اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی خبر داد

ابلاغ برنامه پنجم توسعه در فصل فرهنگ،‌ هنر و رسانه‌های جمعی

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: برنامه پنجم توسعه در فصل فرهنگ،‌ هنر و رسانه‌های جمعی توسط این اداره کل تدوین شده و آماده ابلاغ به دستگاه‌های زیر مجموعه کمیته است.

ابلاغ برنامه پنجم توسعه در فصل فرهنگ،‌ هنر و رسانه‌های جمعی
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، "علی داننده" با اشاره به برنامه‌های اجرا شده توسط این اداره کل در 9 ماه نخست سال جاری اظهار داشت: برنامه‌های متعددی در حوزه فرهنگ و هنر اجرا شده است که از جمله آن می‌توان به برگزاری سومین جشنواره سراسری عکس رضوی در تبریز اشاره کرد که از چهارم تا 13مهرماه برگزار شد و پس از ارسال  فراخوان آن 3 هزار و 800 اثر از 380 عکاس از 77شهر و 31 استان کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از بررسی هیئت داوران  9  اثر به‌عنوان آثار برتر معرفی شدند و در این جشنواره از عکاس ارزشی دفاع مقدس "حاج بهزاد پروین قدس" تجلیل شد.
داننده، برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز از ششم تا 13 مهرماه با  بیش از 100 هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف علمی، ‌ادبی، ‌تاریخی، فنی و کودکان و با حضور 100 نمایندگی از کشورهای انگلیس، ترکیه، آذربایجان، هندوستان و کشورهای همجوار عربی را از دیگر برنامه‌های این اداره کل عنوان کرد.
وی افزود: همزمان با برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز، ششمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیز برگزار شد.
داننده گفت: در سال ‌جاری همچنین نخستین جشنواره فرهنگی هنری امام حسین (ع) در محورهای خوشنویسی، شعر، فیلمنامه، مداحی،‌ تواشیح،‌ ابتهال، انتخاب کتاب نمونه، داستان کوتاه و خلاصه‌نویسی کتاب در 21 آبان‌ماه امسال برگزار شد و طی آن  72 اثر منتخب معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند و همزمان با این جشنواره از پنج نفر از شعرا و مداحان برجسته استان شامل فیروز زیرک‌کار، سیدمسعود نقیب، داوود عزیزی، مقصود پوررادی و حسین حسنی افشرد تجلیل شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی هنری غدیر در محورهای نقاشی، ‌نمایشنامه نویسی، ‌فیلمنامه نویسی،‌ داستان  و شعر در 25 آبان‌ماه امسال را از دیگر برنامه‌های این اداره کل عنوان کرد و گفت: طی این جشنواره 21  هنرمند به‌عنوان نفرات برتر معرفی شده و در این آیین نیز از "مرتضی شریفی" و"جعفر کهنمویی" در عرصه نقاشی، "حیدر خسروشاهی" متخلص به "حزین " در عرصه شعر و ادب و "داود نیکنام" در عرصه خوشنویسی تجلیل شد.
وی افزود: در حوزه مطبوعات نیز نخستین جشنواره سراسری تیتر برتر (فجر) 14 آبان‌ماه امسال در تبریز برگزار شد و طی آن بیش از یک هزار و 200 تیتر از نشریات و خبرگزاری‌های سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود که پس از بررسی هیئت داوران 105 تیتر در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی،‌ فرهنگی و ورزشی به مرحله داوری نهایی راه یافتند و 16 منتخب نهایی در مراسم اختتامیه این جشنواره معرفی شدند.
داننده، برگزاری بیست و سومین جشنواره تئاتر استان آذربایجان شرقی از 8 تا 11 آبان امسال با حضور 45 نفر از هنرمندان تئاتر استان  و تولید متون نمایشی بومی را از دیگر برنامه‌‌های مهم حوزه فرهنگ و هنر عنوان کرد.
وی همچنین با اشاره به دو بار حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در 9 ماهه نخست امسال در استان گفت: آیین گرامیداشت روز ملی شعر و ادب 27 شهریورماه امسال با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبریز برگزار شد و طرح برگزاری مراسم منظم و مدونی به صورت سالانه برای هنرمندان شهریار شناس و اعطای جایزه ادبی استاد شهریار به هنرمندان و مفاخر برجسته‌ای که در این عرصه اقدام می‌کنند مطرح شد.
وی افزود: نخستین همایش شوراهای فرهنگ عمومی آذربایجان شرقی با حضور وزیر ارشاد در تبریز برگزار شد و طی آن طرح جشنواره فرهنگی هنری علوی، ایجاد دبیرخانه مفاخر آذربایجان نماد عزت و سرافرازی ایران اسلامی و ایجاد دبیرخانه ارتباطات فرهنگی شمالغرب در تبریز به‌عنوان قطب فرهنگی شمالغرب کشور مورد تایید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و همزمان با آن مجتمع فرهنگی هنری دیجیتالی 29 بهمن نیز  افتتاح شد.
داننده با اشاره به رویکرد قرآنی فعالیت‌های این اداره کل گفت: نخستین جشنواره بین‌المللی وبلاگ‌نویسی قرآنی در راستای برگزاری جشنواره های قرآنی منظومه آیات،‌در 30 آبان ماه امسال در تبریز برگزار شد و پس از ارسال فراخوان، نزدیک به یک هزار و 700 وبلاگ از ایران و  کشورهایی چون امارات، افغانستان، پاکستان، تایلند، آذربایجان، آمریکا و آلمان در نخستین جشنواره بین‌المللی وبلاگ نویسی قرآنی شرکت کردند که از میان وبلاگ‌های ذکر شده در نهایت 47 وبلاگ در هشت بخش وبلاگ متنی شامل (مقاله و پژوهش، داستان و شعر، احادیث، گزارش و خبر، خاطره نویسی، آموزش،‌ تاویل، ‌تفسیر و تدبر و تلاوت) و سه بخش فتوبلاگ، پادکست و ودکست و در قالب پنج زبان فارسی،‌انگلیسی، ‌عربی، ‌ترکی آذری و ترکی استانبولی برگزیده شدند که در آیین اختتامیه معرفی شدند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به برنامه‌های آتی این اداره کل در ماه‌های پایانی سال گفت: در راستای بزرگداشت مفاخر ، همایش سراسری بزرگداشت استاد عابد 28 دی‌ماه در تبریز برگزار می‌شود.
وی همچنین از برگزاری یازدهمین جشنواره بین‌المللی کارتون تبریز در هشتم بهمن‌ماه و یادواره تئاتر منطقه‌ای جشنواره فرهنگی هنری امام حسین (ع) 17 تا 20 دی‌ماه و جشنواره منطقه‌ای شعر فجر در ایام دهه فجر خبر داد.
داننده گفت: فراخوان نخستین جشنواره بین‌‌المللی عکس نماز و نیایش که فروردین 1391 برگزار می‌شود تهیه و توزیع شده است که علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی www.ipfpi.com مراجعه نمایند.
وی همچنین به برگزاری همایش بین المللی بزرگداشت مقام علمی و عرفانی آیت الله سیدعلی آقا قاضی در سال آتی نیز اشاره کرد.
گفتنی است اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ریاست کمیته فرهنگ و هنر و رسانه های جمعی را در تدوین برنامه پنجم توسعه استان بر عهده دارد.
انتهای پیام/ح30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول