اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی کردستان:

نظام مهندسی در جلسات عمرانی استان تأثیرگذار نیست

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نظام مهندسی کردستان گفت: سازمان نظام مهندسی استان کردستان در جلسات تصمیم‌گیری عمرانی و ساخت و ساز استان هیچ نقشی ندارد و فقط به عنوان مهمان در این جلسات حضور دارد.

نظام مهندسی در جلسات عمرانی استان تأثیرگذار نیست
جمال مشتاق امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج با اشاره به وجود 2 هزار و 859 عضو در این سازمان، گفت: از ظرفیت نظام مهندسی استان در ساخت و سازهای شهری به خوبی استفاده نمی‌شود.
مشتاق با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی کردستان مورد بی‌مهری قرار گرفته، افزود: این سازمان در شورای فنی و اداری حضور ندارد و حضور آن در کمیسیون ماده 5 نیز به صورت ناظر و بدون داشتن حق رأی است.
وی توسعه، تقویت نمادها، فرهنگ اسلامی و ملی را یکی از وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان عنوان کرد که در استان اجرایی نمی‌شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی کردستان گفت: مشکلات موجود در ماده 5 و اکتفا کردن به جریمه ساخت و سازهای غیرقانونی و تغییر کاربری‌ها در نهایت موجب ناهمگونی و ناهماهنگی در فضای شهری شده است.
به گفته مشتاق مسئولیت نظارت بر ساخت و ساز و شهرسازی را قانون بر عهده سازمان مسکن و شهرسازی گذاشته و لذا سازمان نظام مهندسی در این روند تنها به عنوان بازوی مشورتی دیده شده و در عمل نمی‌تواند کاری انجام دهد.
وی با اشاره به تفاهمنامه‌ای که میان سازمان نظام مهندسی ساختمان کردستان و سازمان مسکن و شهرسازی منعقد شده، گفت: بر اساس این تفاهمنامه از این پس طراحی، نظارت و دیگر کارهای مربوط به مسکن مهر کردستان به سازمان نظام مهندسی محول خواهد شد.
مشتاق به امکان افزایش تعرفه خدمات مهندسی تا سقف 25 درصد اشاره کرد و گفت: از آنجایی که شاهد افزایش قیمت در بخش‌های دیگر بوده‌ایم و به خاطر اینکه به مردم فشار مالی وارد نشود، تعرفه‌های خدمات مهندسی را افزایش ندادیم.

* مهندسان کردستانی تخلفات فنی بسیار کمی دارند

مشتاق گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی است و در بعد معنوی و فکری آن مسئولان، مدیران، دلسوزان و به ویژه رسانه‌ها می‌توانند بسیار تأثیرگذار و حامی سازمان باشند.
وی با بیان اینکه تخلفات فنی مهندسین سازمان در ساخت و سازها در سطح بسیار کمی است، افزود: تخلفاتی که صورت گرفته بیشتر در حوزه عملکرد خارج از ظرفیت و مشابه آن بوده است.
مشتاق گفت: برای حل مشکلات و جلوگیری از تخلفات مهندسین عضو سازمان، شورای انتظامی سازمان شروع به فعالیت کرده و هرگونه تخلف، عملکرد ضعیف و کم‌کاری اعضا بررسی و با شدت با آن برخورد می‌شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کردستان با بیان اینکه مهم‌ترین عامل پیشرفت و توسعه ساخت و سازهای اصولی و بدون مشکل ارتباط و همکاری مردم با سازمان است، اظهار داشت: مشارکت مردم و توجه به قوانین ساخت و ساز و بهره‌گیری از نظارت مهندسین سازمان مهم‌ترین عامل جلوگیری از تخلفات و مشکلات ساختمان‌سازی است.
مشتاق افزود: دو ابزار برای پیشرفت سازمان جهت توسعه عمران شهری و ساخت و سازهای اصولی ضروریست که یکی میدان عمل و اختیارات فنی و اجرایی و دیگری بهبود وضعیت اقتصادی سازمان است که توجه و ارتقاء آن خیلی از مشکلات را برطرف می‌کند.
به گفته وی هم‌اکنون با توجه به عملکرد چندین ساله سازمان، یکی از سازمان‌های پاک، بدون مشکل و قانون‌مدار و خدمتگزار مردم سازمان نظام مهندسی کردستان است و ارتقاء این مهم نیازمند مشارکت مردم و نقد و بررسی اصولی و دلسوزانه رسانه‌های استان است.
 
* بودجه نظام مهندسی استان‌های همجوار 4 برابر کردستان است

وی به بودجه محدود سازمان اشاره کرد و گفت: استان‌های همجوار چهار برابر بودجه استان ما را دارند که چالش‌های ما به بحث قانونی و ارتباطات قانونی بر می‌گردد و نبود ارتباط مشخص و شفاف یکی از ضعف‌های استان در نظام مهندسی است.
مشتاق گفت: وقتی درآمد سازمان پایین باشد قطعا برنامه‌ریزی برای سمینارها و همایش‌های مختلف با مشکل مواجه می‌شود.
وی هدف اصلی سازمان را تعامل و ارتباط بیشتر با مردم عنوان کرد و گفت:
در حال حاضر دو هزار مهندس بدون پروانه و یک‌هزار مهندس بدون پایه در استان وجود دارد.
انتهای پیام/صا10/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول