اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کارگروه ایمنی راه‌های سیستان‌و بلوچستان مصوب شد

بازگشایی محور بندرعباس، زهکلوت ـ دلگان برای خودروهای سوخت‌کش

خبرگزاری فارس: فرمانده پلیس راه سیستان و بلوچستان گفت: محور بندرعباس، زهکلوت ـ دلگان برای خودروهای سوخت‌کش برای مدت یک ماه به طور آزمایشی بازگشایی شود.

بازگشایی محور بندرعباس، زهکلوت ـ دلگان برای خودروهای سوخت‌کش
به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، عبدالرضا صالحی امروز در جلسه کارگروه ایمنی راه‌های سیستان‌‌وبلوچستان در اداره کل پزشکی قانونی سیستان‌ و بلوچستان اظهار داشت: شرکت فرآورده‌های نفتی سیستان‌و‌بلوچستان پیشنهاد داد، تانکرهای سوخت برای سوخت‌رسانی از بندرعباس به سمت زهکلوت و انتهای دلگان به سمت ایرانشهر وارد استان شود که  این امر طی چند مرحله مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفت.
وی افزود: این محور فرعی درجه سه بوده و آسفالت آن سرد و کم عرض و از لحاظ امکانات ترافیکی بسیار ضعیف است که باید طی مدت بازگشایی تمهیدات ترافیکی برای آن اندیشیده شود.
فرمانده پلیس راه سیستان و بلوچستان گفت: محور فوق برای مدت یک ماه به طور آزمایشی بازگشایی می‌شود و تانکرهای سوخت کش در این مدت اجازه تردد دارند تا نواقص این محور مشخص و مشکلات آن بررسی و ساماندهی شود.
صالحی گفت: حمل و نقل، لازمه رسیدن به توسعه است و محور فوق نیز یک ماه به طور آزمایشی بازگشایی می‌شود البته تردد در این محور فقط در ساعات روز امکان پذیر خواهد بود.
وی ادامه داد: پاسگاه ایرانشهر ـ‌ بم نیز  با توجه به احداث تقاطع غیر هم سطح و بسته شدن مسیرهای ارتباطی به بمپور و ایرانشهر به حالت پارکینگ درآمده است.
فرمانده پلیس راه سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: مقرر شده ظرف 15 روز، مکان‌های جانمایی را برای ایجاد پاسگاه در محورهای ایرانشهر ـ بم و ایرانشهر ـ خاش و پاسگاه جدید التاسیس نیکشهر ـ ایرانشهر بررسی کنیم تا فعال شود.
وی از صدا و سیما خواست تا برای ترویج فرهنگ ترافیک حداقل هفته‌ای یک برنامه مدون و مستمر داشته باشد.
فرمانده پلیس راه سیستان و بلوچستان به اعمال قانون جدید جرائم راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و گفت: در این قانون هدف جریمه نیست بلکه اصلاح رفتار و قانونمند شدن است که این امر باید با آموزش همگانی انجام شود.
صالحی به طرح‌نوروزی اشاره کرد و گفت: مکان‌یابی کانکس‌ها انجام شده و این مکان‌ها باید تا اول اسفند فعال شود و باید در طرح نوروزی برای خط کشی محورها بازنگری شود.

*ضربه به سر مهم‌ترین عامل تصادفات در سیستان‌و بلوچستان
مدیر کل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان گفت: ضربه به سر مهم‌ترین عامل مرگ در تصادفات استان محسوب می‌شود.
رضا عبدی افزود: علت مرگ 63 درصد فوتی‌های حوادث رانندگی در هشت ماهه نخست سال جاری ضربه به سر بوده که 410 نفر از کل فوتی‌های این محدوده زمانی را در بر می‌گیرد.
وی در ادامه در یک گزارش تحلیلی، حوادث رانندگی کشور در دهه  80 را بررسی کرد و گفت: در طی این دوره 10 ساله، حوادث ترافیکی در سال های 83، 84 و 85 از رشد قابل توجهی برخوردار بوده که باید با بحث‌های کارشناسانه عوامل آن را مورد بررسی قرار داد.
وی اشاره کرد: 50 درصد حوادث رانندگی مربوط به افراد بین سنین 18 تا 39 سال است و بیشترین مرگ و میر در محل حادثه اتفاق افتاده است که استان‌های ایلام، سمنان و سیستان‌و بلوچستان در این امر پیشرو بوده‌اند.
عبدی گفت: در هشت ماهه نخست سال 90 نسبت به سال قبل 13درصد کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی داشته‌ایم که سهم استان از این کاهش دو درصد بوده است.
 
*سرعت رسیدن اورژانس در حوادث جاده‌ای به 8 دقیقه رسیده است
رئیس مرکز اورژانس سیستان و بلوچستان نیز گفت: هم‌اکنون 80 پایگاه اورژانس در سیستان‌وبلوچستان با 61 هزار ماموریت فعالیت می‌کنند.
فریبرز راشدی بیان کرد: تا پایان برنامه پنجم این پایگاه‌ها به 150 پایگاه می‌رسد.
وی ادامه داد: اورژانس بر اساس زمان رسیدن به حادثه کار می‌کند و استاندارد رسیدن اورژانس در سطح کشور در شهرها، ‌هشت دقیقه و در جاده‌ها کمتر از 20 دقیقه است.
راشدی خاطرنشان کرد: در سیستان‌و بلوچستان با توجه به تعداد پایگاه‌هایی که وجود دارد، میزان رسیدن اورژانس در شهر چهار دقیقه و در جاده‌ها به هشت دقیقه رسیده است.
راشدی از راه‌اندازی بیمارستان صحرایی با سه دستگاه اتوبوس تا پایان سال خبر داد و گفت: در حال حاضر در پایگاه‌های اورژانس با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.
وی گفت: در تلاشیم تا پایگاه‌های اورژانس را از نظر کمی به سمت کیفی ببریم و با توجه به اینکه نیروی انسانی برای اورژانس زیاد نیست تاکنون دو دانشکده در ایرانشهر و زابل راه‌اندازی شده و در تلاشیم در خاش نیز راه‌اندازی کنیم تا در تمام استان نیروی واجدالشرایط داشته باشیم.
رئیس مرکز اوژانس سیستان و بلوچستان نیز از مشکل حمل اجساد توسط اورژانس خبر داد و گفت: طبق قانون حمل اجساد جاده‌ای را بر عهده اورژانس گذشته و نخستین گروهی که بر سر صحنه حاضر می‌شود اورژانس است و هنگامی که در جاده‌ها اجساد را به بیمارستان منتقل می‌کنیم با مشکلات خاصی مواجهه هستیم.
وی گفت: بیمارستان از تحویل اجساد خودداری و پزشکی قانونی هم بدون دستور قوه قضاییه جسد را تحویل نمی‌گیرد که باید هماهنگی شود تا پزشکی قانونی اجساد را بهتر تحویل گیرد.
راشدی گفت: تابلوهای پایگاه‌های اورژانس باید در سطح جاده‌ها نصب باشد و اداره راه و ترابری در این زمینه با اورژانس همکاری کند.
وی از آمادگی اورژانس در ایام نوروز خبر داد و گفت: هم اکنون 80 پایگاه برای ایام نوروز آماده فعالیت هستند و 10 پایگاه هم در نقاط نیازمند فعال خواهیم کرد.
نماینده دفتر امور روستایی نیز از آموزش یک‌هزار و 60 دهیار در استان خبر داد و گفت: 300 دهیار در مناطق روستایی و محورهای اصلی حضور دارند.
 
*فعال نبودن خط 147 در تمام نقاط استان 
معاون امداد و نجات هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: 19 پایگاه امداد و نجات در محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان فعال است و مسئولیت نجات در جاده‌ها را بر عهده دارند.
حسن مصفا گفت: مهم‌ترین مشکل هلال احمر در جاده‌ها مشکل ارتباطی است و با توجه به اینکه تلفن 147 در تمامی استان‌های کشور فعال است در این استان فقط در مرکز فعال است و در دیگر نقاط استان پاسخگو نیست.
وی گفت: طبق پیگیری‌های انجام شده با مخابرات باید هزینه بالایی برای فعال شدن آن در سایر نقاط استان پرداخت شود و این درحالی است که در سایر استان‌ها بدون پرداخت هزینه این خط فعال است.
بدون شک راه‌ها و حمل ونقل جاده‌ای به عنوان بخشی مهم و تاثیرگذار، در توسعه اقتصاد کشور، مبادلات جهانی، گسترش ارتباطات و ... حائز اهمیت است که این مهم در نگاه دولت خدمتگزار به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات عمرانی با جدیت درحال انجام است و امروزه یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی، راه‌هایی با بازدهی مناسب هستند و در سال‌های اخیر، مدیریت نگهداری راه‌ها به یک حرفه تخصصی تبدیل شده و افزایش جمعیت، عدم توسعه راه‌های ارتباطی و افزایش روزافزون خودرو مشکلات را دو چندان کرده است.
بهبود و بررسی راه‌ها از نظر ایمنی تاثیر بسیار زیادی در کاهش تصادفات جاده‌ی در سطح استان دارد که این امر توسط مسئولان استان سیستان و بلوچستان در دست بررسی و اقدام است.

*مریم سرگزی خبرنگار فارس در سیستان‌و بلوچستان
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول