اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

25 درصد از اراضی آذربایجان شرقی زیر پوشش IPM قرار می‌گیرد

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه 25 درصد از سطح زیر کشت محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای استان باید زیر پوشش IPM قرار بگیرد.

25 درصد از اراضی آذربایجان شرقی زیر پوشش IPM قرار می‌گیرد
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، ایوب ایرانی‌فام با اشاره به اعمال مدیریت کنترل آفات و بیماری‌ها در تمام گلخانه‌های آذربایجان شرقی اظهار کرد: تمام گلخانه‌های استان امسال زیر پوشش مدیریت کنترل آفات، امراض و بیماری‌های IPM قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه در برنامه پنجم 25 درصد اراضی کشور حدود 4میلیون هکتار زیر پوشش مدیریت مبارزه تلفیقی با آفات IPM قرار می‌گیرد، ادامه داد: در این خصوص امسال یک میلیون هکتار از اراضی و از جمله تمام گلخانه‌های کشور مشمول این طرح قرار خواهند گرفت.
ایرانی فام با بیان اینکه در روش IPM آخرین حلقه مبارزه با آفات به روش شیمیایی خواهد بود، گفت: در این روش حداکثر تلاش خود را به کار می‌بندیم تا علاوه بر اینکه از روش مبارزه بیولوژیک استفاده شود، مصرف سموم با دوره کارنس پایین و کم‌خطر در اولویت نهایی قرار بگیرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی در خصوص زیر پوشش قرار دادن گلخانه‌های استان به روش IPM افزود: در تلاشیم تا پایان سال تمام گلخانه‌های استان به روش IPM تولید داشته باشند تا محصول سالم‌تری در استان تولید شود.
وی با بیان اینکه برنامه کنترل بیماری‌ها و مقابله با علف‌های هرز از سوی سازمان به شهرستان‌ها ابلاغ شده است افزود: در این خصوص برای هر شهرستان بنابر استعداد، ظرفیت و سطح زیر کشت محصولات اعتبار اختصاص یافته که این برنامه شامل نظارت و کنترل آفات عمومی و همگانی، مبارزه تلفیقی و بیولوژیک IPM علیه آفات نباتی، نظارت بر مصرف و توزیع سموم و دفع آفات نباتی و همچنین نظارت و کنترل آفات قرنطینه‌‌ای است.
ایرانی‌فام با بیان اینکه اولویت اجرای طرح IPM با محصولات گلخانه‌ای، تازه خوری و محصولاتی است که در استان دارای سابقه مبارزه بیولوژیک و سایر روش‌های غیرشیمیایی بوده است، مشارکت بهره‌برداران را از اصلی‌ترین ارکان اجرای طرح دانست و تصریح کرد: اعتبارات لازم، ابزار و لوازم اجرای طرح نظیر ردیابی، پیش آگاهی و همچنین عملیات کنترلی از جمله شکار انبوه، اخلال در تولید مثل و جلب و کشتن متناسب سطوح و محصول محاسبه و برآورد شده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان همچنین گسترش انواع روش‌های غیرشیمیایی شامل کنترل مکانیکی و زراعی آفات، استفاده از فرمون‌ها در کنترل آفات و کاهش مصرف سموم را از اهداف اجرای این طرح عنوان کرده و افزود: افزایش محصول سالم، رسیدن به کشاورزی پایدار، افزایش ایمنی در حین تولید و کاهش اثرات سرطان زایی از دیگر اهداف اجرای این طرح است.
محمود کیا با بیان اینکه در راستای تولید محصول سالم کشاورزی، شماری از سموم از فهرست سموم مجاز کشور حذف شده است، ادامه داد: به همین منظور، واردات این سموم ممنوع شده و روابط عمومی سازمان این موضوع را از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی کرده است.
وی با بیان اینکه این طرح نه تنها از طریق کاهش مصرف سم منجر به افزایش چند برابری درآمد کشاورز می‌شود، بلکه با جلب توجه کشاورز به سایر ابعاد کاهش مصرف نهاده‌ها و انرژی مصرفی منجر به بهبود درآمد واقعی کشاورز می‌شود، گفت: در مدیریت تلفیقی آفات، روش‌های کنترلی قابل سازش، تلفیق شده و با شرایط بومی، زراعی، اقتصادی و اجتماعی هر مکانی به طور اختصاصی تطابق می‌یابند و ضمن کاهش وابستگی به نهاده‌ها از قبیل سم و کودهای شیمیایی از طریق یافتن جایگزین‌های مناسب، موجب کنترل حاصلخیزی خاک، کاهش آلودگی آب، هوا و خاک و استفاده از بقایای گیاهی و کودهای حیوانی در صورتی که تهدیدی برای سلامت خاک، آب، حیات وحش، انسان و حیوانات نباشد، می‌شود.
کیا، با بیان اینکه گسترش این طرح زمینه اشتغال کارشناسان کشاورزی در کلینیک‌های گیاه پزشکی فراهم می‌سازد، یادآور شد: از مزایای این طرح، زمینه‌سازی برای حضور بخش خصوصی در زمینه تهیه و تدارک لوازم و تجهیزات کنترل غیرشیمیایی، رونق بازار کار و اشتغالزایی در استان خواهد بود.
انتهای پیام/ح30/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول