اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور

نقشه زمین‌شناسی کاربردی سه بعدی تهیه شد

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز زمین‌شناسى و اکتشافات‌معدنى شمال غرب کشور گفت: برای نخستین بار در کشور توسط کارشناسان این سازمان نقشه زمین‌شناسی کاربردی سه بعدی تهیه شد.

نقشه زمین‌شناسی کاربردی سه بعدی تهیه شد
سید مرتضی نیرومند اسکویی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: نقشه‌های زمین‌شناسی با مقیاس‌های مختلف از جمله اطلاعات پایه و اساسی هستند که علاوه بر حوزه‌های مختلف زمین شناسی در سایر علوم مرتبط با زمین و کارهای عمرانی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وی افزود: سازمان زمین شناسی کشور مسئولیت تهیه این نقشه‌ها را به عهده دارد.
نیرومند اضافه کرد: نقشه‌های زمین‌شناسی دو بعدی بوده ( x , Y) و فاقد بعد ارتفاعی ( بعدz) هستند که این امر تجسم وضعیت واحدهای زمین شناسی و ساختارهای موجود در نقشه را برای استفاده کنندگان با مشکل مواجه می‌کند.
وی تصریح کرد: برای نخستین بار در کشور، کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی شمال‌غرب مرکز تبریز به یک نوع‌آوری جدیدی در عرصه تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی کاربردی دست یافته و نقشه زمین‌شناسی کاربردی سه بعدی تهیه کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: نقشه‌های زمین‌شناسی سه بعدی نقشه‌هایی هستند که دارای اطلاعات ارتفاعی نیز است یعنی نقشه، وضعیت پستی و بلند‌های موجود در زمین را به همراه واحدهای سنگی و وضعیت ساختمانی مربوطه به تصویر می‌کشد و تجسم و درک وضعیت و نحوه قرارگیری سازندهای زمین‌شناسی گسترده نقشه را آسانتر می‌کند، در واقع وضعیت زمین شناسی واقعی زمین در چنین نقشه‌هایی شبیه سازی می‌شود.
نیرومند ادامه داد: نقشه‌های زمین‌شناسی 1.25000 جزو نقشه‌های کاربردی محسوب می‌شود که از سال 1385 در سازمان زمین‌شناسی کشور تهیه آنها آغاز شده است.
وی گفت: نقشه زمین‌شناسی 1.25000 کرگه نخستین نقشه زمین‌شناسی سه بعدی است که در سازمان زمین‌شناسی کشور( شمال‌غرب کشور) تهیه شده است.
انتهای پیام/ح20/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول