اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار منطقه 9 مشهد:

توجه به پدافند غیر عامل از الزامات طراحی شهری است

خبرگزاری فارس: شهردار منطقه 9 مشهد گفت: باید تفکر دفاع در ضوابط نظام مهندسی و طراحی شهری شکل گیرد زیرا توجه به پدافند غیر عامل از الزامات طراحی شهری است.

توجه به پدافند غیر عامل از الزامات طراحی شهری است
محسن گلمشکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: پدافند غیر عامل مجموعه‌ای از برنامه‌ریزی‌ها، طراحی‌ها و اقداماتی است که باعث کاهش آسیب‌پذیری در مقابل تهدیدات طبیعی و غیر طبیعی می‌شود.
شهردار منطقه 9مشهد با اشاره به لزوم اهمیت به پدافند غیر عامل در حوزه شهر اظهار داشت: توزیع فضای عناصر، ترکیب عناصر و عملکردهای اصلی شهر که تشکیل دهنده ساختار شهر هستند، نقش مهمی در میزان آسیب‌پذیری شهر در برابر حوادث مختلف دارند.
شهردار منطقه 9 مشهد ادامه داد: تقسیمات کالبدی شهر، مانند کوی، محله، ناحیه، برزن و منطقه، تک مرکزی یا چند مرکزی بودن و... نیز وجوه دیگری از ساختار شهر محسوب می‌شوند که هر یک به لحاظ مقابله در برابر حوادث دارای استعداد خاص خود است، اما متاسفانه در شهر مشهد کمتر به مسائل پدافند غیر عامل توجه شده است.
وی تاکید کرد: بافت هر شهر یا همان شکل، اندازه و چگونگی ترکیب کوچک‌ترین اجزای تشکیل دهنده شهر نیز در میزان مقاومت شهر در برابر تهاجم نظامی و دیگر بلایای شهری مؤثر است، که باید به این مسئله نیز در ساخت و سازهای شهری توجه شود.
گلمشکی تصریح کرد: به کارگیری اقدامات پدافند غیر عامل، موجب زنده ماندن و ادامه حیات و بقای نیروی انسانی می‌شود که با ارزش‌ترین سرمایه یک سازمان و قدرت ملی کشور است.
وی افزود: باید توجه داشته باشیم که اساسا اندیشه دفاعی از درون سیاست‌های دفاعی کشور نشات می‌گیرد و هنگامی که می‌خواهیم اندیشه دفاعی را به صورت مهندسی اجرا کنیم طبیعی است که اول باید این اندیشه از بخش دفاع جدا شود و آن تفکر به ضوابط نظام مهندسی و طراحی شهری تبدیل شود و در نظام توسعه و اجرای کشور نهادینه شود.
گلمشکی با اشاره به بالابردن قابلیت بقا، استمرار عملیات و فعالیت‌های حیاتی و خدمات‌رسانی مراکز حیاتی در ساخت و سازها افزود: تقلیل آسیب‌پذیری و کاهش خسارت و صدمات تاسیسات، تجهیزات و نیروی انسانی مراکز حیاتی، حساس و مهم می‌تواند از مهم‌ترین دستاوردهای توجه به پدافند غیر عامل در ساخت و سازها باشد.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول