اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

598 تیم کار واکسیناسیون فلج اطفال را در سیستان ‌و بلوچستان آغاز کردند

خبرگزاری فارس: معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: از امروز 598 تیم دو نفره به همراه 600 کاردان و کارشناس، کار واکسیناسیون خانه به خانه را در شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان آغاز کردند.

598 تیم کار واکسیناسیون فلج اطفال را در سیستان ‌و بلوچستان آغاز کردند
به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، سیدمهدی طباطبایی امروز در مراسم آغاز عملیات طرح ملی واکسیناسیون فلج اطفال در زاهدان اظهار داشت: از سال 1988 تاکنون در پی تجربه موفق ریشه‌کنی آبله و شباهت آن با بیماری فلج اطفال، سازمان بهداشت جهانی، ریشه‌کنی فلج اطفال را در دستور کار خود قرار داده است.
وی افزود: امروزه شاهد کاهش 99 درصدی این بیماری در دنیا هستیم و کشور ایران در این زمینه اقدامات بنیادی و گسترده‌ای را آغاز کرده است.
معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت اجرای واکسیناسیون فلج اطفال به منظور افزایش سطح ایمنی در استان در سال دو بار این طرح اجرا می‌شود.
طباطبایی افزود: با وجود زنجیره سرما و شرایط جغرافیایی و پراکندگی جمعیت، شرایط پوشش شبکه واکسیناسیون در مناطق روستایی تاکنون 80 درصد بوده که برای افزایش و حفظ شرایط ایمنی این اقدام بهداشتی، به حمایت و پشتیبانی همه دستگاه‌ها به ویژه رسانه‌ها نیاز است.
وی بیان کرد: تمامی تمهیدات لازم برای اجرای طرح واکسیناسیون مهیاست و چنانچه کشورهای همسایه در این ارتباط درست عمل کنند، پوشش ایمنی و مصون‌سازی واکسیناسیون به صد‌در‌صد می‌رسد.
معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان داشت: در سال‌های گذشته 41 مورد ابتلا به بیماری فلج اطفال در دنیا مربوط به کشورهای افغانستان و پاکستان بوده که همسایگی سیستان و بلوچستان با این دو کشور، شرایط حساسی را برای استان ما رقم زده و شرایط کاری مسئولان بهداشتی را با مشکل مواجه کرده است.
طباطبایی اضافه کرد: از زمان اجرای برنامه ریشه‌کنی فلج اطفال به مدت یک دهه موردی از این بیماری در کشور ایران دیده نشده اما در برخی کشورها با اینکه چند سالی موردی از ابتلا به فلج اطفال را نداشته‌اند، اما گردش ابتلا در آنها مجدداً آغاز شده است.
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر چند مورد از ابتلا به بیماری فلج اطفال در کشور چین دیده شد که پس از بررسی و تحقیقات متوجه شدند که منشأ آن کشور پاکستان بوده و این خطر استان سیستان و بلوچستان را نیز به لحاظ همجواری با این کشور تهدید می‌کند. 
معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: هزینه هر مرحله از اجرای طرح واکسیناسیون بیش از 400 میلیون تومان برآورد شده است.
طباطبایی یادآور شد: آغاز بکار نوبت نخست واکسیناسیون فلج اطفال در استان از امروز تا 21 دی‌ماه و نوبت دوم 23 تا 26 بهمن ماه امسال خواهد بود.
وی تعداد خانوارهای ایرانی و غیر‌ایرانی زیر پوشش طرح واکسیناسیون را بیش از 320 هزار خانوار ذکر کرد.
معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: از این تعداد 429 هزار خانوار ایرانی و 7 هزار و 491 خانوار غیر ایرانی هستند.
وی در ادامه تعداد اطفال زیر پنج سال واجد شرایط ایرانی را 32 هزار و 678 نفر و کودکان غیر ایرانی را 7 هزار و 988 نفر اعلام کرد.
طباطبایی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط و مشکلات موجود، سطح پوشش‌دهی واکسیناسیون فلج اطفال در استان 95 درصد است که امسال تلاش خواهیم کرد این سطح پوشش را به صد‌در‌صد برسانیم و چنانچه ضروری باشد دو راند واکسیناسیون را به چهار راند در سال افزایش دهیم.
معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: موارد مشاهده شده بیماری فلج اطفال در کل دنیا  طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی 444 مورد اعلام شده است.
وی افزود: در سال 2011، 183 مورد آن در چهار کشور افغانستان، پاکستان، نیجریه و هند دیده شده که به دلیل همجواری و روابط با کشورمان، منطقه را در وضعیت قرمز قرار داده است و به شدت در معرض خطر هستیم.
اجرای طرح نخست فلج اطفال از امروز به مدت پنج روز توسط تیم‌های کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به صورت خانه به خانه در سطح استان سیستان و بلوچستان انجام می‌شود.
انتهای پیام/‌ش10/گ2000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول