اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام حسینیان:

بی‌توجهی به حفظ ارزش‌ها زمینه واقعه‌ عاشورا را فراهم می‌کند

خبرگزاری فارس: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر از ارزش‌ها به صورت جدی دفاع نشود کم‌کم زمینه‌های بروز واقعه‌ای همچون عاشورا فراهم می‌شود.

بی‌توجهی به حفظ ارزش‌ها زمینه واقعه‌ عاشورا را فراهم می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان شامگاه چهارشنبه در نخستین جلسه عمومی جبهه پایداری استان اصفهان که با شعار عقلانیت، معنویت و عدالت حول محور ولایت و با حضور گسترده مردم برگزار شد با ارائه تحلیلی کوتاه از واقعه قیام کربلا، اظهار داشت: یافتن پاسخ برای این سئوال که چرا پس از گذشت نیم قرن با اهل‌بیت (س) پیامبر چنین رفتار کردند و واقعه‌ای با نام عاشورا را ترتیب دادند برای رفع فتنه‌ها لازم و ضروری است.
وی با اشاره به اینکه علت بروز واقعه عاشورا را باید در رفتار رژیم آن زمان و اینکه این‌ها چه تأثیری در به وجود آمدن کربلا داشته‌اند جستجو کرد، اظهار داشت: علت بروز انحراف در جامعه آن زمان، فساد سیاسی و فرهنگی و اقتصادی بوده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: مهم‌ترین مسئله در آن زمان بروز فساد سیاسی بود که طی آن با رحلت پیامبر (ص)، رهبری و ولایت با توطئه برخی عوامل تغییر جایگاه یافت و ولایت جای خود را به خلافت و سلطنت داد و از آن زمان بود که ولایت که پرتویی از ولایت‌الله است به خلافت تغییر یافت و فساد سیاسی در جامعه پدیدار شد.
وی ادامه داد: افرادی که مبغوض رسول‌الله بودند در هسته مرکزی دولت جا خوش کردند و به جای کناره‌گیری، مشاوران حکومت خلافتی شدند که "حکم ابن عاص" که تبعید شده زمان پیامبر بود از این دسته افراد بود و همین‌ که عثمان به خلافت رسید به دستور عثمان به مدینه آمد و جزو مشاورین عثمان شد، در جای دیگری هم "ولید ابن عقبه" که فسق او در قرآن هم مورد اشاره قرار گرفته از سوی خلافت به والی‌گری کوفه منصوب شد که در تاریخ در مورد رفتارهای او اشارات زیادی شده، طوری که او در نماز صبح از شدت شرب خمر نماز صبح را چهار رکعت ‌خواند و در پاسخ به مؤمنان می‌گفت اگر بخواهید برایتان به رکعات بیشتری هم نماز می‌خوانم.
حسینیان اضافه کرد: در زمینه فساد اقتصادی نیز که منشأ آن را نیز باید در فساد سیاسی جستجو کرد جامعه به دو طبقه فقیر و غنی تقسیم شد که برخی از اصحاب، صاحب کاخ‌های فراوان شدند و زبیر یکی از این‌ها بود که کاخ‌هایی مجلل در مدینه، بصره، اسکندریه، مصر و کوفه ساخت و گوسفندان وی به 10 هزار اصل می‌رسید و یک‌هزار برده داشت و درآمد او تنها از غلات عراق به 150 هزار دینار می‌رسید.
وی ادامه داد: باور کردنی نیست صحابه‌ای که روزی آرزویشان این بود که شمشیرشان را در راه پیامبر آخته کنند به اینجا برسند که البته از این‌گونه افراد در آن سال‌ها کم نبودند.
وی اضافه کرد: طلحه هم می‌گویند کاخ‌هایی داشت و در اسطبل خود یک‌هزار اسب و یک‌هزار شتر نگه‌داری می‌کرد و زمانی که از دنیا رفت اموالش به 450 هزار دینار رسید، زید بن ثابت نیز از جمله اصحابی بود که در زمان فوتش برای بردن شمش‌های طلایش، آن‌ها را با تبر تکه تکه می‌کردند و از این دست موارد بسیار و متواتر ذکر شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ریشه اصلی بروز واقعه عاشورا را در دنیاطلبی و گرایش به ثروت دانست و گفت: در یک چنین جامعه‌ای، تمام افرادی که باید در راه آرمان‌ها استقامت کنند به دنیا آغشته شدند و وجودشان را ثروت و مال فرا گرفت.
وی با تاکید بر اینکه دور شدن از دوستی اهل‌بیت (ع) یکی از زمینه‌های بسیار مهم بروز فساد فرهنگی در آن زمان بود، تصریح کرد: پاداش و نتیجه زحمات پیامبر (س) باید دوستی اهل‌بیت (ع) قرار می‌گرفت، اما چه شد زمانی که معاویه به حکومت رسید برای امامان جمعه بخشنامه کرد که در هر خطبه‌ای علی (ع) را لعن کنند و در برخی روایت آمده است که انحراف به جایی رسید که اهل‌بیت (ع) را نیز مورد لعن قرار می‌دادند.
حسینیان در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به مسائل روز، به تشکیل جبهه پایداری به رهبری آیت‌الله مصباح یزدی اشاره کرد و گفت: تاکید این جبهه بر روی اصول و انجام فعالیت‌ها به محوریت ولایت است و معتقدیم که سنگ زیرین تمام ارزش‌ها ولایت است و اگر جامعه ما از این اصل اساسی کوتاه بیاید و یا منحرف و تضعیف شود و اگر ولایت به سلطنت، به جمهوریت و هر چیز دیگری تبدیل شود خسارت دنیایی و اخروی شامل حال جامعه می‌شود.
وی افزود: ما در طول تاریخ و تاریخ شیعه ولایت را بارها آزمایش کردیم و در نهایت تمام مدعیان تشیع باید ادعایشان بر این مسئله باشد که همه مواضع و تصمیم گیری‌هایشان حول محور ولایت قرار گیرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه جبهه پایداری از دیگر سوی بر آن تاکید دارد ساده‌زیستی و دور بودن از اشرافیت است که باید از واقعه عاشورا درس بگیریم که دو دسته شدن مردم به فقیر و غنی و اینکه عده‌ای برای مایحتاج اولیه در تنگنا باشند و عده‌ای دیگر تا حلقوم مملو از مال دنیا باشند به صلاح نیست.
وی افزود: اگر زمانی که مقام معظم رهبری برای ساده زیستی مردم و مسئولان هشدار دادند متدینین خودشان را مثل سرباز جلو می‌انداختند و مبارزه می‌کردند و فریاد می‌زدند، خدا می‌داند هشت سال اول، هشت سال بعدی را به دنبال نمی‌آورد، هشت سال اول ریاست جمهوری مردم تبعیض دیدند، اشرافیت دیدند، تمایزخواهی دیدند که با مردم فاصله داشت، برای همین مردم بریدند و از هر تغییری استقبال کردند و به خاتمی رای دادند، حال سئوال این است که مردم به صورت واقعی به این رای دادند که بی‌دینی در جامعه گسترش یابد و ضد ارزش‌ها در جامعه حاکم شود؟ خدا می‌داند این دلیل نبود، به همین خاطر زمانی که مردم این‌ها را دیدند تودهنی محکمی به آن‌ها زدند و برای همیشه تاریخ این‌ها را دفن کردند.
حسینیان ادامه داد: این سئوال مطرح است که در انتخابات چرا مردم به کسی که آمریکا و منافقین و سلطنت طلب‌ها و ضربه خورده‌های داخلی و خارجی و رادیوها و تلویزیون‌ها و سایت‌های بیگانه از آن حمایت می‌کردند رای ندادند و در زمانی که تمام کفر مقابل اسلام ایستاد به احمدی‌نژاد رای دادند، البته من نمی‌خواهم بگویم اعتقادمان به آقای احمدی‌نژاد مانند گذشته است، اما علت آن این است که مردم کسی را دوست داشتند که از جنس خودشان است، تمایزخواه نیست، مثل خودشان لباس می‌پوشد، غذا می‌خورد و مثل مردم در آن طرف میله‌های نماز جمعه می‌نشیند.
وی با هشدار نسبت به اینکه اگر از حق و ارزش‌ها دفاع نکنیم به یقین تاریخ تکرار شدنی است، خطاب به روحانیون گفت: اگر ما پیشتاز شده بودیم و اشرافیتی که دامن حکومت را گرفته بود را فریاد زده بودیم خدا می‌داند روحانیت جایگاه بیشتری داشت.
حسینیان گفت: اگر جلوی این اشرافیت‌ها و تکیه کردن به این ثروت‌ها گرفته نشود، اگر آن زمانی که رهبر و فرمانده کل قوا مثل سرباز در خط مقدم مبارزه می‌کرد، ما در خط مقدم بودیم و انتقاد می‌کردیم، خدا می‌داند امروزمان بهتر بود، چرا یک نفر که فریاد زد همه دور او جمع شدند، آیا بهتر نبود که  امثال ما برای این کار پیشگام می‌شدیم.
وی در پایان هدف تشکیل جبهه پایداری را حفظ ارزش‌ها و مقابله با اشرافی‌گری ذکر کرد و گفت: اگر از ارزش‌ها به صورت جدی دفاع نشود کم‌کم زمینه‌های بروز واقعه‌ای همچون عاشورا فراهم می‌شود.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول