اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در حوزه مخطوطات، اسناد و مطبوعات

69 طرح پژوهشی در مرکز اسناد آستان قدس در حال چاپ است

خبرگزاری فارس: رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‎ها، موزه‎ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در حال حاضر 69 کتاب و طرح پژوهشی در سازمان کتابخانه‏ها، موزه‏ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در دست چاپ و انتشار است.

69 طرح پژوهشی در مرکز اسناد آستان قدس در حال چاپ است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‎ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، اظهار داشت: در اداره مخطوطات سازمان در حال حاضر 36 طرح پژوهشی مانند فهرست کتب خطی اهدایی مقام معظم رهبری که در موضوع‌های اصول فقه، منطق و عرفان، حکمت، کلام و عقاید، صرف و نحو، معانی، بیان و ادبیات است و تاکنون هشت جلد آن آماده شده و مابقی مراحل نهایی را می‌گذراند دردست اقدام است.
مهدی قیصری‌نیک خاطرنشان کرد: تاکنون از مجموع فهرست کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی 27 جلد به زیور طبع آراسته شده و 11 جلد دیگر آن که در موضوعات حکمت، تاریخ و افسانه، کیمیا، صرف و نحو، ادبیات، فقه، اخبار و اخلاق در دست تهیه است.
وی افزود: از دیگر آثار و طرح‏های پژوهشی اداره مخطوطات به گنج‏نامه رضوی، فهرست کتب چاپ سنگی، گل صد برگ "معرفی کتب نفیس خطی اهدایی مقام معظم رهبری"،  فهرست کتب فارسی و عربی( چاپ سنگی اهدایی) مقام معظم رهبری، فهرست جزوات قرآنی، فهرست نسخ خطی دیجیتالی مراکز داخلی و خارجی موجود در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، فهرست مرقعات، فهرست میکروفیلم‏های نسخ خطی کتابخانه‏های خارج از کشور در اداره مخطوطات و ... موجود است.
وی افزود: انجام طرح‏ها و پروژه‏های پژوهشی در سازمان کتابخانه‎ها، موزه‎ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از اولویت خاصی برخوردار است به طوری که در سال جاری 13 طرح پژوهشی در مدیریت امور اسناد و مطبوعات این سازمان در دست انجام است.
وی افزود: طرح‏های یاد شده شامل طرح پژوهشی عقدنامه‏های ازدواج در دوره قاجار، گزیده عکس‏های تاریخی(اماکن)، معرفی نفایس اسناد، دفتر اسناد شماره پنج تا هفت، گزیده اعلانیه‏ها و بیانیه‏های شخصیت‌ها و گروه‏های مذهبی در انقلاب اسلامی، گزیده اسناد معماری اماکن متبرکه از دوره صفویه تا قاجار، ارقام و تعلیق‏های آستان قدس رضوی در دوره صفویه، پژوهش در احوال و اسناد سید جلال‌الدین تهرانی، روز شمار آستان قدس بر اساس مطبوعات خراسان، فهرست مجلات و سال‌نامه‏های موجود در مخزن مطبوعات و راهنمای توصیفی نفایس مطبوعاتی در آرشیو کتابخانه است.
وی اضافه کرد: طرح‏های پژوهشی شامل کتاب شعارهای سکه‏های دوره اسلامی، کتاب‌شناسی و مقاله‌نامه هنر و موزه‏داری، کتاب‏ تجلی هنر مرواریددوزی در آثار گنجینه آستان قدس رضوی، بررسی و شناسایی کاشی‏های زرین‌فام هشت گوش و هشت ضلعی حرم رضا (ع)، بررسی و طبقه‌بندی کتیبه‌های موجود در موزه و خزانه آستان قدس رضوی، طرح پژوهشی واقفان و اهداکنندگان تمبر، اسکناس و اسناد پستی، مستندسازی اشیای سنگی موجود در موزه مرکزی، بررسی و شناسایی آثار فلزی موجود در موزه و خزانه، مستندسازی مسکوکات، طلا نقره و مس موجود در موزه تمبر، اسکناس و مسکوکات آستان قدس رضوی و... از جمله طرح‏های پژوهشی در موزه‌های آستان قدس رضوی است.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول