اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جدیدترین تحولات عراق

ارجاع پرونده هاشمی به دیوان عالی عراق/احتمال دیدار مالکی و نجیفی برای برون رفت از بحران

خبرگزاری فارس: در حالی که پرونده معاون اول رئیس‌جمهور عراق به دیوان عالی ارجاع داده شده است، منابع خبری از تماس تلفنی نخست وزیر و رئیس پارلمان عراق برای تعیین زمانی برای یک دیدار دو جانبه خبر دادند.

ارجاع پرونده هاشمی به دیوان عالی عراق/احتمال دیدار مالکی و نجیفی برای برون رفت از بحران
به گزارش فارس، احتمال دیدار نخست‌وزیر و رئیس‌ پارلمان عراق برای برون‌رفت از بحران این کشور، ارجاع پرونده الهاشمی به دیوان عالی عراق، مخالفت مالکی با شرط العراقیه برای حضور در کنگره ملی، اظهارات بریمر درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق، برگزاری جشن "روز حاکمیت و استقلال" در بغداد 
 و نشست اضطراری علما و روحانیون عراق برای بررسی اوضاع کشور از جدیدترین تحولات عراق است.
 

احتمال دیدار مالکی و نجیفی

روزنامه‌ کویتی "الرای العام" نوشت: قرار است "نوری المالکی" نخست‌وزیر و "اسامة النجیفی" رئیس پارلمان با یکدیگر دیدار کنند.

در این دیدار دو جانبه مسایل مربوط به فهرست‌های پارمانی دو طرف برای دستیابی به راه‌حل‌هایی که موجب پایان دادن به بحران‌های فعلی شود، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

بر اساس اخبار منتشر شده، النجیفی موافقت اولیه خود را برای این دیدار اعلام کرد که در صورت موافقت نهایی ایاد علاوی، رئیس فهرست العراقیه با این مساله امروز (سه‌شنبه) به عنوان زمان اولین ملاقات تعیین می‌شود.

ارجاع پرونده الهاشمی به دیوان عالی عراق

خبرگزاری "الفرات نیوز" نوشت: شورای عالی قضایی عراق درخواستی را از سوی "طارق الهاشمی" معاون رئیس جمهور عراق مبنی بر انتقال پرونده اتهامی‌اش به دادگاه استیناف کرکوک دریافت کرد.

"عبدالستار البیرقدار" سخنگوی رسمی این شورا در بیانیه‌ای مطبوعاتی تاکید کرد: با استناد به اختیارات مندرج در بند "ب" ماده 55 قانون اصل محاکمات جزایی، این شورا درخواست مذکور را برای بررسی به دیوان عالی کشور ارجاع داد.

شورای عالی قضایی عراق چندی پیش به دنبال اعترافات محافظان شخصی الهاشمی مبنی بر دست داشتن در عملیات‌های مسلحانه علیه غیرنظامیان، حکم بازداشت وی را صادر کرد.

مخالفت مالکی با شرط العراقیه برای حضور در کنگره ملی

روزنامه‌ی "الوطن" کویت نوشت: فهرست ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی شروط فهرست العراقیه برای مشارکت در کنگره ملی عراق را نپذیرفت.
این فهرست با تاکید بر تکیه به قانون اساسی کشور برای حل اختلافات سیاسی اعلام کرد: ما با شروط هر یک از طرف‌ها برای شرکت در این کنگره مخالفیم و همانطور که در توافقنامه‌ی اربیل آمده باید برای حل کلیه مشکلات و اختلافات سیاسی به قانون اساسی مراجعه کرد.
علی الحسینی از اعضای این فهرست گفت: معتقدیم این گونه اقدامات در جهت با شکست مواجه کردن این کنگره، ادامه بحران سیاسی در کشور و سنگ‌اندازی بر سر عملکردهای دولت انجام می‌شود.
میسون الدملوجی، سخنگوی فهرست العراقیه پیش از این از سه شرط این فهرست برای شرکت در کنگره ملی خبر داده بود.
وی نشان دادن حسن نیت، جدا کردن افراد بیگناه به واسطه لغو اقدامات مسلحانه علیه رهبران العراقیه و اعضای آن و تضمین مساوات در توزیع پست‌های دولتی را از شروط این فهرست اعلام کرده بود.

بریمر خروج آمریکایی‌ها از عراق را یک "اشتباه" دانست


روزنامه‌ی "واشنگتن پست" نیز به نقل از "پل بریمر" حاکم غیرنظامی سابق آمریکا در عراق عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق را کاری "اشتباه" خواند و مدعی شد که این اقدام موجب تقسیم عراق به ایالت‌های کوچک‌تر و بروز جنگ منطقه‌ای در منطقه خواهد شد.

وی مدعی شد: با توجه به درگیری‌های سیاسی در عراق، آمریکا نباید این کشور را ترک می‌کرد.

وحال که این کار را انجام داد، مجبور خواهد شد بسیار سخت تلاش کند.
بریمر ادامه داد: عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق لحظه مهمی در تاریخ آمریکا است.

 نشست اضطراری علما و روحانیون عراق برای بررسی اوضاع کشور


"شیخ قاسم الهاشمی" دبیرکل موسسه معارف اسلامی نجف "الغری" در گفت‌وگو با خبرگزاری الفرات اعلام کرد: نشست اضطراری تحت شعار "بیداری اسلامی روش ما برای تحقق عدالت اجتماعی و حاکمیت در عراق" به منظور بررسی تحولات در کشور امروز در بغداد برگزار ‌شد.
وی ادامه داد:‌ در این نشست "علی العلاق" نماینده نخست وزیر و نمایندگانی از گروه علمای مسلمان شاخه جنوب، و هم‌چنین تعدادی از ائمه جمعه و جماعات عراق به بررسی تحولات اخیر در کشور پرداختند.

 برگزاری جشن "روز حاکمیت و استقلال" در بغداد

خبرگزاری "براثا" نیز اعلام کرد: دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق امروز به مناسبت خروج نیروهای بیگانه از خاک عراق جشن "روز حاکمیت و استقلال" را در سالن شهید محراب این دفتر در الجادریه بغداد برگزار می‌کند.

انتهای پیام/++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول