اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

سلامتی مردم با افزایش سطح اقتصاد تضمین نمی‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان گفت: با بالا بردن سطح اقتصاد خانوارها نمی‌توان سلامتی افراد جامعه را تضمین کرد‌ بلکه با افزایش سلامتی مردم می‌توان به اقتصاد پویا دست یافت‌.

سلامتی مردم با افزایش سطح اقتصاد تضمین نمی‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شاهین شیرانی بعدازظهر امروز در همایش شهر سالم اظهار داشت: ایران دیگر با سیستم پزشکی موجود نمی‌تواند پاسخگوی بیماران باشد که لازم است طرح پزشک خانواده هرچه زودتر به شکل گسترده در ایران اجرایی شود.
وی بیان داشت: در زمان حاضر یک بیمار از زمان طفولیت در کشوری مثل انگلستان تحت نظر سیستم پزشکی است و باید طرح پزشک خانواده انگلیس در ایران نیز پیاده شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در زمان حاضر در عرصه دنیا، رویکرد سلامت به سمت مؤلفه‌های اجتماعی سلامت جهت گرفته است به گونه‌ای که با رفع چالش‌های پیش‌روی حوزه اجتماع به مؤلفه‌های سلامت دست یابیم.
وی با بیان اینکه با بالا بردن سطح اقتصاد خانوارها نمی‌توان سلامتی افراد جامعه را تضمین کرد بلکه با افزایش سلامتی مردم می‌توان به اقتصادپویا دست یافت، افزود: در کشوری مثل آمریکا با صرف میلیاردها دلار هزینه که قابل مقایسه با کل بودجه ایران نیست برای سلامت مردم خود هنوز نتوانسته‌اند به سطح بالایی دست یابند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چهار میلیون نفر از مردم آمریکا زیر پوشش هیچ نوع بیمه‌ای نیستند، افزود: در کشوری مثل انگلستان که دارای بهترین سیستم سلامت دنیا است در یکی از شهرهای آن فاصله امید به زندگی بین فقیرترین فرد تا ثروتمندترین فرد آن 30 سال است.
شیرانی با بیان اینکه لازم است روی مؤلفه‌هایی هم‌چون اقتصاد سلامت، حمایت‌اجتماعی، محیط زیست سالم کار شود، اضافه کرد: به عنوان مثال اگر تمام بودجه دانشگاه علوم پزشکی برابر با 50 میلیون تومان باشد باید این پول را از یک سو صرف واکسن فلج اطفال 50 کودک نیازمند کرد یا صرف بیماری که به‌دلیل مصرف بالای سیگار نیاز به پیوند کبد یا قلب است.
وی گفت: اینکه کل بودجه سلامت تمام بیماری‌ها را به طور سطحی درمان کند یا اینکه تعداد محدودی از بیماری‌ها را تا عمق درمان کند، مسئله‌ای است که باید روی آن اندیشیده شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به هزینه سرطان سینه که شایع‌ترین نوع سرطان در زنان است اشاره کرد و گفت: برای مثال برای درمان هر بیمار مبتلا به سرطان سینه یک آمپول که نزدیک به 3 میلیون تومان هزینه دارد باید خریداری شود که تنها دو درصد طول عمر فرد بیمار را افزایش می‌دهد و در 98 درصد از موارد تأثیری ندارد.
وی گفت: صرف 100 میلیون تومان از بودجه دولت برای دو درصد از بیماران سرطان سینه آیا حق من پزشک است که این کار را انجام بدهم یا اینکه نقش دولت، خیریه‌ها، بحث اخلاق پزشکی و شرکت‌های چند ملیتی دارویی و آموزش پزشکی است.
انتهای پیام/ش20/و4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول