اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌و‌گو با فارس عنوان شد

‌نوش‌آبادی‌ها‌ کاشفان اصلی قانون پاسکال هستند

خبرگزاری فارس: بر‌اساس شواهد و همچنین نحوه تهویه هوا در شهر زیرزمینی نوش‌آباد که در دوره ساسانیان ساخته شده‌ می‎توان مدعی شد که ابتدا نوش‎آبادی‎ها به قانون معروف پاسکال دست یافته‎اند.

‌نوش‌آبادی‌ها‌ کاشفان اصلی قانون پاسکال هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شهر زیرزمینی نوش آباد در  208 کیلومتری اصفهان و پنج کیلومتری کاشان در نزدیکی تپه سیلک قرار دارد و در دوره ساسانیان که بین سال‎های 227 تا 637 میلادی حفاری شده و استفاده از آن در دوره پس از اسلام گسترش یافته و در دوران سلجوقیان یعنی از سال‎های 1038 تا 1187میلادی برای جلوگیری از حمله مغول استفاده می‎شده است.
این شهر زیرزمینی تا اواخر دوره قاجار نیز مورد استفاده قرار ‌گرفته و مردم نوش‌آباد به خاطر در امان بودن از گرمای سوزان کویر و همچنین از دست راهزنی به نام «نایب حسین» مدت‌ها در این شهر زیرزمینی دست‎کند زندگی می‌کردند.
نکته قابل تأمل این است که این شهر بیش از 25 متر زیر زمین قرار دارد، اما هیچ‎گونه مشکل تنفسی در آن احساس نمی‎شود و بر اساس گفته‎های یک استاد ریاضی نوش‌آبادی این امر به دلیل رعایت قانون پاسکال است.
جلال جلالی نوش آبادی کارشناس ریاضی و از اعضای انجمن حمایت از آثار باستانی نوش آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در مورد رعایت قانون پاسکال در این اثر باستانی اظهار داشت: مردم نوش آباد در آن زمان در برخی اتاق‎ها چاه‎هایی به وجود آوردند که برای تهویه هوا ساخته شده و برای آن‎ که هوای تازه به بخش زیادی از شهر برسد، چاه‎ها را با درهای سیمانی می‎پوشاندند که در وسط آن روزنه‎ای با قطر 10 سانتی‌متر قرار داشت و همین سوراخ کوچک سبب می‎شد که هوای تازه با فشار به بیرون آمده و در نتیجه سرعت گرفته و مسافت بیشتری را طی کنند.
به گزارش فارس، قانون معروف پاسکال بیان می‎دارد، فشار اعمالی بر روی یک سیال محبوس شده، به طور مساوی در تمامی جهات انتقال می‎یابد.
بلز پاسکال این قانون را که بعدها مورد استفاده در بیشتر سیستم‎های پنوماتیک و هیدرولیک قرار گرفت، حدوداً در سال 1646کشف کرد،  پس می‎توان مدعی شد که با توجه به ساخت شهر زیرزمینی نوش‎آباد در دوره ساسانی و اعمال این قانون برای تهویه هوا در این شهر شگفت‎انگیز، اصفهانی‎ها هزار سال قبل از پاسکال به این قانون دست یافتند و می‎توان آنها را به عنوان کاشفان اصلی این قانون معرفی کرد.
کاش پاسکال می‎دانست که یک هزار سال قبل از خود اصفهانی‎ها قانون معروفش را کشف کردند، تا دیگر خود را به زحمت نمی‎انداخت و مجالی برای پرداختن به مطالعات جدیدش در بخش الهیات پیدا می‎کرد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول