هئیت ناظران اتحادیه عرب در سوریه هیچ‌گاه تحت هیچگونه فشار و تنگنایی قرار نداشته‌اند.

* اختلاف دیگر کشورهای عربی با قطر

به همین دلیل بود که الجزایر در طول نسشت خواهان جلوگیری از بین المللی کردن قضیه سوریه بود که با دیدگاه حمد بن جاسم در تعارض آشکار قرار داشت و موجب بروز مناقشه‌های شدید میان نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر با وزیر خارجه الجزایر شد.
در این میان مصر و سودان از موضع الجزایر و عربستان سعودی و عمان از قطر حمایت کردند که در اینجا بار دیگر الدابی از تجربه خود در سودان سخن گفت و تاکید کرد که تجربه او در دارفور به او تاکید می‌کند که هیچگاه نباید از ایده حمایت‌های فنی و تکنیکی عناصر خارجی در هیئت ناطران اتحادیه عرب استفاده کرد.
 
انتهای پیام/++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول