اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی:

سوریه حلقه طلایی زنجیره مقاومت علیه اسرائیل است

خبرگزاری فارس: مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل با بیان اینکه سلسله مقاومت علیه اسرائیل در کشورهای ایران، سوریه، حزب‌الله و دولت جدید عراق، حماس از شاهراه سوریه صورت می‌گیرد، گفت: سوریه حلقه طلایی زنجیره مقاومت علیه اسرائیل است.

سوریه حلقه طلایی زنجیره مقاومت علیه اسرائیل است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علی اکبر ولایتی دقایقی پیش در همایش ملی بیداری اسلامی و نقش دانشگاه‌ها در آن با بیان اینکه حوزه و دانشگاه دو کانون مهم در ارائه علم و فرهنگ و محل ارزیابی ارزش‌ها هستند، اظهار داشت: چشم مردم در هر کشوری به تحصیل کرده‌هاست تا از کانون‌هایی شبیه حوزه و دانشگاه مطالب، حرکات و فرصت‌ها و ارائه راهکارها تنظیم شود و خروجی آن به مردم برسد.
وی افزود: خط و مشی‌های یک جامعه را اهل فکر و نظر آن تعیین می‌کنند و در جریان انقلاب‌ها نیز وضعیت به همین گونه است و تبعیت مردم از اصحاب فکر بیشتر است چرا که نهضت‌ها از حوزه‌ها برخاسته می‌شود.
مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل یادآور شد: تمام حرکت‌های مربوط به بیداری اسلامی در طی دو قرن اخیر از همین مراکز علم و فرهنگ بوده و وضعیت در دنیای اسلام و تاریخ بیداری اسلامی نیز به همین شکل بوده است.
وی با اشاره به اینکه نظریه‌پردازانی همچون عبدالرحمن کواکبی، حسن بنا، محمد قطب و محمد غزالی همه از علمای الاذهر مصر بوده‌اند، ادامه داد: نهضت بزرگ اخوان المسلمین در مصر که فراگیرترین نهضت در جهان اهل سنت به شمار می‌رود نشات گرفته از نظریه‌پردازی‌ها و رهنمودهای همین علمای بزرگوار است، بنابراین توقع مردم از مراکز علمی و دانشگاه‌ها در تولید تئوری و ارائه راهکار توقعی به جا و منطقی است.
ولایتی افزود: در حال حاضر پیشگامی و پیشکسوتی فرهیختگان از اهل علم در پدید آوردن موج جدید بیداری اسلامی در جهان آشکار و محرز است.
وی با بیان اینکه حرکت‌های مردم در مصر، لیبی، تونس، یمن و بحرین حرکت‌هایی کور و محاسبه نشده‌ای نیست، اظهار داشت: افرادی که در مصر پرچم‌دار انقلاب مردم هستند همگی همچون سلیم ابواب از نخبگان فکری این کشور بوده و نمونه این افراد را می‌توان در تونس به سرکردگی راشد الغنوشی و حسن ترابی در سودان و قاضی حسین احمد در بحرین مشاهده کرد.
 
* ادامه حرکت‌های بیداری اسلامی محتاج حضور نخبگان فکری است
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: حرکت‌های اسلامی در طول یک سال اخیر همگی توسط نخبگان و متفکران نظریه‌پردازی شده است و ادامه حرکت بیداری اسلامی نیز محتاج حضور اهل فکر است.
وی بیان داشت: هرچه میزان ارتباط جمعی در جهان گسترده‌تر و فعالیت‌های سیاسی پیچیده‌تر شود و ظرافت حرکت‌های تبلیغی نیز افزایش یابد، ضرورت شناخت توطئه‌های دشمنان علیه امت اسلامی نیز جدی‌تر می‌شود و شناخت آنها نیاز به درک عمیق‌تری است، خواه این افراد فلسی یا اخوانی باشند و یا افرادی مسلمان در هر صورت باید اهل علم و تفکر و نظریه‌پردازی باشند.
ولایتی یادآور شد: افرادی همچون سمیع‌الحق از افراطی‌هایی که در سرحد پاکستان و افغانستان سالانه یک هزار فارغ‌التحصیل و دانش آموخته برای گروه طالبان تربیت می‌کند و از آن سوالاذهر مرکز فکری اخوان المسلمین و حوزه علمیه قم کانون تربیت علمای شیعی است.
وی با تاکید بر اینکه مشعل‌داران حرکت‌های فکری در طول تاریخ از اهالی دانشگاه و حوزه بوده‌اند، تصریح کرد: توطئه‌ها و دشمنی‌های غربی به عنوان عاملی برای تهاجم فرهنگی را تنها اهل فکر و علم و فرهنگ می‌شناسند و لذا استفاده از آنها در انقلاب‌ها ضروری است.
مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل تصریح کرد: کشورهای غربی که همگی از حقوق بشر، دموکراسی، آزادی فردی دم می‌زنند تنها تا زمانی که این عناوین به ظاهر خوب به نفع آنها است از آن تبعیت می‌کنند و شعار مردم سالاری سر می‌دهند «در این جا یک نخبه فکری می‌تواند دیکتاتوری منفعت طلبانه حاکم در غرب را که عنوان دموکراسی بر آن رقم خورده شناسایی و به مردم تبیین کنند.»
وی افزود: کتاب مرحوم جلال آل احمد با عنوان در خدمت و خیانت روشنفکران خیانت و خدمت به دوستی‌های تبیین شده غرب با ملت‌ها را به خوبی توضیح می‌دهد و کتاب سودمندی است.
ولایتی با اشاره به اینکه از پیش از جریان مشروطه تاکنون در ایران بارها تعدادی از افراد فریب ظاهرسازی غربی‌ها را خورده‌اند، گفت: شناخت این فریبکاری‌ها از هر موضوع دیگری مهم‌تر است و باید گفت هیچ‌گاه غربی‌ها به ویژه آمریکا، اسرائیل و فرانسه به نفع مردم ما کار نکرده‌اند و قرارداد پاریس و جدا شدن هرات از ایران، پیمان گلداسمیت و فاصله افتادن بین بلوچستان از ایران، قرارداد سعدآباد و اتصال اروندرود به عراق و امضای معاهده ترکمنچای همگی نمونه‌هایی از فریبکاری‌های غربی‌ها در طول تاریخ ایران است و بنابراین حضور افراد متخلق به اخلاق دینی برای تشخیص صحیح از ثقیم لازم است.
وی یادآور شد: در سال 88 و در جریان فتنه پس از انتخابات عده‌ای در داخل و خارج از کشور دست به دست هم دادند تا بساط نظام جمهوری اسلامی ایران را برچینند که در اینجا بر خواص از اهل تفکر و بصیرت فرض است که مسیر را تشخیص و روشن کننده راه درست برای مردم باشند تا افراد بر اساس آن پیش روند.
مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل ادامه داد: در کشورهایی که انقلاب به تازگی در آن شکل گرفته، وضعیت به همین صورت باید باشد.
 
* تحولات مصر نشان دهنده سرگردانی آمریکا و اسرائیل است
وی با بیان اینکه عده‌ای حتی زمانی که برگی از درخت فرو می‌ریزد می‌گویند کار انگلیس است و مردم را ناامید می‌کنند، اظهار داشت: بعضی به دلیل بی‌اطلاعی خیزش‌های مردمی در جهان اسلام را به آمریکایی‌ها نسبت می‌دهند و انقلاب‌های مصر، لیبی، تونس، بحرین و یمن را نشات گرفته از اقدامات مطابق با خاص آمریکا می‌دانند حال آنکه قضیه چیز دیگری است.
ولایتی تاکید کرد: حوزویان و دانشگاهیان و افراد تحصیل کرده کشور باید مراقب باشند تا از افراط و تفریط‌ها جلوگیری شود و مشی سیاسی کشورها و ریشه آنها و نیز سیاست‌های آمریکا و انگلیس به درستی به مردم فهمانده شود.
وی با اشاره به اینکه عده‌ای احوالات مصر و حضور مردم در میدان التحریر را ناشی از خواست آمریکا می‌دانند، تصریح کرد: عنوان چنین مواردی از نداشتن درک صحیح از تحولات ناشی می‌شود، حال آنکه نوع اتفاقاتی که در یک سال اخیر در مصر به وقوع پیوسته سرگردانی آمریکا و اسرائیل را در امور مصر نشان می‌دهد.
مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل افزود: حفظ انقلاب از آفت‌های داخلی و خارجی سخت‌تر از بدست آوردن آن است بنابراین ما باید تجربیات کسب شده در طول عمر انقلاب اسلامی را در اختیار دیگر کشورهای اسلامی قرار دهیم تا انقلاب آنها از مسیر منحرف نشود و غربی‌ها نتوانند آدم‌های نفوذی خود را به بدنه این انقلاب‌ها تحمیل کنند.
 
* سلسله مقاومت علیه اسرائیل از شاهراه سوریه انجام می‌گیرد

وی با بیان اینکه یکی از طرح‌هایی که دشمنان در جهان اسلام دنبال می‌کنند و کشورهای دیگر نیز فریب آن را خورده‌اند هجوم علیه دولت سوریه است، تصریح کرد: البته به این معنی نیست که تمام اقداماتی که دولت سوریه انجام می‌دهد صحیح است، اما باید دانست که سلسله مقاومت‌ها علیه اسرائیل در کشورهای ایران، سوریه، حزب‌الله، دولت جدید عراق و حماس صورت می‌گیرد از شاهراه سوریه است.
ولایتی تاکید کرد: سوریه حلقه طلایی در زنجیره مقاومت علیه اسرائیل است و از هم گسیخته شدن این کشور به نفع کشورهای نامبرده نیست.
وی یادآور شد: در خیزش‌های مردمی در کشورهای مصر، تونس، لیبی، یمن، و بحرین دولت‌های غربی و وابستگان آنها به شدت مخالف روی کار آمدن دولت‌های اسلامی در این کشورها بوده‌اند و نسبت دادن این انقلاب‌ها به خواست آمریکا صحبت بی‌معنا و نسنجیده‌ای است.
مشاور عالی رهبر انقلاب ادامه داد: همان‌گونه که اخوان المسلمین در مصر با سیاست‌های آمریکا مخالفت می‌کنند دولت راشد الغنوشی علیه عربستان و ظلم‌هایی که به مردم بحرین وارد می‌شود به صراحت اعلام موضع می‌کنند همگی حکایت از اسلام‌خواهی و حرکت‌هایی بر اساس نظریه‌های نظریه‌پردازان اسلامی و دینی است.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول