اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

واکاوی حماسه 9 دی در گفت‌وگوی مشروح فارس با سروری:

۹ دی فقط متعلق به ولایت است نه یک جریان یا نحله سیاسی/ 9 دی نماد جذب حدأکثری است

خبرگزاری فارس: نماینده مردم تهران گفت: در 9 دی همه کسانی که دلشان برای نظام و انقلاب می‌تپیبد حضور داشتند و به طور کلی می‌توان گفت که 9 دی تجلی جذب حداکثری و دفع حداقلی انقلاب بود.

۹ دی فقط متعلق به ولایت است نه یک جریان یا نحله سیاسی/ 9 دی نماد جذب حدأکثری است
پرویز سروری نماینده مردم تهران، دبیر مجمع نمایندگان استان تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است.

وی که عضو برجسته جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نیز هست اعتقاد دارد که نهم دی و حضور کم‌سابقه مردم در صحنه بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال از انقلاب اسلامی، انقلاب را بیمه کرد.

سروری در گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس راز ماندگاری نهم دی را هم بیان کرد و گفت که نهم دی می‌تواند آثار خود را در همه اعصار و اذهان باقی بگذارد.

با وجود اینکه مصاحبه ما با سروری به بررسی حماسه نهم دی اختصاص داشت ولی نشد که از نقش خواص سخن به میان نیاوریم.

آنچه در ادامه می‌آید مشروح مصاحبه فارس با سروری است: 

پرویز سروری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، به حماسه حضور مردم در 9 دی اشاره کرد و اظهار داشت: 9 دی تجلی جمهوریت نظام شد و توانست در نقطه‌ای که نظام سلطه تهدید را علیه ما شروع کرده بود، تمام تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کند و این مسئله یکی از برجستگی‌های نهم دی بود.

وی افزود: نظام سلطه با تجمیع ظرفیت‌های آشکار و پنهانش برای اولین بار جبهه پر ظرفیتی را در داخل و خارج از کشور سامان‌دهی کرده بود و تمام امکانات رسانه‌ای خود را به میدان آورده بود و عناصر به ظاهر متضاد را در کنار هم قرار داده بود و یک جبهه رنگارنگ غیر قابل باور را ساماندهی کرده بود تا این مسئله را در اذهان و افکار عمومی دنیا و ملت ایران القاء کند که بین ملت و نظام واگرایی به وجود آمده و مردم از نظام رویگردان شده‌اند.

*نهم دی یکی از بی‌بدلیل‌ترین عرصه‌های مشارکت مردمی در تاریخ ایران بود

سروری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از همین نقطه که دشمن تلاش می‌کرد نظام را به انزوا بکشاند فرصت آفرینی کرد و حضور خود جوش و متراکم مردم در نهم دی باعث شد که یکی از بی بدلیل ترین عرصه‌های مشارکت مردمی در تاریخ ایران رقم بخورد.

نماینده مردم تهران به اهمیت حماسه نهم دی اشاره کرد و اظهار داشت: حماسه 9 دی از آن جهت اهمیت دارد که بعد از گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی و با وجود همه تهدید و تحریم‌ها و فشارهای خارجی این اتفاق بزرگ در کشور روی داد و نظام توانست بزرگترین تهدید جهان سلطه را با بزرگترین حضور پس از انقلاب سامان دهی و با حرکت دشمن مقابل کند.
 
*نهم دی در دل تاریخ ماندگار شد

سروری گفت: به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب 9 دی را ماندگار ترین اتفاق سیاسی کشور می‌دانند؛ نهم دی در دل تاریخ ماندگار شد و در دل حرکت‌های سیاسی ملت ایران تا ابد خواهد ماند؛ چرا که ویژگی‌های 9 دی کاملا با همه مشارکت‌های دیگر سیاسی که ما در قبل و بعد از انقلاب داشتیم متمایز بود.

وی یکی از ویژگی‌های برجسته نهم دی را ماندگاری آن دانست و افزود: این ماندگاری باعث می‌شود که نهم دی نه تنها به عنوان یک رخ داد سیاسی صرف مطرح شود بلکه به عنوان یک جریان جاری و ساری در دل تاریخ و مردم ایران همیشه عبرت آفرین و درس آموز باشد.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: 9 دی ماندگار شد و به همین دلیل می‌تواند آثار خود را در همه اعصار و اذهان باقی بگذارد.
 
*شعارهای مردم در ۹ دی عاشورایی و کربلایی بود

سروری اضافه کرد: رهبر انقلاب فرمودند فتنه یک بیماری بود که مداوای آن صرفا با حضور مردم اتفاق افتاد؛ تنها چیزی که می‌توانست این بیماری عفونی را مداوا کند مشارکت عظیم مردم و حضور مردم و همچنین حرکت ایمانی آنها بود؛ یعنی هیچ کس نمی‌تواند 9 دی را یک حضور غیر دینی عنوان کند.

نماینده مردم تهران گفت: حضور مردم در 9 دی با شعارهای مذهبی و با حمایت‌های مردم شکل گرفت و همه شعارهای ملت در این روز شعارهای عاشورایی و کربلایی بود و به همین دلیل است که برجستگی 9 دی به خوبی نمایان است؛ چرا که ایمان دینی مردم یک تجلی عظیم را به وجود آورد و به همین دلیل است که نمی‌توان نقش روحانیت را در به وجود آوردن 9 دی منکر شد.
 
*نهم دی انقلاب را بیمه کرد

سروری اظهار داشت: مراجع و روحانیت نقش بی‌بدیلی را در رهبری 9 دی داشتند و به همین دلیل باید نقش مراجع را در این حادثه عظیم مورد بررسی قرار داد.
 
نماینده مردم تهران ادامه داد: جریان روحانیت و مرجعیت در پیروزی انقلاب ما هم نقش زیادی داشتند؛ انقلاب ما با حضور مردم و با دست خالی در مقابل همه قدرت‌ها شکل گرفته بود و در نهم دی هم مردم با دست خالی در مقابل تمامی ظرفیت‌های نظام سلطه و با حضور پر حجم ومتراکم خود توانستند این حادثه بی بدلیل را به وجود آورند.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: همانطوری که عاشورا اسلام را ماندگار کرد نهم دی هم انقلاب را بیمه کرد.

سروری افزود: نقش رهبر معظم انقلاب و روشنگری مداوم ایشان و بصیرت بخشی روشنگری ایشان که مردم را نسبت به ابعاد و آثار فتنه آشنا کرد باعث شد که مردم این جریان عفونی و بیماری مزمن را شناسایی کنند و با حضور خودشان به دنبال مداوای آن باشند.

*9 دی تجلی تقابل انقلاب و ضد انقلاب بود

نماینده مردم تهران ادامه داد: 9 دی تجلی تقابل انقلاب و ضد انقلاب بود و انقلاب توانست با حضور خودجوش و فراگیر مردم این اتفاق بزرگ را به وجود آورد؛ یوم الله 9 دی با حضور جوانان برومند ایرانی اسلامی شکل گرفت و این حادثه بیانگر پویایی انقلاب بعد از 30 سال بود.

سروری در این رابطه گفت: هر انقلابی با توجه به گذشت سالیانی از عمرش شاهد واگرایی مردم به ویژه جوانان با آن انقلاب است اما حضور پر رنگ جوانان در نهم دی بیانگر پویایی انقلاب ما بود؛ پویایی که بر اساس بصیرت و صبر شکل گرفته بود.

*در فتنه مردم منتظر خواص نماندند

این نماینده مجلس اظهار داشت: مردم در ایام فتنه منتظر بودند تا خواص به میدان بیایند تا بیماری فتنه را مداوا کنند ولی وقتی که از آنها ناامید و دلسرد شدند حرکت خودشان را با وجود میل باطنی مردودین و ساکتین شروع کردند و درس عبرتی را به آنها دادند تا بدانند هر زمانی که در دفاع از انقلاب اسلامی خواص و نخبگان کوتاهی کنند مردم پشت آنها نخواهند بود و از آنها پیشی خواهند گرفت و سکان انقلاب را خودشان در دست می‌گیرند.

وی تصریح کرد: نهم دی نقطه عطف جذب حداکثری نظام و انقلاب بود و آغوش ملت را باز کرد تا افرادی که به هر دلیلی در صف مخالف قرار گرفته بودند با روشنگری‌های رهبر معظم انقلاب و دلسوختگان به صف انقلاب بپیوندند.
 
نماینده مردم تهران ادامه داد: می‌توان گفت که 9 دی زمان بازگشت ریزش‌های انقلاب بود که در فتنه 88 به وجود آمد و این ریزش‌ها بازگشت کردند و در کنار رویش‌های به وجود آمده از دل انتخابات 88 در کنار هم سامان دهی پیدا کردند و حادثه‌ای را آفریدند که با عظیم‌ترین راهپیمایی‌های انقلاب هم می توان آن را قیاس کرد.

*نهم دی چهره پنهان جریان نفاق را آشکار کرد

سروری اظهار داشت: مردم در 9 دی نشان دادند که توهین به اعتقادات خود را هرگز بر نمی‌تابند بر این اساس باید گفت که نهم دی چهره پنهان جریان نفاق را آشکار کرد و در واقع 9 دی پاسخ روشنی بع آنهایی بود که با طرح مکتب ایرانی می‌خواستند جلوه‌های مذهبی و دینی انقلاب اسلامی را منکر شوند؛ منظور همان افرادی است که به دنبال طرح واگرایی مردم و جمهوریت نظام بودند، ولی تجلی جمهوریت نظام را در مقابله با فتنه در این صف آرایی مشاهد کردند. 

وی افزود: به اعتقاد من شعارهای مردم در 9 دی به خوبی نشان داد که مردم کانون طراحی و برنامه‌ریزی فتنه را شناخته بودند و به همین دلیل شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر می‌دادند.
 
نماینده مردم تهران تاکید کرد: مردم در نهم دی به خوبی دریافته بودند که افراد به اصطلاح رهبر فتنه در واقع عروسک‌های خیمه شبازی هستند که توسط بازیگران خارجی هدایت می‌شوند و در واقع این افراد که خود را رهبر فتنه می‌دانستند بازیگری بیش برای مقابله با انقلاب نبودند.

*اگر نخبگان در غفلت قرار گیرند از قافله ملت باز خواهند ماند

وی در عین‌حال خاطرنشان کرد: 9 دی این پیام را هم داشت که اگر نخبگان در غفلت قرار گیرند از قافله ملت باز خواهند ماند.

سروری با اشاره به تلاش برخی جریان‌ها برای مصادره حماسه 9 دی به نفع خود، گفت: حجم جمعیتی که در 9 دی حضور داشت و همچنین نوع شعارها و نوع تابلوهایی که در این روز وجود داشت همه نشان می‌داد که این راهپیمایی یک راهپیمایی ولایی است که از عمق باورهای دینی مردم برخواسته و در واقع این راهپیمایی یک راهپیمایی کاملا حمایتی از انقلاب اسلامی بود.

وی افزود: بزرگترین توهین به 9 دی مصادره کردن آن به نفع یک جریان یا نحله سیاسی است و این مسئله می‌تواند موجب پس زده شدن آنهایی باشد که 9 دی را می‌خواهند برای خود مصادره کنند چرا که ملت این حادثه عظیم را به وجود آورد و خودشان ناظر و خالق این حادثه بودند و می‌دانند که این اتفاق یک اتفاق ملی بود و نباید آن را یک حادثه سیاسی یا جناحی دانست.

*9 دی متعلق به همه گروه‌ها، جناح‌ها و سلیقه‌های سیاسی کشور است

نماینده مردم تهران اظهار داشت: بسیاری از افرادی که در انتخابات به نفع فتنه‌گر اصلی رای داده بودند در راهپیمایی 9 دی حضور پررنگی داشتند و این دلیلی است که می‌توان بر اساس آن گفت 9 دی متعلق به همه گروه‌ها و جناح‌ها و سلیقه‌های سیاسی کشور که در چارچوب نظام فعالیت می‌کنند است.

سروری اظهار داشت: در 9 دی همه کسانی که دلشان برای نظام و انقلاب می‌تپیبد حضور داشتند و به طور کلی می‌توان گفت که 9 دی تجلی جذب حداکثری و دفع حداقلی انقلاب بود.

وی در ادامه این مصاحبه و در پاسخ به سؤالی به کم توجهی مسئولین به حادثه عظیم 9 دی اشاره کرد و اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند که نباید با 9 دی شعاری برخورد شود و باید حرف اصلی ملت و مبانی این حرکت عظیم و همچنین خالقین این حادثه برای مردم تبیین شود و ابعاد عمیق و آثار و پیامدهای آن مورد واکاوی قرار گیرد.
 
*با 9 دی در شان و منزلت و ظرفیت‌هایش برخورد نمی‌شود

وی افزود: اگر قرار باشد که با حادثه عظیم 9 دی شعاری برخورد شود به نظرم در حق این اتفاق بزرگ اجحاف شده و به همین دلیل احساس می‌شود که با 9 دی هنوز در شان و منزلت و ظرفیت‌هایش برخورد نمی‌شود.
 
سروری ابراز امیدواری کرد که همه مسئولین و افرادی که دلشان برای انقلاب می‌سوزد 9 دی را به عنوان یک نقطه عطف و تاثیر گذار در انقلاب اسلامی ببینید و با بیان ابعاد محتلف آن برای مردم اطلاع رسانی کنند.

*در کتب درسی دانش‌آموزان به حماسه 9 دی پرداخته شود

نماینده مردم تهران اظهار داشت: به اعتقاد من باید در کتب درسی دانش‌آموزان به حادثه 9 دی پرداخته شود و حتی می‌شود از این حادثه عظیم به عنوان یک موضوع درسی در کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه استفاده کرد.

سروری افزود: به اعتقاد من نهم دی می‌تواند در همه عرصه‌های کشور جا داشته باشد و برای این منظور باید فکر اساسی کرد؛ صرفا اینکه یک خیابان را به اسم 9 دی کنیم و یا حرکت‌های شعاری انجام دهیم هر چند اقدامات خوبی است اما کافی نیست و باید حتما متناسب با 9 دی برای این اتفاق بزرگ برنامه ریزی شود تا ما در آینده شاهد باشیم که این اتفاق بزرگ در تار و پود بافت سیاسی کشور قرار گیرد.

گفت‌وگو از مقداد ذکی‌زاده
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول