اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

16 اثر تاریخی فرهنگی سیستان و بلوچستان در حافظه ملی ثبت شد

خبرگزاری فارس: در جریان چهارمین همایش شورای سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی در منطقه آزاد قشم، استان سیستان و بلوچستان موفق به ثبت 16 اثر تاریخی فرهنگی در فهرست آثار ملی کشور شد.

16 اثر تاریخی فرهنگی سیستان و بلوچستان در حافظه ملی ثبت شد
به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، در جریان چهارمین همایش شورای سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی در منطقه آزاد قشم، استان سیستان و بلوچستان موفق به ثبت 16 اثر تاریخی فرهنگی در فهرست آثار ملی کشور شد.
این آثار که مربوط به دوره‌های مختلف از هزاره چهارم قبل از میلاد تا دوره اشکانی را شامل می‌شود در شهرستان ایرانشهر واقع شده است.
این آثار عبارتند از محوطه بیشک آباد 1 و 2 و3 و 4 و 5، تپه جعفرآباد 1 و 2 و 3، تپه شکر آباد 4 و 5، تپه دره 1 و 2 و 3، تپه سرچشمه 1 و 2 و 3 که مجموعاً 16 اثر است.
از مهم‌ترین یافته‌های باستان شناختی که در این آثار می‌توان مشاهده کرد، اشیاء سفالی با طرح و فرم‌های مختلف، جوش‌های کوره،خشت حرارت دیده، مهرهای مسطح از جنس سنگ صابون و بخش‌هایی از معماری مربوط به دوره‌های مختلف را نام برد.
با توجه به تعداد آثار ثبت شده در چهارمین همایش شورایعالی سیاستگذاری ثبت آثار که به همت معاونت میراث فرهنگی کشور برگزار شد، تعداد آثار ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی کشور به عدد هزار و 621 اثر تاریخی فرهنگی، طبیعی و معنوی رسید.
انتهای پیام/ح30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول