اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

بهره‌برداری از تونل نیایش در دهه فجر سال ۹۱

خبرگزاری فارس: تونل نیایش که عملیات اجرایی آن از ابتدای سال جاری آغاز‌ شده، دردهه فجر سال 1391 به مرحله بهره‌برداری می‌رسد. این تونل یکی ‌از 20 تونل طویل جاده‌ای دنیا بر طبق آمارهای انجمن بین‌المللی تونل ( ITA ) به‌حساب می‌آید.

بهره‌برداری از تونل نیایش در دهه فجر سال ۹۱
به گزارش خبرگزاری فارس، این پروژه شامل تونل‌های شمالی و جنوبی، تونل کردستان و تونل 04 است که متراژ مجموع تونل‌های یاد شده به ‌همراه تونل‌های دسترسی و ارتباطی 8560 متر و با احتساب رمپ‌ها ، طول کلی پروژه احداث تونل نیایش به 10252 متر می‌رسد.

با ‌این‌ حساب می‌‌توان تونل نیایش را درجمع 20 تونل طویل جاده‌ای دنیا به‌شمار‌آورد. البته بسیاری از تونل‌های جاده‌ای که در لیست تونل‌های طویل بالاتراز تونل نیایش قراردارند، تونل‌های بین‌شهری بوده و اگر بخواهیم صرفاً تونل‌های ساخته‌شده در شهرها را در محاسبات اینچنینی منظورکنیم، قطعاً رتبه تونل نیایش که البته ویژگی‌های منحصربه‌ فردی نیز دارد، در رده‌بندی جهانی ارتقاء پیدا خواهد کرد.

اینکه سطح مقطع تونل در محدوده دوراهی‌ها (Bifurcation) به 447 مترمربع می‌رسد، تجربه‌ای کم ‌نظیر درمقوله تونل‌سازی شهری محسوب‌ می‌شود که متخصصان و کارشناسان داخلی و خارجی نیز بر آن اذعان دارند. تونل نیایش در شهری احداث‌ می‌شود که خاک بستر آن آبرفتی‌بوده و بدین‌لحاظ عملیات حفاری پیچیدگی‌های خاص خودرا به ‌همراه دارد.

درحال ‌حاضر تونل Laerdal به ‌طول بیش از 24 کیلومتر درکشور نروژ طولانی‌ترین تونل جاده‌ای دنیا به‌حساب ‌می‌آید که کار ساخت آن اواخر سال 2000 میلادی به پایان رسیده‌است. البته نروژی‌ها درزمینه احداث تونل‌های جاده‌ای دارای سابقه‌ای طولانی بوده و پیش‌از این نیز با ساخت تونل‌های Gudvangaو Folgefonn که هردو بالغ ‌بر 11 کیلومتر طول دارند ، خود را دراین عرصه مطرح‌ کرده‌اند. آنها سال 2012 تونل Jondal و سال 2014 تونل Toven را که هر دو درحدود 10 کیلومتر طول دارنـد را مـورد بهـره ‌بـرداری قرار خواهند ‌داد.

با‌توجه به‌ مواردی که ذکرشد، جایگاه ارزنده تونل 10 کیلومتری نیایش بیش‌از ‌پیش مشخص‌می‌شود. حتی در کشور اتریش که مبدع روش حفاری خاص خود به‌نام ( NATM‌ ) در دانش تونل ‌سازی محسوب‌ می‌شود، تنها 2 تونل جاده‌ای بزرگتراز تونل نیایش ( به لحاظ طول ) احداث شده‌است ؛ یکی تونل Arlberg به طول تقریبی 14 کیلومتر که اواخر سال 1978 میلادی افتتاح ‌شد و دیگری تونل Plabutsch به طول بالغ ‌بر 10 کیلومتر که سال 2004 به بهره‌برداری رسید.

نکته جالب اینجاست که در قاره آسیا بعد از کشورهای چین و ژاپن، ایران سومین کشوری است که اقدام به احداث تونل‌های طویل جاده‌ای کرده و دراین زمینه جزو کشورهای پیشرو درقاره خود به‌ حساب می‌آید. البته نباید ازنظر دورداشت که تایوانی‌ها نیز اخیراً درمقوله تونل‌های جاده‌ای دست‌ به ‌کار شده‌اند؛ تونل Hsuehshan به‌طول تقریبی 13 کیلومتر که در سال 2006 زیربار ترافیک رفت، نمونه بارز از این ادعاست.

درکشور ما تونل موسوم به تونل البرز که طرح آن در آزاد راه جدید تهران – شمال دیده ‌شده و کار ساخت آن از سال 1383 آغاز شده‌ است، با 6300 متر طول دومین تونل جاده‌ای طویل به‌حساب‌می‌آید.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول