اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول مرکز جهاد کشاورزی زرآباد:

کهور نقش مهمی در بیابان‌زدایی دارد

خبرگزاری فارس: مسئول مرکز جهاد کشاورزی زرآباد گفت: درخت کهور یکی از گونه‌هایی است که نقش مهمی در بیابان‌زدایی داشته و چهره تپه‌های ماسه‌ای در منطقه زرآباد را تغییر داده است.

کهور نقش مهمی در بیابان‌زدایی دارد
هادی رونده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زرآباد اظهار داشت: در مساحت حدود 3 هزار و 825 کیلومتر مربعی بخش زرآباد و در هر نقطه‌ای از آن درخت کهور شاید تنها درختی باشد که چشم امید زیادی به آن دوخته شده است.
وی افزود: کهور درختی بسیار زیبا با اندامی بلند که از دور شبیه چتر است.
مسئول مرکز جهاد کشاورزی زرآباد بیان کرد: ارتفاع درخت کهور حدود 10 متر و گاهی به 20 متر هم می‌رسد در تمام طول سال سبز است و بیش از یک صد سال عمر می‌کند.
رونده ادامه داد: کهور تنها گیاهی است که مورد تغذیه تمامی دام‌ها از جمله گاو، گوسفند، بز و شتر قرار می‌گیرد و اهمیت برگ‌ها در تابستان به واسطه شرایط بد آب و هوایی و کمبود علوفه و گیاهان وحشی مورد تغذیه دام‌ها است.
وی تصریح کرد: این قضیه برای ساحل نشینان و روستاها و مردمانی که فاقد زمین کشاورزی هستند در تمام فصول سال در تغذیه دام‌هایشان اهمیت ویژه‌ای دارد.
مسئول مرکز جهاد کشاورزی زرآباد اضافه کرد: زمانی که این درختان در پایان اسفند ماه به گل می‌نشینند باز هم با خود برکت به همراه دارند.
رونده گفت: موج حضور زنبور عسل‌های وحشی بر روی این گل‌ها نشان از عسلی دارد که طعم و مزه مطبوع و بوی معطری داشته و در میان بومیان از جایگاه خاصی در تغذیه برخوردار است و هدیه‌ای گرانبها در زمان سفرهایشان به خارج از کشور به شمار می‌رود.
وی بیان داشت: باردهی این درختان در خرداد ماه آغاز می‌شود و این فرصت دیگری است تا دامداران برای پروار دام‌هایشان از میوه این درخت استفاده کنند.
مسئول مرکز جهاد کشاورزی زرآباد ادامه داد: چوب مرغوب این درخت سفید و محکم و در برخی گونه‌ها کمی سرخ رنگ می‌شود.
رونده یادآور شد: در تمام طول سال چوب درخت کهور در منطقه زرآباد برای تهیه ذغال و هیزم استفاده می‌شود زیرا ذغال آن مرغوبیت بالایی دارد.
وی افزود: همچنین استفاده دیگر در منطقه برای تهیه کپر است که محل سکونت افراد محلی بوده و به عنوان سایبان عمل می‌کند.
مسئول مرکز جهاد کشاورزی زرآباد بیان کرد: البته این چوب در سایر نقاط کشور برای تهیه میز و صندلی و مبلمان و اشیای زینتی نیز کاربرد دارد.
رونده گفت: درخت کهور یکی از گونه‌های مهم برای بیابان‌زدایی است و چهره تپه‌های ماسه‌ای را در منطقه زرآباد عوض کرده است.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول