اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

گزارش فارس از حوادث سوریه طی ۴۸ ساعت گذشته

تظاهرات گسترده سوری‌ها در حمایت از بشار اسد/ هلاکت و بازداشت 160 تروریست

خبرگزاری فارس: مردم سوریه با برپایی تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور حمایت خود را از بشار اسد اعلام کرده و خواستار توقف دخالت ها و توطئه های خارجی علیه سوریه شدند.

تظاهرات گسترده سوری‌ها در حمایت از بشار اسد/ هلاکت و بازداشت 160 تروریست
به گزارش فارس، خبرگزاری سوریه اعلام کرد که جمع گسترده ای از مردم شهر دمشق دیروز در تظاهراتی حمایت خود از بشار اسد رئیس جمهور این کشور را اعلام کرده و خواستار توقف توطئه ها و دخالت های خارجی در امور داخلی سوریه شدند. آنها همچنین عملکرد برخی رسانه های مغرض در زمنیه شایعه پراکنی درباره اتفاقات سوریه و تحریک به خونریزی از سوی آنان را محکوم کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات اعلام کردند که ملت سوریه در برابر تمامی توطئه هایی که علیه این کشور طراحی شده، هر قدر هم که بزرگ باشد، خواهد ایستاد و با فشارها مقابله خواهد کرد.

شهرهای اللاذقیه و جبله نیز دیروز شاهد تظاهرات مردمی بود، شرکت کنندگان در این تظاهرات با در دست داشتن پلاکاردهایی حمایت خود را از بشار اسد اعلام کرده و دخالت های خارجی در این کشور را رد کردند.

ولید المعلم: ترکیه نقش منفی را در منطقه ایفا می کند

وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که ترکیه نقش منفی را در راستای تلاش برای ایجاد ناامنی در سوریه ایفا می کد، وی در دیدار با مصطفی کمالاک رئیس حزب سعادت ترکیه بر روابط عمیق تاریخی و فرهنگی و منافع مشترک میان دو ملت تاکید کرد.
کمالاک نیز دخالت های خارجی در امور سوریه را رد کرده وابراز امیدواری کرد که اوضاع دو کشور به روند سابق بازگردد.

کشف سلاح های سنگین تروریست ها در حمص سوریه

دیروز یک مقام مسئول در شهر حمص سوریه به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد که مسئولان ذی‌ربط مقادیر زیادی سلاح در یک خودرو در محله بابا عمرو در حمص کشف کردند که شامل خمپاره‌انداز، آر.پی.جی، راکت و مقادیر زیادی تفنگ و انواع مهمات و بسته‌های منفجره دست‌ساز و همچنین تلفن‌هایی با خط‌های بین‌المللی ثریا بود.
به گفته فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه، این گروهک‌ها تاکنون ده‌ها نفر از مردم و بیش از 1200 نفر از نیروهای امنیتی و ارتش این کشور را کشته‌اند. وزارت خارجه آمریکا در ماه نوامبر از افراد مسلح خواسته بود که سلاح خود را زمین نگذارند.

نماینده روس: غرب در حوادث تروریستی سوریه دست دارد

در همین راستا ویچسلاو تیتوکین نماینده پارلمان و عضو کمیسیون بین المللی در مجلس دومای روسیه بر لزوم توقف دخالت‌های خارجی در امور داخلی سوریه تاکید کرده و اتفاقات کنونی سوریه را ناشی از دخالت های زشت خارجی و بویژه غربی در امور داخلی این کشور دانست و تاکید کرد که این کشورهای استعماری به دنبال آن هستند که اوضاع سوریه را که طی سالیان دراز نمونه ای از ثبات و آرامی بوده و یکی از مراکز مقاومت علیه دشمن اسرائیلی به شمار میرود را ناآرام کنند، این اتفاقات به علت سیاست خارجی ارزش مدارانه این کشور است.

کاهش شدید مناسبات تجاری سوریه با ترکیه


در پی اعلام برخی تحریم‌ها از سوی دولت ترکیه علیه سوریه و واکنش متقابل دولت دمشق در مقابل این تحریم‌ها با افزایش حق ترانزیت کامیون‌های ترکیه از خاک سوریه، گزارش‌ها حاکی از افت درآمد 150 میلیون دلاری سوریه از این محل و در شرایط دشوار قرار گرفتن کامیونداران ترکیه است.
دولت سوریه در ماه نوامبر گذشته به دنبال اعلام تحریم‌های یک جانبه و جانبدارانه ترکیه از غرب و اتحادیه عرب، روابط تجاری خود را با ترکیه به حال تعلیق درآورده بود. این در حالی است که مجمع صادرکنندگان ترکیه روز گذشته اعلام کرد میزان صادرات ترکیه به سوریه در ماه نوامبر به میزان 93.3 میلیون دلار بوده و متعاقب تنش پیش آمده در روابط دوجانبه این مبلغ تا 28 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

552 سوری دیگر مشمول عفو دولت سوریه و آزاد شدند

دولت سوریه دیروز نیز در ادامه تلاش خود برای حل بحران کشور، 552  بازداشتی دیگر را که دستشان به خود مردم آغشته نیست، آزاد کرد. 28 دسامبر یک هفته پیش نیز دولت سوریه 755 نفر دیگر را آزاد کرده بود. همچنین در تاریخ 30 اکتبر 912 نفر و در تاریخ 15 همین ماه 1180 نفر و 553 نفر نیز در پنج اکتبر آزاد شده بودند.
شرط آزادی این افراد، شرکت نداشتن این افراد در قتل و کشتار مردم است که به دست گروهک‌های مسلح در شهرهای مختلف سوریه بخصوص حمص صورت می‌گیرد.

ادامه مداخله جویی های آمریکا در سوریه


"ویکتوریا نولاند" دیروز طی سخنانی مدعی شد که سوریه به تعهداتی که حدود ۳ ماه قبل به اتحادیه عرب داد، پایبند نیست.
 وی در ادامه سخنان خود اینگونه گفت: ما رژیم اسد را بر اساس اینکه به تعهدات خود عمل می‌کند مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و اتحادیه عرب نیز رژیم اسد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
اظهارات نولاند در شرایطی مطرح شده است که پیشتر نیز علیرغم اعلام رضایت اتحادیه عرب از پیشرفت مأموریت ناظران اعزامی این اتحادیه به سوریه، کاخ سفید نیز در ادامه مداخلات خود در امور کشورهای دیگر این بار اقدام به مداخله در کار ناظران اتحادیه عرب کرد.

دستاورد امنیتی بزرگ سوریه با هلاکت و بازداشت 160 تروریست


نیروهای امنیتی و ارتش سوریه با نصب یک کمین، موفق شدند یک گروه مسلح را که قصد داشتند از مرز لبنان وارد خاک سوریه و به حمص اعزام شوند، غافلگیر و بیش از 100 نفر از آنان را بازداشت کند، در این عملیات افراد مسلح وارد درگیری با نیروهای دولتی شدند ک 60 نفر از تروریست ها نیز به هلاکت رسیدند.

پیش از این فایز غصن وزیر دفاع لبنان از وجود عناصر گروهک القاعده در لبنان و دیگر جریان‌های سلفی خبر داده بود. گروهک‌های مسلح در سوریه تاکنون بیش از 1200 نیروی امنیتی و ارتشی سوریه را کشته‌اند.

دیلی‌تلگراف: شکاف در میان مخالفان سوریه بیشتر شد


روزنامه دیلی تلگراف دیروز در مقاله ای نوشت که مخالفان دولت سوریه تاکنون در رسیدن به جبهه متحدی برای مقابله با اوضاع کنونی در سوریه و آنچه که افزایش تلفات انسانی نام برده است، شکست خورده اند.

این روزنامه تاکید کرد که نقطه اختلافی میان مخالفان دولت در زمینه دخالت خارجی در سوریه است، گروهی از مخالفان به اخوان المسلمون وابسته هستند و گروهی دیگر نیز به اقلیت های کرد و مسیحی وابسته هستند، آنها همچنین اختلافات دیگری نیز در زمینه برنامه های کاری و خواسته های خود از انقلاب دارند.

خدام خواستار دخالت نظامی انگلیس در سوریه شد

"عبدالحلیم خدام" معاون اسبق بشار اسد رئیس جمهور سوریه و از مخالفان فعلی نظام سوریه از دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس خواست تا برای براندازی اسد در سوریه از قدرت نظامی استفاده کند. طلال ترکاوی رئیس هیئت موسوم به هیئت ملی حمایت از انقلاب سوریه در نامه ای به کامرون مدعی شد که سوریه ضمن ائتلاف با ایران و روسیه به دنبال تسلط بر منطقه است و می خواهد بر موقعیت استراتژیک منطقه و منابع طبیعی آن از جمله نفت مسلط شود و اقتصاد جهان را در دست بگیرد.
 پیشتر نیز اظهارات خدام در دعوت از کشورهای دیگر برای حمله نظامی به سوریه خشم مردم این کشور را برانگیخته بود و آنها با برپایی تظاهراتی میلیونی ضمن حمایت خود از نظام کنونی حاکم بر کشور خواستار توقف دخالت های بیگانگان در امور داخلی کشور شده بودند.
عبدالحلیم خدام بعد از فرار از سوریه در سال 2005 ارتباطات محکمی با غرب برقرار کرد، خدام برای ابراز دشمنی خود با سوریه حتی از دست بیعت دادن به رژیم صهیونیستی که سر سخت ترین دشمن مسلمانان است، نیز ابایی ندارد و خواستار سازش با اسرائیل در دوره ای است که آن را دوره بعد از اسد نام گذاشته است.

انتهای پیام/++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول