اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

در گفت‌و گو با فارس مطرح شد

رفتارهای پرخاشگرانه کودکان حاصل زندگی آپارتمانی

خبرگزاری فارس: مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: با توجه به نبود فضای کافی برای جست و خیز کودکان در آپارتمان، کودکی که نتواند انرژی نهفته خود را با بازی و ورزش آزاد کند دچار بی‌قراری، رفتارهای تخریبی و پرخاشگرانه می‌شود.

رفتارهای پرخاشگرانه کودکان حاصل زندگی آپارتمانی
فربد فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، آپارتمان‌نشینی و جلوگیری از جنب‌وجوش کودکان در فضای آپارتمان‌های کوچک را معضل شهرنشینی دانست و گفت: اصولاً یکی از نیازهای همه انسان‌ها به ویژه کودکان و نوجوانان بازی‌، کنجکاوی، رفع ملال و یکنواختی با تحرک بدنی است.

وی افزود: کودکان در دوران شیرخوارگی تا مدرسه به وسیله بازی و جست و خیز توانایی‌های حسی و ادراکی خود را مانند حس تعادل، دیدن و شنیدن و آزمودن اندام‌های خود به وسیله بازی‌هایی مانند بالا رفتن از بلندی، قایم باشک، گرگم به هوا و وسطی تقویت می‌کنند.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: نبود فضای کافی در محل زندگی برای جست و خیز کودکان باید رفع شود و قابلیت‌های کودکان باید به فعلیت درآید و آنها نباید از بروز ظرفیت‌های حرکتی، حسی و ادراکی خود محروم بمانند.

وی تأکید کرد: عدم تحرک کودکان علاوه بر اینکه موجب مخاطرات زیست‌شناسی و ضعف عضلانی و قوای ادراکی کودک می‌شود، باعث خمودگی، احساس خشم و پرخاشگری به صورت جبرانی می‌شود. کودکی که نتواند انرژی نهفته خود را با بازی و ورزش آزاد کند دچار بی‌قراری، رفتارهای تخریبی و پرخاشگرانه در منزل و نافرمان برداری نسبت به افراد می‌شود.

مدیرگروه روانپزشکی دانشکده بهزسیتی بیان داشت: بچه‌ها باید توانایی و بینایی خود را با بازی‌هایی مانند توپ‌بازی که باعث تقویت بینایی و قدرت جست و خیز آنها می‌شود تقویت کند؛ همچنین بازی‌هایی که در آن جست و خیز فراوان است باعث می‌شود به استخوان‌ها فشار کافی وارد شده و از پوکی استخوان در دوران سالمندی این افراد پیشگیری شود.

وی راه‌حل این مشکل را با توجه به وسعت کشورمان ساخت و ساز‌هایی با جنبه افقی عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد، ساخت و ساز در کشورمان از الگویی‌هایی مانند کشور ژاپن که فرهنگ آپارتمان‌نشینی در آن رایج است پیروی نکند.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول