اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در جمع مردم مشهد ـ 2

پارتی‌بازی، فامیل‌بازی و نفوذ قدرت 3 ریشه مهم فساد اقتصادی است‌

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بیان ریشه‌های فساد اقتصادی گفت: پارتی‌بازی، فامیل‌بازی و نفوذ قدرت سه ریشه مهم فساد اقتصادی است.

پارتی‌بازی، فامیل‌بازی و نفوذ قدرت 3 ریشه مهم فساد اقتصادی است‌
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، احمد توکلی ظهر امروز در حسینیه نصرت مشهد که به همت مجمع ترویج فرهنگ و ارزش‌های انقلاب اسلامی برگزار شد اظهار داشت: عوامل بسیاری در بروز فساد اقتصادی دخیل است که در این میان می‌توان به ریشه‌های پارتی‌بازی و یا بهره‌گیری از حقوق ویژه، فامیل‌بازی و نیز بهره‌گیری از نفوذ قدرت نام برد.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بیان سخنان خود به نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر در ارتباط با حکومت اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که در نامه حضرت علی (ع) خطاب به مالک مطرح شده در ارتباط با برخورد با خواص و افرادی از اقوام و خویشان است.
توکلی گفت: اگر برای این افراد در عرصه‌های گوناگون یک مسئول امتیاز خاص و ویژه‌ای قائل شود این آغاز ظلم به مردم است و کسی که با مردم به ظلم برخورد کند در حق خداوند ظلم کرده است.
توکلی در ادامه خطاب به این افراد گفت: کسی که با مردم به ظلم برخورد کند و برای اقوام و خویشان خود امتیازاتی قائل شود، خداوند نیز با او دشمنی می‌کند و در این راستا کسی که خداوند با او دشمنی کند نفوذ کلام او در بین  مردم از بین می‌رود و دیگر مردم حرف او را نمی‌پذیرند.
رفیق‌بازی و گروه‌بازی آغاز تغییر ملاک‌ها
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بیان دیگر
ریشه‌های فساد گفت: یکی دیگر از ریشه‌های فساد رفیق بازی و یا گروه‌بازی است که سبب می‌شود ملاک‌ها و ارزش‌ها در فرد تغییر کند.
وی افزود: تغییر ملاک‌ها در فرد، عاملی برای نقض موازین
شایسته‌سالاری‌ها در قالب‌های گوناگون می‌شود و در این راستا شاهد هستیم که پست‌ها و سمت‌ها به افرادی داده می‌شود که هیچ‌گونه شایستگی ندارند.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان مثالی اظهارداشت: در آخرین نمونه‌ای که می‌توانم برای شما به عنوان مصداقی از این موارد بیان کنم این است که یک پزشک عمومی رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات کشور می‌شود حال آن که سن این پزشک به اندازه سن فعالیت‌های کاری رئیس این سازمان است.
وی ادامه داد: یا آنکه یک دانشجوی فراگیر پیام‌نور در دانشگاه واحد شاهین‌شهر به دلیل نسبت فامیلی خود با یکی از مسئولان،
مدیرعامل صندوق مشترک ایران و ونزوئلا می‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این که این‌گونه سمت دادن‌های افراد به صلاح نیست گفت: زمانی که این دانشجوی فراگیر پیام‌نور مدیر عامل صندوق مشترک ایران و ونزوئلا شد من زنگ زدم و این نکته را گوش زد کردم که این صندوق با این وضعیت دچار مشکل می‌شود و در نهایت نیز همین امر رخ داد و صندوق ورشکست شد.
حمایت‌های ویژه فساد فاحش است
وی در بخش دیگری از سخنان خود به حمایت‌های ویژه اشاره کرد و گفت: حمایت‌های ویژه یا همان پارتی بازی که از سوی مسئولان شکل گیرد نمونه‌ای از فسادهای فاحش است
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به توزیع اعتبارات می‌پردازند سبب می‌شود فضای رقابت با سایر نمایندگان رقیب را به نفع خود تمام کنند.
توکلی با اشاره به این که تقسیم اعتبارات کار قوه مجریه است نه مقننه اظهارداشت: نماینده مجلس شورای اسلامی نباید در تقسیم اعتبارات دخالت کند و این کار که از وظایف قوه مجریه است را انجام دهد چرا که این خود عاملی برای از بین رفتن فضای رقابت آزاد میان نمایندگان می‌شود.
سوء استفاده از پیچ ‌و خم‌های قانونی
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سوء استفاده از پیچ و خم‌های قانون از سوی مسئولان اشاره کرد و آن را عاملی برای بروز فساد دانست و گفت: این افراد بیش از سایرین از ضعف‌های قانونی و
خلأ
های اداری آگاهی دارند که سوء استفاده از این خلاهای قانونی خود عاملی برای بروز فساد است.
رانت‌خواری و جایگزینی رقابت‌های تولیدی به رقابت‌های نزدیک شدن به مسئولان
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود:
این‌گونه سوء استفاده از پیچ و خم‌های قانونی برای رسیدن به ثروت بستر را برای رانت‌خواری فراهم می‌کند که این فضا رقابت‌های تولیدی را از چرخه حدف می‌کند و رقابتی که شکل می‌گیرد رقابت‌ بر سر نزدیک شدن به افراد با نفوذ است.
انتهای پیام/ط4000/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول