اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

پرونده انتخابات مجلس مصر امروز بسته می‌شود

نگاهی به وظایف دو مجلس "الشعب" و الشوری" در مصر

خبرگزاری فارس: دور تکمیلی مرحله سوم انتخابات پارلمانی مصر امروز پایان می‌یابد تا به این ترتیب پرونده انتخابات مجلس ملت(پارلمان) این کشور با پیروزی قاطع اسلام‌گرایان بسته شود. از سوی دیگر در حالی که مصر خود را برای برگزاری انتخابات مجلس شورا آماده می‌کند، نگاهی به وظایف این دو مجلس خواهیم داشت.

نگاهی به وظایف دو مجلس "الشعب" و الشوری" در مصر
به گزارش فارس، دور تکمیلی مرحله سوم انتخابات روز گذشته در 9 استان استان قلیوبیة، دقهلیة، الغربیة، المنیا، قنا، مطروح، الوادی الجدید، شمال سیناء وجنوب سیناء آغاز شد.

استقبال مردم از انتخابات در دور تکمیلی مرحله سوم همچون دوره‌های تکمیلی دو مرحله قبل کم رنگ‌تر از دور اول هر مرحله بود.
 
برخی نامزدها از بروز تخلف‌هایی در انتخابات انتقاد کردند و دادگاه اداری انتخابات را در یک شهر از استان "القلیوبیه" به دلیل تخلف‌های مکرر باطل اعلام کرد.
 
احزاب اسلامگرا و در راس آنها حزب "آزادی و عدالت"، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون و پس از آن حزب سلفی "النور" در دو مرحله قبل انتخابات پارلمانی مصر که در 18 استان دیگر مصر برگزار شد، حدود دو سوم کرسی‌های پارلمان‌ را به خود اختصاص دادند.

به این ترتیب با اعلام نتایج دور تکمیلی مرحله سوم انتخابات پارلمانی مصر پرونده انتخابات مجلس ملت این کشور با پیروزی بیش از 70 درصدی احزاب اسلام‌گرا در این انتخابات بسته می‌شود تا مصر خود را برای انتخابات مجلس شورا آماده کند.

آمادگی جهت برگزاری انتخابات مجلس شورا

انتخابات مجلس شورا در مصر قرار است، به جای سه مرحله در دو مرحله و در تاریخ‌های 29 و 30 ژانویه در استان‌های قاهرة، اسکندریة، الغربیة، الدقهلیة، المنوفیة، دمیاط، شمال سیناء، جنوب سیناء، الفیوم، أسیوط، قنا، البحر الأحمر و الوادى الجدید برگزار شود.
 
مرحله دوم این انتخابات نیز در استان‌های جیزة، القلیوبیة، الشرقیة، البحیرة، کفر الشیح، الإسماعیلیة، پورت سعید، سوئز، مطروح، بنى سویف، المنیا، سوهاج،  الأقصر و أسوان طی روزهای 14 و 15 فوریه برگزار خواهد شد. 
 
به دنبال تشدید اعتراض‌های مردمی در تسریع انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان شورای عالی نظامی این کشور تصمیم گرفت، انتخابات مجلس شورای این کشور را به جای سه مرحله در دو مرحله برگزار کند و رئیس شورای عالی نظامی مصر از مجلس شورای این کشور خواست اولین جلسه خود را 28 فوریه 2012 برگزار کند.

نگاهی به پارلمان‌های مصر/ وظایف مجلس الشعب

مصر دارای دو پارلمان "مجلس ملت" و "مجلس شورا" است، در قانون اساسی مصر وظایف پارلمان ملت که متشکل از 518 عضو است، قانونگذاری و تعیین چارچوب کلی سیاست‌های عمومی دولت و برنامه‌های کلی رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی و بودجه کلی و نظارت بر عملکرد دولت یا همان قدرت اجرایی در کشور است.

همچنین از جمله وظایف و اختیارات این مجلس اصلاح قانون اساسی کشور است، بر این اساس درخواست اصلاح قانون اساسی باید به امضای حداقل یک سوم نمایندگان این مجلس رسیده باشد و پس از تصویب این درخواست دو ماه بعد مواد قانونی نیازمند اصلاح مورد بازنگری و تجدید نظر قرار می‌گیرند و اصلاح قوانین با موافقت دو سوم اعضای مجلس و پس از برگزاری همه پرسی صورت می‌گیرد.

نگاهی به مهمترین وظایف مجلس شورا

اما مجلس شورای مصر 264 نماینده را دربرمی‌گیرد که دو سوم آنها توسط انتخابات مردمی و یک سوم اعضای آن توسط رئیس جمهور مصر انتخاب می‌شود، ولی در حاضر با توجه به شرایط حاکم بر مصر و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پس از انتخابات مجلس شورا تمام اعضای آن توسط مردم مصر انتخاب خواهند شد.

مهمترین وظایف مجلس شورای مصر را باید در حمایت از وحدت ملی و امنیت اجتماعی و ارزش‌های عالی و حقوقی و آزادی‌های عمومی ملاحظه کرد.

اما از سوی دیگر این مجلس چون متشکل از نخبگان اندیشمند و حقوقدانان مصری است، نقش مجلس مشورتی جهت صدور قوانین و قانون اساسی و هر نوع قانون مصوب در مصر را ایفا می‌کند.

بر این اساس این مجلس پس از انقلاب 25 ژانویه مصر که به سرنگونی رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک منجر شد، پس از انتخاب اعضای آن و تشکیل مکلف به انتخاب 100 عضو "مجلس موسسان" این کشور است.

مجلس موسسان

مجلس موسسان مصر متشکل از 100 حقوقدان برجسته و نخبه مصری است که وظیفه تدوین قانون اساسی جدید مصر را برعهده خواهد داشت، قانون اساسی مصر پس از تصویب در دو مجلس شورا و ملت به همه‌پرسی عمومی گذاشته می‌شود تا در صورت تصویب قانون اساسی پس از انقلاب مصر را تشکیل دهد.
 
انتهای پیام/++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول