اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن تاکید کرد

افزایش عطش پژوهش در دانشکده‌های علوم قرآنی

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن بر افزایش عطش پژوهش در دانشکده‌های علوم قرآنی تاکید کرد و گفت: دانشجویان و استادان باید نیاز پژوهشی را در خود احساس کرده و بر اساس نیازها به فعالیت‌های پژوهشی بپردازند.

افزایش عطش پژوهش در دانشکده‌های علوم قرآنی
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محمدعلی راغبی پیش از ظهر امروز در دومین نشست مدیران پژوهشی و شورای پژوهش دانشگاه علوم و معارف قرآن که در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد، با اشاره به اهمیت علم و آگاهی اظهار کرد: برخی اوقات، پژوهش دارای جنبه عرضی و توسعه‌ای و برخی اوقات دارای جنبه عمقی و تحقیقی است.
وی خاطر نشان کرد: در قرآن در زمینه تعلیم و تعلم توصیه‌های موکدی وجود دارد و تعلیم و تعلم شامل پژوهش، تحقیق و آموزش است.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به تعریف پژوهش گفت: پژوهش بخشی از فعالیت‌های منظم و قانونمند برای رسیدن به لایه‌های کشف حقایق در زمینه تولید علم و نظریه‌پردازی است.
وی خاطر نشان کرد: برای دستیابی به این فعالیت منظم، هدفمند و قانونمند باید به همه ابعاد در سه بخش بینش تحقیق، روش تحقیق و اخلاق تحقیق توجه شود و در صورت دستیابی به این مهم یافته‌ها و نتایج تحقیق و پژوهش مطلوب می‌شود.
راغبی ادامه داد: روش تحقیق و پژوهش در حوزه علوم و تفسیر قرآن ما را به نتایج مطلوب رهنمون می‌سازد روش تحقیق عبارتست از خط مشی و شیوه‌ای که بتواند با تکرار و تجربه بیشتر نتیجه دهد.
وی بیان داشت: در مباحث قرآنی نباید از آیین‌نامه‌ها و ادبیات مورد استفاده در حوزه‌های دیگر استفاده شود بلکه می‌توانیم شیوه و روشی را ابداع کنیم که برای علوم و معارف قرآنی موثر باشد.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به آیه 39 سوره انعام گفت: قرآن کتابی مبارک است و خیر و برکت آن گسترده، دائمی، عمیق و قابل تکثیر بوده و برای تدبر مومنان و مسلمانان نازل شده است.
وی با اشاره به نظریات مختلف در زمینه فهم آیات قرآن بیان داشت: بر اساس نظریه نخست ما می‌توانیم به همه مفاهیم و مباحث قرآن بدون نیاز به معصومان دست پیدا کنیم و اهل سنت به این نظریه اعتقاد دارند.
راغبی عنوان کرد: بر‌اساس نظریه‌ای دیگر نمی‌توانیم از قرآن استفاده صحیحی داشته باشیم و بر اساس نظریه سوم همه می‌توانند از جنبه ظاهری معنای سطحی و ظاهری قرآن را درک کنند و برای فهم بهتر می‌توانند از متشابهات قرآنی استفاده کنند.
وی با اشاره به دلایل نبودن تولید علم و نظریه‌پردازی بر اساس آموزه‌های قرآن پس از انقلاب گفت: یکی از دلایل نداشتن تولید علم در زمینه علوم قرآنی این است که در مباحث مقدماتی مانند فلسفه دین و وحی‌شناسی وارد شده‌ایم اما فرصت برای ورود به مباحث آیات و مفاهیم قرآن به وجود نمی‌آمد، بنابراین تولید علم بر اساس نظریه‌های قرآنی نداشتیم.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن خاطر نشان کرد: اگر اقتصاد‌دانان و جامعه‌شناسانی که به آیات و آموزه‌های قرآنی آشنا هستند در آیات قرآن ورود پیدا کنند بدون تردید می‌توانند نظریه‌های قرآنی را کشف کنند.
وی بیان داشت: بینش حاکم بر پژوهش از مباحث مهم در امور پژوهشی است، ممکن است کار روشمند باشد ولی بینش حاکم بر آن ناقص باشد و این امر سبب می‌شود به نتایج دلخواه نرسیم.
راغبی تاکید کرد: بدون تردید برای تقویت بینش قرآنی باید تلاش مضاعفی صورت گیرد و صرف اصطلاح‌پردازی کار درست نمی‌شود بلکه باید سبک و سیاق ادبیات پژوهشی را به کار بگیریم.
وی بیان داشت: پژوهشی که نتواند به برطرف کردن نیازهای ما در علوم اجتماعی و رفتاری بپردازد مشکلی را حل نمی‌کند.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن از مدیران پژوهشی دانشکده‌های علوم قرآنی خواست تا از نگاه یک جانبه به پژوهش جلوگیری کنند.
وی تاکید کرد: باید به این نکته توجه داشت که تنها با اضافه کردن یک کلمه قرآن کار حل نمی‌شود بلکه باید ادبیات و اصطلاح‌ها عوض شده و محتواها بر اساس محتواهای قرآنی باشد تا بتوانیم بگوییم نظریه قرآنی داریم.
راغبی ادامه داد: تولید پژوهش این است که ادبیات، بینش و روش متناسب با فطرت و نیازهای ما و جامعه و بر اساس آموزه‌های قرآنی تعریف شود تا مورد اجرا، مطالعه و استفاده قرار گیرد.
وی با تاکید بر افزایش عطش پژوهش در دانشکده‌های علوم قرآنی گفت: دانشجویان و استادان باید نیاز پژوهشی را در خود احساس کنند و امکانات و تجهیزات موجود در این دانشگاه را در مسیر موضوعات قرآنی به کار گیرند.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به اهمیت مطالعات میان رشته‌ای گفت: مجموعه‌های آموزشی، دانشکده‌ها و نهادها می‌توانند کار مشترک انجام داده و مطالعات میان‌ رشته‌ای داشته باشند.
انتهای پیام/‌ش10/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول