اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی:

17 هزار برگ سند تاریخی دوره قاجار در مرکز اسناد آستان قدس جذب شد

خبرگزاری فارس: مجموعه‌ای شامل 17 ‌هزار برگ سند تاریخی ارزشمند مربوط به دوره قاجاریه جذب مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی شد.

17 هزار برگ سند تاریخی دوره قاجار در مرکز اسناد آستان قدس جذب شد
به‌گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط‌عمومی وامور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رئیس این سازمان اظهار داشت: این اسناد که متعلق به آقای باقی بود پس از بررسی توسط کارشناسان شورای ارزیابی و قیمت‌گذاری با توجه به اهمیت آن خریداری و به مجموعه اسناد آستان قدس رضوی اضافه شد.
محمد هادی‌زاهدی خاطرنشان کرد: این اسناد شامل 17هزار برگ سند شامل صورت‌های جمع و خرج، کتابچه‌های دستورالعمل دیوانی مربوط به تنظیم بودجه ولایات ایران در دوره قاجاریه شامل آذربایجان، خراسان، مازندران، اصفهان، عراق، همدان و یزد در بین سال‌های 1267 تا 1317 ه.ق است
وی افزود: کاغذ اسناد از نوع فرنگی و نخودی رنگ است و ابعاد آن 20 در 12 سانتی متر است.
رئیس مرکز اسناد آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: از آنجا که این اسناد مربوط به اسناد دیوانی و حسابداری است، فاقد هر گونه آرایه هنری است، با این حال به گونه‌ای زیبا و منظم به خط نستعلیق نگارش یافته است.
وی افزود: اعداد و ارقام آن نیز به خط سیاق است و به طور خلاصه می‌توان اهمیت این اسناد از نظر محتوا را این گونه بیان داشت که در این اسناد نحوه بودجه‌بندی کشور به صورت سالانه مشخص شده است و به صورتی منسجم فهرستی از اسامی شاهزادگان قاجار در آن ذکر می‌شود.
زاهدی اظهار داشت: از نظر رجال‌شناسی نیز این اسناد حائز اهمیت است به طوری که اسامی ذکر شده در آن در منبع دیگری یافت نمی‌شود و این اسناد بازتابی از سیستم اداری در دوره قاجاریه است به طوری که نحوه چگونگی صدور اسناد اداری، نحوه دریافت و پرداخت هزینه‌ها و مواجب به افراد را نشان می‌دهد.
زاهدی به اسناد شاخص این مجموعه نظیر فرامین ناصرالدین شاه که به صورت سواد یا رونوشت، جزو مستندات پرداخت مواجب و مستمری‌ها آورده شده است اشاره کرد و افزود: در این فرامین، شاه قاجار ضمن دستور پرداخت حقوق به فرد مورد نظر محل تامین بودجه را هم مشخص کرده است.
 از دیگر اسناد شاخص این مجموعه اسناد مربوط به پرداخت هزینه‌ها و مواجب نظامیان است.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اضافه کرد: این اسناد براساس فوج‌های نظامی مستقر در هر یک از بالاترین رده (مقام سرتیپ) تا پایین‌ترین رده (سرباز) تنظیم شده که به لحاظ چارت پرسنلی و تعداد سربازان هر فوج، در نوع خود کم نظیر است.
مدیر امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی به عنوان یکی از مراکز اسنادی شرق کشور در راستای حفاظت و نگهداری و اطلاع‌رسانی اسناد تاریخ ایران فعالیت‌های بسیار خوبی به انجام رسانده و بر همین اساس آمادگی دارد تا اسناد تاریخی مراکزعلمی، فرهنگی و اقتصادی و همچنین اسنادی که در منازل نگهداری می‌شود به دو طریق وقف و خریداری را جذب کند.
انتهای پیام/م30/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول