اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ساخت بزرگ‌ترین مجتمع پردیس مرکزی ایران در نجف‌آباد

خبرگزاری فارس: ساخت بزرگ‌ترین مجتمع فرهنگی، تفریحی و تجاری پردیس مرکزی ایران پس از ساخت پنج مجموعه بزرگ پردیس در کشور در نجف‌آباد اصفهان کلنگ‌زنی شد.

ساخت بزرگ‌ترین مجتمع پردیس مرکزی ایران در نجف‌آباد
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نحوه گسترش و توسعه شهرنشینی در سال‌های اخیر سبب شده که تفکرهای جدید سازماندهی فضاهای شهری، ترکیب جدیدی از نحوه استقرار و هم‌جواری فعالیت‌های گوناگون اجتماعی و اقتصادی را در کالبد شهرها به وجود آورد.
یکی از ترکیب‌های جدید، موفق و تحول یافته بازارهای قدیمی ایران ترکیب فعالیت‌های تجاری، فرهنگی و تفریحی در قالب یک فضاست که به طور عمده موجب رونق اقتصادی، ارائه خدمات متمرکز، صرفه‌جویی در زمان، انرژی و کاهش ترافیک شده است.
مکان‌یابی و استقرار صحیح منطقه‌ای و شهری به عنوان مهم‌ترین مؤلفه موفقیت در ایجاد فضای کلان‌شهرها موجب شد که استان اصفهان و نیز شهر نجف‌آباد به عنوان مرکز پیشنهادی ششمین مجموعه چند منظوره پردیس انتخاب شود.
ویژگی ممتاز شهر نجف‌آباد در جوار یکی از شریان‌های ارتباطی حاشیه شهر اصفهان و دسترسی آن به شبکه‌های اصلی و برون‌شهری و منطقه‌ای موجب شد که ساخت این مجموعه علاوه بر برطرف کردن نیاز شهری بدون ایجاد بار ترافیکی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی و شخصی موجب کارکردی فرامنطقه‌ای در حد جذب جریان‌های توریستی و جاری از سراسر کشور نیز باشد.
تاکنون پنج گروه از بازارهای پردیس در کشور اجرا و یا در حال ساخت است که مهم‌ترین آنها بازار پردیس شماره یک کیش در سال 69، بازار پردیس شماره دو کیش سال 77، بازار پردیس شماره ۳ مرکز خرید تیراژه تهران در سال 79، پردیس ۴ مرکز تجاری عسلویه و بهره‌برداری در سال 90 و پردیس شماره ۵ سیتی‌سنتر کرمان در حال ساخت است.
 
*‌ مجموعه پردیس نجف‌آباد با اعتباری بالغ بر 300 میلیارد تومان ساخته‌ شود
مرتضی متولی‌زاده مدیر فنی پروژه پردیس مرکزی ایران در آیین کلنگ‌زنی این مجموعه با اشاره به اینکه این مجموعه در امتداد مجموعه بال‌هایپر مارکت مصلای اصفهان است، اظهار داشت: این مجموعه در آینده به محوری درخور بازار، برای توسعه تبدیل می‌شود.
وی با بیان اینکه مشارکت بخش خصوصی در کنار دستگاه‌های دولتی به این امر کمک قابل توجهی می‌کند، افزود: این مجموعه بازارهای بسته‌ای است که مراکز فرهنگی و تفریحی را در کنار مراکز تجاری برای گذران اوقات طولانی و فراغت مردم تدارک دیده که این امر یادآور و الگویی از بازارهای سنتی در گذشته ایران است.
مدیر فنی پروژه پردیس مرکزی ایران با تاکید بر اینکه این سرمایه‌گذاران به جای اینکه توسعه را به نقاط و مناطقی که قابلیت دارند، ببرند، توسعه را به نقاط محروم می‌برند، ادامه داد: با این روش توسعه و رشد اقتصادی مناطق محروم همگام با توسعه شهری و صنعتی هم‌زمان می‌شود.
وی به موقعیت جغرافیایی محل احداث این پروژه در نجف‌آباد اشاره کرد و گفت: این نقطه در تقاطع راهی واقع شده است.
متولی‌زاده ادامه داد: نقطه انتخابی احداث این پروژه شاهراهی است که دسترسی را در اندازه شهری و منطقه‌ای امکان‌پذیر می‌کند.
 
*‌ ساخت مجموعه پردیس نجف‌آباد، ۲ سال طول می‌کشد
وی به دیگر مشخصات پروژه پردیس ۶ پرداخت و بیان کرد: این پروژه شامل  200 هزار مترمربع ساختمان است که 120 هزار متر قسمت تفریحی، تجاری و فرهنگی و 80 هزار مترمربع و در چهار طبقه پارکینگ ساخته می‌شود.
متولی‌زاده طبقه هم‌کف این مجموعه را شامل قسمت تجاری، هایپرمارکت، شهربازی، مراکز تجاری، بازارچه سنتی، رستوران سنتی، فوت کرت، فضای ارتباطی، فضای سبز و پارکینگ طبقاتی برشمرد.
مدیر فنی پروژه پردیس نجف‌آباد تصریح کرد: این مجموعه با سرمایه‌ای بالغ بر 300 میلیارد تومان در زمینی به وسعت 160 هزار مترمربع اجرایی شده و 4 هزار نفر در دوره ساخت و 10 تا 12 هزار نفر در دوره بهره‌برداری به کار و ایجاد اشتغال مشغول می‌شوند.
وی اظهار امیدواری کرد این پروژه ظرف مدت دو سال بتواند فروشگاه بزرگ هایپرمارکت و بخش تجاری و فرهنگی را به بهره‌برداری برساند.
متولی‌زاده با بیان اینکه بیش از 50 درصد پروژه خدماتی، تفریحی و فرهنگی و کمتر از 40 درصد آن تجاری است، افزود: این قاعده به طور معمول در پروژه‌ها رعایت و سعی می‌شود این سرانه برای سایر قسمت‌های خدماتی هزینه شود.
وی فضای شهربازی را در زمین 550 متری، رستوران سنتی را با 4 هزار متر و راسته بازار سنتی را با تم معماری سنتی نجف‌آباد برشمرد.
مدیر فنی پروژه پردیس نجف‌آباد فضای سبز مسقف این امکان را محلی برای بازدید در تمام سال عنوان کرد.
وی به همکاری شهرداری نجف‌آباد در راستای سرمایه‌گذاری و نیز حمایت از ساخت این مجموعه اشاره و بیان کرد: پس از این دو سال در 1.5 سال بعد (سال 94) به طور مداوم و هر شش ماه بقیه فازها آماده بهره‌برداری می‌شود.
متولی‌زاده به موقعیت ویژه شهر نجف‌آباد پرداخت و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم پردیس شماره ۶ به یک مجموعه موفق در اصفهان تبدیل شود.
وی پروژه‌های گذشته را نشانگر ایده نو در بخش صنعت و تجارت دانست و اضافه کرد: اکنون بزرگ‌ترین مراکز پردیس در جزیره کیش بسیار مورد اقبال عمومی قرار گرفته است.
مدیر فنی پروژه پردیس نجف‌آباد همچنین از ساخت دیگر پروژه‌هایی از مجموعه پردیس در شاهین‌شهر و کاشان اصفهان خبر داد.
 
*‌ شهرداری نجف‌آباد برای مشارکت بخش خصوصی فرش قرمز پهن می‌کند
محسن خندان شهردار نجف‌آباد به همکاری شهرداری با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی پرداخت و گفت: این شهرداری بر مبنای اصل 44 قانون اساسی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حمایت می‌کند.
وی افزود: سرمایه‌گذاران در این چند سال اخیر خیلی خوب توانستند قابلیت و ظرفیت شهر نجف‌آباد را شناسایی و اطمینان حاصل و سرمایه‌گذاری کنند.
شهردار نجف‌آباد تصریح کرد: تاکنون 200 میلیارد تومان بخش خصوصی به این پروژه کمک کرده که این امر نشان‌دهنده اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.
 
*‌ مشارکت 30 درصدی شهرداری نجف‌آباد در ساخت مجموعه پردیس
وی همچنین از حمایت‌های سازمان مسکن و شهرسازی و شورای شهر نجف‌آباد از این پروژه خبر داد و گفت: با 15 میلیارد تومان در سه فاز به صورت مشارکتی با بخش خصوصی وارد عمل شده‌ایم.
خندان با اشاره به اینکه پیشنهاد این پروژه و مقدمات آن یک سال طول کشید، افزود: برنامه‌ریزی، مکان‌یابی، شناسایی، بعد اقتصادی و پیشنهاد مدیریت پردیس و تمام مراحل اداری پس از مصوبه شورای اسلامی شهر نجف‌آباد و نیز با استفاده از ماده ۵ کمیسیون استان وارد مرحله عملیاتی شد.
وی بیان کرد: فاز یک در دو بخش 130 میلیارد تومان و 70 میلیارد تومان و در جمع 200 میلیارد تومان فاز یک و با سایر فازها در سال‌های بعدی 300 میلیارد می‌شود.
شهردار نجف‌آباد همچنین از فضای 550 متری فضای شهربازی و نیز 10 هزار مترمربعی فضای سبز در مجموعه پردیس خبر داد. 
به گزارش فارس در این آیین کلنگ‌زنی از سرمایه‌گذاران و نیز افرادی که در اجرایی شدن این پروژه مشارکت داشتند، تقدیر شد.
همچنین قرار بود این آیین کلنگ‌زنی توسط استاندار انجام شود که به دلیل عدم حضور استاندار، کلنگ احداث مجموعه چندمنظوره پردیس مرکزی ایران در نجف‌آباد توسط فرماندار شهر نجف‌آباد زده شد.
انتهای پیام/آ10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول