اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی خبر داد

اجرای 117 طرح هادی در روستاهای خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی از در دست اقدام بودن اجرای 117 طرح هادی در روستاهای استان در سال جاری خبر داد.

اجرای 117 طرح هادی در روستاهای خراسان جنوبی
علی‌اصغر آسمانی‌مقدم امروز در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در نهبندان اظهار داشت: برای توسعه و پیشرفت هر مجموعه، نیاز به مطالعه و امکان سنجی دقیق داریم تا با توجه به آنها، طرح‌های دقیق برای آن مجموعه پی‌ریزی کنیم در مجموعه‌ای همانند روستا، طرح‌های هادی روستایی می‌تواند زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی را فراهم و مقدمات اجرایی شدن آن را میسر کند.

* فارس: طرح هادی چیست؟
آسمانی مقدم: طرح هادی روستایی بر اساس آیین‌نامه مصوب دوازدهم دی ماه 78 هیئت دولت به طرحی گفته می‌شود که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی، تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونت‌گاه‌های روستایی یا طرح‌های جامع ناحیه‌ای تعیین می‌کند.
به منظور سامان دادن به وضعیت فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نقاط سکونت‌گاهی شهری و روستایی یک کشور طرح‌های مطالعاتی و اجرایی متعددی در نظر گرفته شده است که در ارتباط با روستاها طرح هادی و در ارتباط با شهرها طرح جامع و تفصیلی از آن جمله است.

* فارس: طرح‌های هادی در کشور از چه زمانی آغاز شده است؟
آسمانی‌مقدم: طرح هادی روستای در کشور از سال 62 و به نام "روان‌بخشی روستاها" آغاز و در سال‌های بعد از 66 توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیگیری شد.
توسعه متوازن روستاها در ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ایجاد عدالت اجتماعی از جمله اهداف این طرح‌ها عنوان شده است.

* فارس: طرح‌های هادی روستایی چه مزیتی برای روستاها دارند؟

آسمانی‌مقدم: طرح‌های هادی روستایی به عنوان سند توسعه روستاها هستند که زمینه‌ای مناسب به منظور توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن منطقه به وجود می‌آورند.
 
* فارس: مهم‌ترین اهداف اجرای طرح‌های هادی روستایی چیست؟
آسمانی مقدم: تامین و توزیع عادلانه امکانات اجتماعی، تولیدی و رفاهی در میان روستاییان، نظارت و توسعه کالبدی روستاها و توجه ویژه به منظور توسعه مسکن روستاییان و خدمات زیست محیطی و عمومی به آنها از اهم اهداف اجرای طرح‌های هادی روستایی است.
برنامه‌ریزی برای مشارکت روستاییان در تهیه و اجرای طرح هادی در راستای شعار همه با هم، ساماندهی شبکه منظم از نظام توزیع خدمات و کالا در سطح روستاها و بهبود وضعیت اقتصادی روستاها از طریق تسهیلات تولیدی، اشتغال و ارتقای در آمد روستاییان از دیگر اهداف این طرح‌ها به شمار می‌رود.
 
* فارس: مراحل تهیه طرح هادی چگونه است؟
آسمانی‌مقدم: برای تهیه و اجرای طرح‌های هادی باید تهیه نقشه پایه و وضع موجود روستا، مطالعات پایه و تشخیص وضعیت، تحلیل از بررسی‌ها و تدوین چشم‌انداز و تعیین پروژه‌های پیشنهادی انجام شود.
 
* فارس: چه میزان از اعتبارات تملک استان باید به طرح‌های هادی روستایی اختصاص یابد؟
 آسمانی‌مقدم: در سال جاری از محل اعتبارات تملک و دارایی‌های هر استان باید به خاطر تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی میزان هشت درصد از این اعتبارات به این مهم اختصاص یابد.


* فارس: امسال چه میزان از اعتبارات تملک استان به طرح‌های هادی اختصاص یافته است؟
آسمانی‌مقدم: تاکنون از محل هشت درصد اعتبارات تملک استان مبلغ ۶ میلیارد و ۹۲۳ میلیون تومان برای طرح‌های هادی روستایی اختصاص یافته است.
 مبلغ ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان دیگر در تعهد استان باقی‌مانده که تا پایان سال جاری محقق می‌شود.

* فارس: اعتبارات اختصاص یافته ماده ۱۰۸برای طرح‌های هادی استان چه میزان بوده است؟
آسمانی‌مقدم: امسال از محل ماده ۱۰۸ نیز مبلغ ۲ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان به طرح‌های هادی روستایی خراسان جنوبی اختصاص یافته است.
این میزان اعتبار اختصاص یافته از محل ماده ۱۰۸ برای اجرای ۴۵ طرح هادی در سطح روستاهای استان هزینه می‌شود.
همچنین در تلاش هستیم تا با پیگیری‌ها و رایزنی‌های انجام شده بتوانیم مبلغ ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی برای تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی استان تامین کنیم.
 
* فارس: چه تعداد طرح هادی در روستاهای استان در دست اقدام است؟
آسمانی‌مقدم: تعداد ۱۱۷ طرح هادی در سطح روستاهای خراسان جنوبی در دست اقدام است و برای۷۰ روستای دیگر استان هم‌اکنون در حال تهیه طرح هستیم.

* فارس: اعتبارات اختصاص یافته برای طرح‌های هادی روستایی نهبندان از محل تملک چقدر است؟
آسمانی‌مقدم: برای طرح‌های هادی روستایی شهرستان نهبندان در سال جاری تاکنون مبلغ ۷۷۵ میلیون تومان از محل اعتبارات تملک و دارایی محقق شده است.
این میزان اعتبار اختصاص یافته برای اجرای ۱۸ طرح هادی در روستاهای نهبندان صرف می‌شود که از این ۱۸ طرح تعداد ۱۴ طرح نیمه تمام و چهار طرح هادی جدید تعریف شده است.

* فارس: اعتبارات اختصاص یافته ماده ۱۰۸ برای طرح‌های هادی نهبندان چه میزان بوده است؟
آسمانی‌مقدم: در سال جاری از محل ماده ۱۰۸ نیز مبلغ ۲۸۳ میلیون تومان برای تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی نهبندان اختصاص یافته است.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول