اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل کم مصرف کردن شیر

یک چهارم زنان ایرانی دچار پوکی استخوان هستند

خبرگزاری فارس: مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران گفت: به دلیل کم مصرف کردن شیر، از هر چهار زن ایرانی یک نفر دچار پوکی استخوان می‌شود.

یک چهارم زنان ایرانی دچار پوکی استخوان هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حسین چمنی ظهر امروز در همایش نقش شیر و تاثیر آن بر سلامتی جامعه و خانواده‌ها که در سرای سالمندان 17 شهریور سنندج برگزار شد، اظهار داشت: سلامتی بزرگ‌ترین نعمتی است که خداوند به انسان‌ها عطا کرده و باید قدر این نعمت بزرگ را بدانیم.
وی با اشاره به اهمیت ماده غذایی شیر، افزود: زندگی انسان‌ها با شیر آغاز می‌شود و شیر تنها غذایی است که انسان تا آخرین مرحله زندگی به مصرف آن توصیه شده است.

* سرانه مصرف شیر در ایران 80 لیتر در سال است

چمنی سرانه مصرف شیر در کشور را، 75 تا 80 لیتر در سال عنوان کرد و گفت: این میزان در کشورهای توسعه یافته 350 تا 500 کیلوگرم در سال است.
وی از پوکی استخوان به عنوان بیماری خاموش نام برد و تصریح کرد: این عارضه بیشتر در میان زنان ایرانی به دلیل کم مصرف کردن شیر به وجود می‌آید و مهم‌ترین علایم آن شکستگی و زمین‌گیر شدن است.
مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران در ادامه به آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای این وزارتخانه 2 میلیون زن در کشور در معرض خطر شکستگی ناشی از پوکی استخوان یا استئوپروز هستند.
چمنی با بیان اینکه مصرف شیر در دوران وضع حمل و شیردهی و دوران بارداری برای زنان ضروری است، اظهار داشت: هر وضع حمل در زنان یک تا پنج سال ابتلا به بیماری پوکی استخوان را جلوتر می‌اندازد.
مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران اضافه کرد: به ازای هر 100 نفر که دچار پوکی استخوان می‌شوند 20 درصد از آنها در کمتر از 6 ماه به دلیل شکستگی ناشی از این بیماری می‌میرند و تعدادی نیز به علت تشدید عارضه برای همیشه زمین‌گیر می‌شوند.
چمنی با اشاره به اینکه برخی از علائم مصرف کم شیر   در زمان یائسگی در زنان بروز و خود را نشان می‌دهد تصریح کرد: از دست دادن حافظه کوتاه مدت، عصبانیت و از دست دادن تراکم استخوانی از علایم این دوران است.

* 150 میلیون دندان پوسیده در کشور وجود دارد

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران در ادامه یکی از علایم ناشی از کم مصرفی شیر در کشور را مشکلات بیماری لثه و دندان عنوان کرد و افزود: هر فرد ایرانی به طور متوسط دو دندان پوسیده دارد.
چمنی یادآور شد: در حال حاضر 150 میلیون دندان پوسیده در کشورمان وجود دارد که برای ترمیم این دندان‌های پوسیده و فاسد، باید 15 میلیارد دلار هزینه شود.
وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری روی سلامتی بزرگترین پشتوانه سرمایه اقتصادی است چرا که از بسیاری هزینه‌های گزاف جلوگیری خواهد کرد.
مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران در پایان با تاکید بر اینکه ماهانه هر فرد ایرانی 100 لیتر شیر نیاز دارد، تصریح کرد: مهم‌ترین مزایای شیر بانشاط بودن است به طوری که در میان 5 کشور توسعه یافته جهان که مصرف شیر آنان بالای 500 کیلوگرم است، مردمان آنها از نشاط و شادابی خاصی برخوردار هستند.
انتهای پیام/صا10/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول