اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار نهبندان:

زکات باید از مهجوریت خارج شود

خبرگزاری فارس: فرماندار نهبندان گفت: با توجه به اینکه فریضه واجب زکات در حال فراموشی است باید با برنامه‌های مختلف این فریضه واجب از مهجوریت بیرون آید.

زکات باید از مهجوریت خارج شود
به گزارش خبرگزاری فارس از نهبندان، حسین شرافتی‌راد ظهر امروز در جلسه ستاد احیای زکات شهرستان نهبندان اظهار داشت: فلسفه زکات و اثرات مثبت و منفی آن باید برای مردم تبیین و تعمیق شود تا مردم نسبت به این فریضه واجب آگاهی بیشتری کسب کنند.
وی با بیان اینکه تمامی فرهنگ‌های اسلامی باید برای نسل جوان و نسل‌های آینده ترویج و نهادینه شود، تصریح کرد: امروزه برای عزاداری اباعبدالله(ع) توجه جدی در جامعه صورت می‌گیرد چرا که این مهم ریشه در فرهنگ اسلامی ملت و عبرت‌آموزی از گذشتگان و اجداد ما دارد لذا باید در جامعه امروزی نیز به امورات واجب اهمیت و توجه قائل شویم تا این فرهنگ‌ها را به نسل‌‌های آینده انتقال داده و مورد الگوی آیندگان قرار گیریم.
فرماندار نهبندان با اشاره به برگزاری همایش‌های منطقه‌ای زکات در شهرستان افزود: اشاعه و تعمیق بخشیدن به فرهنگ زکات از عمده اهداف برگزاری این همایش‌ها به شمار می‌رود.
شرافتی ادامه داد: راهکار‌های نهادینه کردن و بررسی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی زکات، نقش زکات در تحقق فقرزدایی و توسعه فرهنگ زکات باید از محورهای اساسی این همایش‌ها باشد.
وی با بیان اینکه نخستین اقدام برای فرهنگ‌سازی فریضه واجب زکات باید در مدارس و در بین دانش‌آموزان باشد، گفت: تریبون‌های نماز جمعه، مساجد، دانشگاه‌ها، ادارات و تمامی مراسمات باید مکان و جایگاهی برای ترویج و تبیین فرهنگ زکات باشد.
فرماندار نهبندان اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر در ارتباط با فریضه زکات نیز کاربرد دارد و افراد می‌توانند پرداخت زکات را به یکدیگر یادآور شوند.
شرافتی تصریح کرد: اگر امروزه پرداخت زکات در جامعه به فراموشی سپرده شده شاید مدیران و مسئولان، روحانیت و سایر متولیان امر در این زمینه کوتاهی داشتند ولی از این پس باید با اجرای برنامه‌های مختلف و متعدد درصدد برون رفت فریضه زکات از مهجوریت باشیم.
وی با اشاره به اینکه برای فرهنگ‌سازی هر فرهنگی باید ابتدا مزایا و اثرات منفی و مثبت آن را برای مردم بیان و تبیین کنیم، افزود: در ارتباط با فریضه واجب زکات نیز باید مردم را در جریان پیامدهای خوب و بد آن قرار دهیم و زمانی که افراد به این مسائل واقف شوند خود به خود پرداخت زکات را انجام می‌دهند.
فرماندار نهبندان در ارتباط با مبلغ معادل دولت در قبال زکات جمع‌آوری شده اظهار داشت: دولت برای تشویق افراد به پرداخت زکات و نهادینه شدن این فرهنگ رقم معادل زکات جمع‌آوری شده را در نظر گرفت و با این اعتبارات پروژه‌هایی در شهرها و روستاها ایجاد شود.
شرافتی ادامه داد: اما در قوانین جدید مقرر شده تا دولت یک مبلغی را به استانداری هر استان در این زمینه قرار دهد همچنین دولت 10 درصد مبلغ جمع‌آوری شده زکات را برای هر شهر یا روستا به کمیته امداد امام خمینی(ره) اختصاص می‌دهد.
در ادامه این جلسات راه‌اندازی ستادهای فرعی زکات در روستاهای پر جمعیت، نواختن زنگ زکات در مدارس، تجلیل از پرداخت‌کنندگان زکات، اطلاع‌رسانی گسترده از طرف صدا و سیما در راستای فرهنگ زکات و بهره‌گیری از پروژه‌های پژوهشی دانشجویان و اساتید دانشگاهی و حوزوی در زمینه زکات از جمله پیشنهادات اعضای ستاد زکات شهرستان نهبندان بود.
انتهای پیام/ش10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول