اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت امنای موسسه تفحص سیره شهدا مطرح کرد

ضرورت راه‌اندازی رشته تخصصی تبلیغ سیره شهدا

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت امنای موسسه تفحص سیره شهدا بر ضرورت راه‌اندازی رشته تخصصی تبلیغ سیره شهدا در حوزه علمیه قم تاکید کرد.

ضرورت راه‌اندازی رشته تخصصی تبلیغ سیره شهدا
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری صبح امروز در دیدار آیت‌الله حسینی بوشهری، امام جمعه قم در توضیح فعالیت‌های موسسه تفحص سیره شهدا اظهار داشت: موسسه تفحص سیره شهدا در بخش‌های مختلف در زمینه تبیین سیره و اندیشه شهدا فعال است که در این راستا بخش‌های مختلف پژوهشی و فرهنگی در این موسسه مشغول به کار هستند.
وی ادامه داد: معاونت پژوهشی این موسسه در حال حاضر دارای دو پایگاه اینترنتی فعال، کتابخانه مخصوص به آثار شهدا با 10 هزار عنوان کتاب است و با فعالیت‌هایی مانند تحقیق و پژوهش در زمینه سیره شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت آثار پژوهشی فراوانی منتشر کرده است.
رئیس هیئت امنای موسسه تفحص سیره شهدا ابراز داشت: از مهم‌ترین فعالیت‌های معاونت فرهنگی این موسسه می‌توان به اعزام کاروان‌های راهیان نور به مناطق جنگی و پشتیبانی محتوایی این کاروان‌ها اشاره کرد.
وی خاطر نشان کرد: در این معاونت فعالیت‌هایی مانند تولید فیلم مستند و داستانی هم صورت می‌گیرد که برخی از این محصولات در صدا و سیما به نمایش درآمده و مورد استقبال نیز واقع شده‌ است.
ماندگاری افزود: بخشی از تالیفات ما در زمینه شهدا به بیان خاطرات آنان اختصاص دارد و بخش دیگر تحلیل شخصیت شهدا با استناد به مدارکی است که از آنان به جای مانده است.
وی گفت: وصیت‌نامه و خاطرات شهدا نیز به صورت موضوعی به همت موسسه تفحص سیره شهدا گردآوری شده که منبع خوبی برای سخنرانان محسوب می‌شود.
رئیس هیئت امنای موسسه تفحص سیره شهدا ادامه داد: برای وارد کردن فرهنگ ایثار و شهادت در سخنرانی‌ها و مجالس مذهبی لازم است که این مباحث در دروس حوزوی وارد شوند چرا که برنامه‌های درسی حوزه‌های علمیه در حال حاضر بسیار فشرده است و برگزاری فوق‌ برنامه برای این منظور جواب نمی‌دهد.
وی تصریح کرد: پیشنهادی که این موسسه برای تقویت حضور روحانیون در عرصه روایتگری سیره شهدا دارد، وارد کردن دروس مربوط به این موضوع در حوزه‌های علمیه است.
ماندگاری با بیان اینکه طلاب جوان به روایتگری علاقه فراوان دارند، افزود: گاهی از برخی روحانیون پرسیده می‌شود که چرا در منبرهای خود از شهدا چیزی نمی‌گوئید و آنان جواب می‌دهند که مطلبی برای عنوان کردن در اختیار نداریم.
وی گفت: برای پر کردن این خلأ در زمینه روایت‌گری شهدا و تسریع و تقویت تولید محتوا در این زمینه لازم است تمام طلاب حوزه‌های علمیه چند واحدی در این موضوع درس را بگذرانند و همین‌طور ایجاد یک گرایش روایتگری و یک رشته تخصصی تبلیغ سیره شهدا از جمله پیشنهادات ما در این زمینه است.
رئیس هیئت امنای موسسه تفحص سیره شهدا ابراز داشت: طلاب جوان و روحانیون علاقه دارند در سخنرانی‌های خود از شهدا مطالبی بیان کنند اما باید ابتدا ادبیات این موضوع را یاد بگیرند و با جزئیات آن آشنا شوند.
وی افزود: موسسه تفحص سیره شهدا تلاش کرده با وارد کردن نسل جوان طلبه در عرصه تبلیغ سیره شهدا تجربیات لازم را برای برداشتن گام‌های بعدی کسب کند.
ماندگاری با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم حوزه علمیه در این زمینه نسبت به دانشگاه دچار انفعال شود، افزود: در حال حاضر به همت بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس رشته دانشگاهی روایتگری سیره شهدا به راه افتاده که با توجه به تخصص نظامیان در این زمینه در این کرسی بیشتر از مباحث مربوط به چگونگی انجام عملیات و نکته‌های نظامی صحبت می‌شود، در حالی که وارد شدن روحانیون در این عرصه برای تولید محتوای متناسب با ارزش‌های اسلامی لازم به نظر می‌رسد.
وی با بیان اینکه نظامیان روایت جنگ می‌کنند و ما باید گنج روایت کنیم، اظهار داشت: اگر ما در این زمینه تعلل به خرج دهیم، این نگاه در دانشگاه جای خود را باز می‌کند و ما مجبور هستیم در حالت انفعال به مسائلی که ایجاد می‌شود، پاسخ دهیم.
رئیس هیئت امنای موسسه تفحص سیره شهدا در پایان خاطر نشان کرد: پنج سال است که دوستان ما در رابطه با ایجاد این رشته تخصصی در حوزه علمیه در حال مطالعه هستند و اطمینان داریم اگر این کار آغاز شود با تلاش متخصصان نواقص احتمالی برطرف خواهد شد و خروجی مناسبی در اختیار قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/م10/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول