اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

روزهای پر تلاطم فروپاشی شوروی به روایت تصویر

خبرگزاری فارس: 20 سال پیش با اعلام استعفای "مخایل گورباچف"، اتحاد جماهیر شوروی به 15 جمهوری مستقل تقسیم شد و در نتیجه آن روسیه نیمی از جمعیت و چندین میلیون کیلومتر از قلمرو خود را از دست داد.

روزهای پر تلاطم فروپاشی شوروی به روایت تصویر
به گزراش فارس، اتحاد جماهیر شوروی در حالی فرو پاشید که در ماه مارس سال 1991 بیش از 76 درصد مردم این کشور از بقای شوروی حمایت کردند.

در ادامه در ماه اگوست همان سال گروهی از رهبران شوروی به خاطر نجات این کشور اقدام به تشکیل کمیته دولتی وضعیت فوق‌العاده کردند که در نهات ناکام شد و روند فروپاشی را تسریع کرد.

در نهایت در هشت دسامبر سال 1991 رهبران روسیه (بوریس یلتسین)، بیلاروس (استانسلاف شوشکیویچ) و اوکراین (لئونید کوچما) در نشستی فروپاشی شوروی و ایجاد اتحاد کشورهای سلاویانی را اعلام کردند که بعدا به جامعه کشورهای مشترک‌المنافع تبدیل شد.

ولی فروپاشی شوروی با استعفای "مخایل گورباچف" در 25 دسامبر همان سال رسمی شد و طی روزهای آینده عکس‌های خاطره انگیزی در تاریخ تحولات نظام بین‌الملل به یادگار گذاشت. 

اینک با گذشته 2 دهه از آن ایام، هنوز در میان مردم کشورهای شوروی سابق در رابطه با دلایل فروپاشی اختلاف نظر و دیدگاه‌های ضد و نقیض وجود دارد.

سطح پایان زندگی اقصادی و اجتماعی بیشتر این کشورها، بی‌کاری، وجود سطح بالای فساد مالی و اداری و تبارگرایی و... حسرت چرایی فروپاشی را بیشتر کرده است. 
 
بیشتر تحلیلگران واقعبین روسیه بر این نظرند که بازگشت به گذشته امکان ندارد ولی روسیه نیز با وضع موجود دوامی نخواهد آورد.

برای چنین یک سرزمین بزرگ و پهن‌آوری، حداقل نیاز به بیش از 200 میلیون جمعیت است در حالی که روسیه 140 میلیون جمعیت داشته و سالانه حدود یک میلیون نفر از جمعیت آن نیز کاهش می‌یابد.
 
با این حال روسیه نجات خود را در همگرایی با تعدادی از کشورهای شوروی سابق می‌داند که ایجاد اتحاد گمرکی و فضای واحد اقتصادی با حضور روسیه، بیلاروس و قزاقستان و طرح "ولادیمیر پوتین" برای تشکیل اتحاد اوراسیا با این هدف دنبال می‌شود.

انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول