اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آستان قدس رضوی:

نیمی از موقوفات آستان قدس در مشهد است

خبرگزاری فارس: معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی گفت: نیمی از موقوفات آستان قدس در شهر مشهد است.

نیمی از موقوفات آستان قدس در مشهد است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام عبدالرضا اصغری ظهر امروز در مراسمی که در سالن اجتماعات همایش‌ها و نمایشگاه دائمی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: آستان قدس رضوی بزرگ‌ترین نهاد موقوفاتی در عرصه جغرافیایی جهان را دارد.
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی افزود: هزینه مالی در این مجموعه توسط بخش نذورات و موقوفات تأمین می‌شود.
اصغری ابراز داشت: همه وقف‌نامه‌ها توسط اوقاف تنظیم شده و به‌عنوان یک منشور و چشم‌اندازی در اختیار مسئولان اجرایی قرار می‌گیرد.
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی افزود: با توجه به عمل و نیت واقفان، این منابع مالی در حوزه‌های مختلف پژوهشی، فرهنگی، درمانی و بهداشت قرار می‌گیرد.
وی همچنین از اجرای قانون غلط موقوفه‌خواری در زمان حکومت غاصب پهلوی اشاره کرد و افزود: در عصر حاضر برخلاف آیین غلط موقوفه‌‌خواری در دوران پهلوی، موقوفات ثبت و تنظیم و اراضی در اختیار آستان قدس رضوی دیوارکشی می‌شود.
اصغری خاطرنشان کرد: رسانه‌ها نقش مهم در ایجاد رواج فرهنگ وقف در بین مردم دارند.
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی تصریح کرد: براساس تقسیم‌بندی در وقف‌نامه‌ها، هزینه‌ آنها در دو بخش مصارف خاص و منطقه‌ای تقسیم می‌شود.
وی ابراز داشت: یکی از افتخارات آستان قدس رضوی است که این وقف‌نامه‌ها را به‌صورت منظم تدوین کرده و با توجه به بودجه سالانهای که در دو سال قبل برای سال‌های آینده تعیین شده خرج می‌شود.
اصغری حفاظت و آبادانی برای تأمین مخارج مصرفی در بودجه سالانه را مقدم دانست و افزود: با توجه به عوامل مختلف مانند خشکسالی همیشه درآمد شناور است.
وی خاطرنشان کرد: برای امر تغییرپذیری در نیازهای مردم جامعه، هزینه‌های وقفی نیز متغیر است و پیشنهاد شده که بخشی از این هزینه را برای ایجاد شبهات مطرحی علیه دین در دانشگاه و نیاز مختلف زائران در بخش‌های پژوهش، آموزش، دین اختصاص یابد.
اصغری تصریح کرد: بیشترین سرمایه‌گذاری موقوفات در بخش بهداشت و درمان بوده و تاکنون نیز بیمارستان منتصریه با هزینه 8 میلیارد تومان ساخته و به دانشگاه علوم پزشکی تحویل داده شده است.
وی افزود: هزینه‌هایی نیز به بخش ایجاد شهرک سلامت در اراضی زکریا، زایشگاه بیمارستان امام رضا(ع)، بیمارستان امام رضا(ع) چناران ، تربت‌جام و سیرجان اختصاص یافت.
وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی بزرگترین موقوفه مختص علی‌اکبر بجستانی‌مقدم و وقف رهبری در اسفراین برای ایجاد مزرعه کشت و صنعت مدرن که هزینه‌های آن در بخش توسعه حرم، امورات فرهنگی و بخش‌های شهرستان اسفراین خرج می‌شود.
اصغری ابراز داشت: ایجاد کتابخانه و حسینیه هاشمی‌نژاد نیز برای طلاب حوزه علمیه و ساخت مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) نیز از وقف‌های آیت‌الله طبسی و بانوی ایشان است.
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی اظهار داشت: طبق برنامه اعلام شده در کمیسیون پنج شهرداری، واگذاری اراضی برای خدمات آموزشی، فضای سبز یا مسکونی این اراضی تقسیم می‌شود.
اصغری خاطرنشان کرد: اراضی آستان قدس رضوی به جز باغات 16 درصد این فضای سبزها در سطح شهر(کوهسنگی، ملت، پارک وحدت ، پردیس، رجا) موقوفه آستان قدس رضوی است.
وی افزود: هرکس از موقوفات آستان قدس رضوی استفاده کند، طبق برنامه تعیین شده باید هزینه آن زمین تجاری را پرداخت کند.
اصغری افزود: موقوفات آستان قدس نیز در کشورهای افغانستان، سوریه و کتابخانه‌ آب در هند است.
انتهای پیام/ش10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول