اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل:

سالانه 16 میلیارد دلار اجناس قاچاق وارد کشور می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با بیان اینکه سالانه 16 میلیارد دلار اجناس قاچاق وارد کشور می شود، گفت: در 9 ماه گذشته 750 میلیارد تومان اجناس قاچاق در کشور کشف شده است.

سالانه 16 میلیارد دلار اجناس قاچاق وارد کشور می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل محمدجعفر عظمایی پیش از ظهر امروز در جلسه بررسی طرح‌های تجاری و بازرگانی اردبیل با اشاره به تدوین بارکد برای کنترل ورود کالا بر اساس دستور‌العمل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، اظهار داشت: با همکاری گمرکات قرار است این طرح اجرایی شود و تمام مبادی ورودی و خروجی مجهز به تجهیزات بارکد شود.
این مسئول تصریح کرد: اگر مبادی ورودی و خروجی ما به دستگاه‌های بارکدخوان مجهز شود ما به دقت می‌توانیم مقصد، تاریخ و قیمت و کیفیت کالا را درست و دقیق ارزیابی کنیم که تاکنون به دلیل آماده نبودن برخی از زیرساخت‌ها هنوز این قانون عملیاتی نشده است.
عظمایی به آثار منفی قاچاق از جمله ضربه زدن به تولید داخلی و اشتغال اشاره کرد و بیان داشت:‌ بر اساس تحقیقات، سالانه 3 میلیارد دلار قاچاق کالای تولیدات صنعتی و اقتصادی از کشور انجام می‌شود که در سال‌های اخیر این میزان هشت درصد کاهش یافته است.
وی گفت: هر 15 تا 30 دلار قاچاق زمینه یک شغل را از بین می‌برد به گونه‌ای که در کشور ما بیشتر قاچاق از مرزهای آبی و خاکی شمال و شمال غرب انجام می‌شود به طوری که سالانه 16 میلیارد دلار اجناس قاچاق وارد کشور می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: پایین بودن ریسک قاچاق،‌ پیچیدگی واردات، اشکال ساختاری در تولید، تمایل به مصرف کالاهای وارداتی، بیکاری در مناطق مرزی، ‌کمبود منابع اقتصادی و درآمدی و تعدیل حمایت از صادرات و برخی فعالیت‌های تجاری اسباب قاچاق را فراهم کرده و زمینه تشدید این امر را فراهم کرده است.
عظمایی چند نرخی بودن ارز،‌ ارزان بودن حامل‌های انرژی در گذشته، سختگیری در صدور مجوز طرح تجارت، گران بودن اجناس داخلی نسبت به خارجی و ... را از علل شکل‌گیری پدیده قاچاق معرفی کرد.
وی گفت: بر اساس اعلام نیروی انتظامی در 9 ماه گذشته 750 میلیارد تومان اجناس قاچاق در کشور کشف شده که عمده مبادی آن نیز کردستان،‌ پیرانشهر ،‌بانه و مریوان است.
این مسئول، استان اردبیل را از استان‌های امن در حوزه قاچاق معرفی کرد و ابراز داشت: با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها قاچاق مواد سوختی در این استان کاهش یافته و رو به تعدیل است.
عظمایی، عمده اجناس قاچاق را که از مرزهای غربی کشورمان وارد استان اردبیل شده و به سایر مناطق ترانزیت می‌شود شامل سیگار،‌ ماهواره، ‌لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد محترقه، ‌البسه، ‌داروهای غیرمجاز، لوازم یدکی ماشین‌آلات و تلفن همراه اعلام کرد و گفت: با تهیه سامانه کنترل کالاهای وارداتی می‌توانیم جلوی قاچاق را به خوبی سد کرده و در این حوزه موفق عمل کنیم.
وی در پایان الکترونیکی کردن تجارت با استفاده از سامانه دقیق ساماندهی کارت‌های بازرگانی و توجه به معیشت مرزنشینان را از بستر‌های مهم برای تعدیل و کاهش قاچاق کالا در مناطق مرزی اعلام کرد.
انتهای پیام/ح20/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول