اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

"تخار" نقطه پایان فرماندهان ارشد جهاد و مقاومت افغانستان

خبرگزاری فارس: پس از شهادت "احمدشاه مسعود" و ژنرال داوود داوود و چند فرمانده ارشد جهاد و مقاومت افغانستان در ولایت تخار، کارشناسان، تخار را نقطه پایان فرماندهان ارشد جهادی می‌دانند.

"تخار" نقطه پایان فرماندهان ارشد جهاد و مقاومت افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، ولایت تخار در شمال ‌شرق افغانستان واقع است و با کشور "تاجیکستان" و ولایت‌های "قندوز"، "بدخشان"، "بغلان"، "نورستان" و "پنجشیر" مرز مشترک دارد.

این ولایت در اواخر دهه 70 به مستحکم‌ترین پایگاه‌ جبهه مقاومت شمال در برابر طالبان تبدیل شده بود.

ترکیب قومی و حزبی در تخار

مردم ولایت تخار که از اقوام "تاجیک"، "ازبک"، "هزاره" و "پشتون" هستند، در دهه 70 شمسی به صورت یکپارچه در برابر حملات طالبان ایستادند و این ولایت را به سنگری مستحکم‎ در برابر این گروه تبدیل کردند.

در این ولایت "حزب اسلامی افغانستان"، "حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان" و "جمعیت اسلامی افغانستان" از نفوذ زیادی برخوردار هستند و در سال‌های اخیر خبرهایی از نفوذ "جنبش اسلامی‌ ازبکستان"حزب‌التحریر"، گروه طالبان و رد پاهایی از سازمان "القاعده" نیز گزارش‌ شده است.

تاریخچه مرگ سران حزب جمعیت اسلامی افغانستان در تخار

ترور "احمدشاه مسعود"، وزیر سابق دفاع و رهبر بلندپایه حزب جمعیت اسلامی افغانستان در 18 شهریور 1380 در منطقه "خواجه‌بهاء الدین" ولایت تخار زنگ خطری را برای رهبران جمعیت اسلامی به صدا درآورد.

دومین حادثه در 16 مهرماه 1389 اتفاق افتاد که "محمدعمر"، والی سابق قندوز، از فرماندهان ارشد دوران مقاومت و از افراد نزدیک به جمعیت اسلامی در مسجد جامع شهر "تالقان" مرکز ولایت تخار در یک حمله انتحاری کشته شد.

هفتم خرداد ماه، روز به یادماندنی برای تخار 

در هفتم خرداد ماه سال گذشته "داوود داوود"، فرمانده پلیس شمال افغانستان و "شاه‌جهان نوری" فرمانده پلیس ولایت تخار از افراد بلند پایه حزب جمعیت اسلامی افغانستان و از نزدیکان احمدشاه مسعود، پس از خروج از یک نشست امنیتی در ساختمان ولایت تخار، هدف انفجار قرار گرفته و کشته شدند.

همچنین اواخر سال گذشته، "عبدالمطلب بیگ" فرمانده ازبک‌ تبار منطقه شمال، عضو حزب جمعیت اسلامی افغانستان و عضو پارلمان این کشور  نیز هنگام تشیع پیکر یکی از علمای شهر تالقان هدف حمله انتحاری قرار گرفت و به همراه چند تن دیگر کشته شد.

تبعیض‌ قومی در ولایت تخار باعث ایجاد شکاف بین مردم و دولت شده است

اقوام و گروه‎ها در این ولایت همواره از اتحاد و یک پارچگی کامل در برابر ارتش سرخ و طالبان برخوردار بودند.

سئوال اینجاست که آیا می‌توان گفت: ولایت تخار تبدیل به یک منطقه ناامن و قتلگاه فرماندهان جهادی شده است؟

"اسدالله ولوالجی" کارشناس مسائل سیاسی افغان و از شهروندان ولایت تخار در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، در کابل اظهار داشت: تبعیض‏های قومی در این ولایت باعث شده است تا شکافی عمیق میان مردم و نهاد‌های دولتی بوجود بیاید و میزان همکاری مردم با دولت کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: در حالی که ازبک‌ها نزدیک به نیمی از جمعیت ولایت تخار را تشکیل می‎دهند اما آنان از دستگاه دولت محلی دور شده‌اند.

این کارشناس افغان افزود: وقتی مردم با نیروهای امنیتی همکاری نکنند، روند بازسازی به کندی پیش خواهد رفت و دولت در راستای تأمین امنیت موفقیتی بدست نخواهد آورد.

از شکاف ایجاد شده قومی در تخار چه کسی سود می‎برد؟

"عبدالمتین بیگ" فرزند "عبدالمطلب بیگ"، می‌گوید، ترور پدرم در بیرون از مرزهای افغانستان طراحی شده بود.

پیش از این نیز مقامات پلیس تخار از دستگیری چند عضو جنبش اسلامی ازبکستان و افراد وابسته به "جمعه نمنگانی" رهبر یکی از گروه‌های تروریستی ازبکستان در این ولایت خبرداده بودند.

ولوالجی تصریح کرد: "حزب اسلامی حکمت‎یار" از تبعیض و نا آرامی در ولایت تخار بیشترین سود را می‎برد، چون با گسترش ناآرامی‎ها زمینه برای فعالیت‎های این حزب بیشتر می‎شود.

ترورهای تخار انتقام گیری سازمان اطلاعاتی پاکستان از رهبران شمال است

"جاوید کوهستانی" نیز با بیان این که سازمان اطلاعاتی پاکستان می‎خواهد از رهبران سابق شمال به ویژه تخاری‎ها انتقام‎ بگیرد، گفت: احتمالا در رده‎های مختلف دولت محلی در ولایت تخار، عواملی برای حفظ تروریست‌ها وجود دارد که اداره امنیت ملی افغانستان به آن متوجه نکرده است.

وی با بیان این که تخار به عنوان مرکز مقاومت دولت مجاهدین در برابر طالبان به شمار می‌رود، گفت: به همین دلیل است که سرداران مجاهدین در این منطقه هدف قرار می‌گیرند.

کارشناس مسائل نظامی افغان در ادامه گفت: ترورهای سریالی فرماندهان و بزرگان جبهه متحد شمال و بزرگان اقوام نشان از ضعف نهادهای امنیتی افغانستان دارد که سازمان اطلاعاتی پاکستان از آن نفع می‎برد.

تخار، سنگر مقاومت در برابر طالبان

ولایت تخار شاهد جنگ‎های خونین میان دولت مجاهدین و طالبان بوده است و به گفته یکی از بزرگان این ولایت هنوز هم، طالبان هنوز هم تلخی شکست در برابر تخاری‌ها را از یاد نبرده‌ است.

آیا اکنون طالبان می‌خواهند با این ترورها از شهروندان تخار انتقام بگیرند؟

ولوالجی اظهار داشت: تاکنون مسئولیت رویداد‌های اخیر را کسی برعهده نگرفته است، از سوی دیگر هم هنوز این سئوال وجود دارد که چرا در زمانی بسیار اندک یک مهاجم انتحاری موفق شد تا بیگ را در یک مراسم تشیع جنازه هدف قرار دهد؟

سران مقاومت سدی در برابر نفوذ تروریست‌ها

"محمد عمر"، "داوود داوود"، "عبدالرحمن سیدخیلی"، "شاه‌جهان نوری" و "عبدالمطلب بیگ" از شخصیت‌های تأثیرگذار در راستای جلوگیری از نفوذ تروریستان به شمال افغانستان بودند که با ترور آنان راه‌ برای گسترش فعالیت‌های تروریستی در این منطقه هموارتر شده است.

ولوالجی با بیان این که بیگ از مردمی‎ترین فرماندهان و بزرگان شمال‎ شرق افغانستان بود و همواره با مردم پیوند بسیار نزدیکی داشت، گفت: شکسته‎ نفسی او باعث شد که شهرتش فراگیر شود.

وی افزود: بیگ در حالی‎ که از فرماندهان ارشد و چهره‌های مهم شمال‎شرق افغانستان بود اما همیشه در تلاش بود تا برخورد بسیار عادی با مردم داشته باشد.

سازمان‌های اطلاعاتی بین‌المللی در پشت پرده حوادث تخار 

کوهستانی در ادامه گفت: سازمان‌های اطلاعاتی بین‎المللی در سال گذشته تلاش کردند تا با رویکردی جدید سران و رهبران جبهه متحد سابق شمال و بزرگان و شخصیت‎های تأثیرگذار افغانستان را هدف قرار دهند.

وی با بیان این که ترورهای زنجیره‎ای در افغانستان ادامه خواهد یافت، گفت: مجریان این حملات در تلاش هستند تا رهبران و فرماندهان را از بین ببرند و آن‌ها را مجبور به فرار کنند تا راه برای تسلط آن‌ها بر مردم افغانستان باز شود.

"حسین واعظ زاده"، کارشناس افغان معتقد است که با حذف سران جبهه مقاومت راه برای گسترش ناامنی در ولایت‌های شمالی افغانستان باز خواهد شد.

نظامیان آلمانی در ولایت تخار مصلحت را در نظر می‌گیرند

ولوالجی در رابطه با نقش نظامیان خارجی در تخار، گفت: نقش نظامیان آلمانی به اندازه نظامیان آمریکایی در دیگر ولایت‌ها نیست و آلمان‌ها بیشتر به دنبال درنظر گرفتن مصلحت‌ها هستند و نمی‌خواهند که نظامیان این کشور آسیب‌ ببینند.

"منصور دلیل" از شهروندان ولایت تخار به خبرنگار فارس گفت: ضعف کارکردی و سهل‌انگاری نظامیان خارجی مستقر در ولایت تخار و همچنین ضعف دولت محلی باعث قدرتمند شدن شبه‌نظامیان طالبان، حزب اسلامی حکمت‌یار گروه "جمعه‌نمنگانی" و سایر گروه‌های تروریستی در این منطقه شده است.

با توجه به ترورهای زنجیره‌‎ای که تاکنون اتفاق افتاده است به نظر می‎رسد، دشمنان مردم افغانستان با ادامه این ترورها در تلاش هستند تا ستون‌ها و ‎پایه‎های جبهه مقاومت مردم تخار که در دهه 70 شمسی پایگاهی قوی در برابر طالبان به شمار می‌رفت را یکی پس از دیگری از میان بر دارند.

یکی از اهداف دیگر بدخواهان افغانستان از ترور فرماندهان جهادی در ولایت تخار، ایجاد اختلاف بین اقوام این ولایت گفته شده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول