اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه:

مدل استعدادیابی پژوهشی تدوین می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: مطالعاتی در زمینه مدل استعدادیابی پژوهشی انجام شده و استعدادهای پژوهشی در حال شناسایی هستند.

مدل استعدادیابی پژوهشی تدوین می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام علی عماد ظهر امروز در دیدار مدیران و مسئولان بخش پژوهش حوزه‌های علمیه با آیت‌الله مکارم‌شیرازی اظهار کرد: پژوهش در حوزه‌های علمیه جایگاه واقعی خود را در سازمان حوزه‌های علمیه پیدا نکرده است.
وی خاطرنشان کرد: هر یک از حوزه‌های پژوهش، تبلیغ، مدیریت و تهذیب باید یک کارنامه مستقل داشته باشند.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه عنوان کرد: در امر پژوهش نیازمند هستیم تا پژوهش به عنوان فعالیت‌های ضروری و الزامی حوزویان سرلوحه فعالیت‌های آنها مطالبه شود.
وی با اشاره به فعالیت‌های معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: وضعیت پژوهشگران، مراکز و محصولات پژوهشی و فعالیت‌های حوزه دانش ارزیابی شده و مقایسه‌ای با کشورهای اسلامی صورت گرفته است.
عماد خاطرنشان کرد: شناخت نیازها و بایسته‌هایی در قالب کلان طرح نیازسنجی پژوهش در حال انجام است و بر اساس این طرح پیشرفته‌ترین وضعیت را دانش فقه دارد.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه مدل طراحی نقشه‌ راه گفت: با توجه به وضعیت موجود و حجم نیازها باید به برنامه‌ها و نقشه راهی برای بهبود وضعیت برسیم که نقشه راه جامع علمی حوزه‌های علمیه به صورت تدریجی آغاز شده است.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه به محصولات پژوهشی اشاره کرد و افزود: در زمینه کتاب، نشریات و پایان‌نامه‌ها فعالیت‌هایی داریم که همایش کتاب سال حوزه مهم‌ترین رکن این بخش است.
وی بیان کرد: به این نتیجه رسیدیم که بر اساس آمارها در حوزه دانش کلام، تولیدات رو به رشدی داشته‌ایم ولی حوزه فقه و اصول در عین حالی که عمده کار حوزه علمیه است، رشد چندانی را شاهد نیست.
عماد با بیان اینکه 90 نشریه علمی دینی، علمی ترویجی، علمی تخصصی، علمی پژوهشی در حوزه پژوهش تدوین می‌شود، گفت: این نشریات توسط حوزویان مدیریت و تولید محتوای آنها صورت می‌گیرد که از این تعداد 30 نشریه علمی پژوهشی، 15 نشریه علمی ترویجی و دیگر نشریات تخصصی هستند.
وی خاطرنشان کرد: واحدها، مراکز پژوهشی و انجمن‌های علمی رشد کمی و کیفی خوبی را شاهد بوده اند.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه عنوان کرد: در نمایه پیشین موسسات پژوهشی 100 موسسه فعال را دارا بودیم و در نمایه اخیر به بیش از 130 مرکز فعال قابل عرضه برای جامعه علمی کشور رسیدیم.
وی با اشاره به انجمن‌های علمی حوزه گفت: پنج انجمن جدید در سال جدید مجوز فعالیت دریافت کردند و دیگر انجمن‌ها در حال دریافت مجوز از شورای عالی هستند.
عماد به بحث فرهنگ‌سازی پژوهش و تربیت نیروی انسانی پژوهش اشاره کرد و افزود: طلبه باید بداند که یک ماموریتش پژوهش است و تا به منزلگاه علمی لازم نرسد حق ندارد خود را پژوهشگر یا نخبه پژوهشی بنامد.
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی پژوهش در مدارس علمیه آغاز شده و فعالیت‌هایی مانند تاسیس معاونت پژوهش در مدارس صورت گرفته تا فعالیت‌های پژوهشی طلاب را راهنمایی کند و کانون‌های علمی و نشریات علمی به منظور معرفی فعالیت‌ها راه‌اندازی شده است.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به جشنواره علامه حلی گفت: 2 هزار و 400 اثر در سال نخست و 4 هزار و 500 اثر در دوره‌های دوم و سوم و 7 هزار اثر در دوره چهارم به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
وی تصریح کرد: شناسایی و تقویت استعدادها یکی دیگر از دغدغه‌های معاونت پژوهش بوده و مطالعاتی در زمینه مدل استعدادیابی پژوهشی انجام شده و استعدادهای پژوهشی در حال شناسایی هستند و سه دوره به صورت آزمایشی در این امر انجام شده و پژوهشگران مورد حمایت و تقویت قرار گرفتند.
عماد برگزاری کارگاه‌های آموزش، پژوهش و روش تحقیق، جشنواره علامه حلی، توسعه و تجهیز کتابخانه‌های مدارس علمیه را از دیگر اقدامات معاونت پژوهش حوزه ذکر کرد.
انتهای پیام/ج10/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول