اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست میراث فرهنگی کردستان خبر داد:

شناسایی 1500 اثر تاریخی در کردستان

خبرگزاری فارس: سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان گفت: تاکنون در استان کردستان تعداد یک‌هزار و 500 اثر باستانی و تاریخی شناسایی شده که از این تعداد 750 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

شناسایی 1500 اثر تاریخی در کردستان
امیر الهی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در سنندج، از شناسایی تعداد 255 اثر طبیعی در استان کردستان خبر داد و گفت: این آثار شامل درختان قدیمی، مناطق طبیعی شاخص و غارها است و از این تعداد چهار  اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وی افزود: آثار به ثبت رسیده شامل کوه آبیدر، دریاچه زریوار، درخت زبان گنجشک شهرستان کامیاران و منطقه طبیعی ذخیره گاه عبدالمومن و ذخیره‌گاه کاشتر شهرستان کامیاران است.
الهی تصریح کرد: در حال حاضر 36 پرونده میراث طبیعی نیز برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور به مرکز ارسال شده است.
 
* ثبت 16 اثر ناملموس در فهرست آثار ملی کشور

به گفته سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کردستان تاکنون در بخش میراث معنوی استان کردستان بیش از 50 اثر ناملموس شناسایی شده که از این تعداد 16 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
الهی افزود: این اثرها شامل مراسم مولودی‌خوانی، بیت و بیت‌خوانی، پوشاک مناطق کردنشین، موسیقی کردی، قالی‌بافی، سمنوپزان، طب سنتی، ارسی‌کاری، هه‌لپرکی، مراسم پیر شالیار، مراسم کوته‌کوته، کلاو روچنی، شو نیشت، تِربی، کومسا و گُرزان است.
به گفته وی تعداد پنج پرونده پیشنهادی به منظور ثبت در فهرست آثار ملی در همایش ثبت در جزیره قشم در دی‌ماه سال‌ جاری مورد بررسی قرار می‌گیرد که این آثار شامل مراسم گلگیران بیجار، بازی‌های محلی اورامان، طریقت‌های کردستان، قالی تک‌پود سنندج و کلاش‌بافی است و در صورت تأئید برای ثبت نهایی اقدام می‌شود.
 
* 25 ابنیه تاریخی کردستان مرمت می‌شود

الهی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: در سال جاری از محل اعتبارات عمرانی استانی مبلغ 3میلیارد و 850 میلیون ریال و از محل اعتبارات ملی 6  میلیارد و 500 میلیون ریال برای حفاظت و مرمت آثار فرهنگی و تاریخی استان کردستان هزینه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون از محل اعتبارات ملی و استانی نسبت به حفاظت و مرمت 17 اثر تاریخی اقدام شده است، گفت: مهم‌ترین این آثار عمارت خسروآباد، عمارت وکیل‌الملک، منزل مجتهدی، حمام دوخزینه، بازار سقز، قلعه تاریخی زیویه، تاسیسات غار کرفتو، تیمچه امیر تومان و بازار بیجار است.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری از محل اعتبارات عمرانی استانی مبلغ 73 میلیارد و 500 میلیون ریال برای جهت حفاظت و مرمت آثار و ابنیه تاریخی استان کردستان اختصاص یابد.
الهی با اشاره به اینکه 90 درصد پیشرفت فیزیکی مرمت ابنیه‌های در دست اجرا در سال جاری به دست آمده است، گفت: پل قشلاق و منزل ملایی دو اثر تاریخی است که در نیمه اول سال جاری احیاء و مرمت شده است و کار آنها به اتمام رسیده است.
وی افزود: تعداد ابنیه های تاریخی و فرهنگی شناسایی شده در سطح استان کردستان 325 مورد است که از این تعداد 115 مورد در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان یادآور شد: تا پایان سال جاری از محل اعتبارات استانی و ملی نسبت به مرمت و احیاء 25 ابنیه فرهنگی اقدام می‌شود.
 
* تصویب طرح جامع گردشگری دریاچه زریوار مریوان

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان گفت: با توجه به مصوبه هیئت‌وزیران دریاچه زریوار در شهرستان مریوان به عنوان قطب گردشگری معرفی شد و طرح جامع گردشگری این دریاچه در کار گروه گردشگری استان مورد تصویب قرار گرفت که این طرح توسط شرکت مشاورین نتپا تهیه شده است.
الهی افزود: در حال حاضر پنج زون به عنوان مناطق در اجرای طرح جامع گردشگری شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفته که شامل زون حفاظتی، زون تفرجی متمرکز، زون تفرجی غیرمتمرکز، زون تفرجی گسترده و زون بازدارنده است.
وی تصریح کرد: زون حفاظتی با 343 هکتار شامل 2 بخش شمالی و جنوبی دریاچه و قسمتی از آب دریچه زریوار است و زون بازدارنده 882 هکتار است که شامل نیزارها و اراضی زراعی این مناطق است که به دلیل حساسیت‌های زیست‌محیطی در این دو منطقه طرح‌های جامع گردشگری اجرا نخواهد شد و در سایر مناطق طرح‌های مصوب شده اجرا و احداث می‌شود.
الهی طرح‌های در دست اقدام طرح جامع گردشگری دریاچه زریوار را ایجاد پارکینگ عمومی، ایجاد مرکز امدادرسانی و تامین امنیت، ایجاد کیوسک اطلاع‌رسانی، ساماندهی پارک شهرداری، ایجاد بازارچه صنایع دستی، ایجاد فرهنگسرا، احداث باشگاه پینت بال، احیای قله فیله قوس، احداث تله کابین، ساماندهی اسکله و قایق‌رانی و نوسازی قایق‌ها، احداث دهکده ییلاق، ایجاد سوئیت‌های اقامتی، احداث مکان‌هایی برای ورزش‌های زمستانی، ایجاد کمپینگ و سکوی چادرزنی، احداث سکوی پرنده‌نگری و سکوی ماهیگیری و چایخانه سنتی، رستوران و کافی شاپ، احداث فروشگاه و سالن بازی کودکان عنوان کرد.
وی در خصوص امنیت دریاچه زریوار نیز گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همکاری فرمانداری این شهرستان بر اجرای این طرح‌ها نظارت دارد تا امنیت دریاچه از نظر احداث و ساخت و سازهای اطراف آن حفظ شود و مشکلی در بحث آلودگی‌های زیست محیطی برای دریاچه ایجاد نشود.
علاوه بر این طرح‌ها احداث دانشکده گردشگری نیز در کنار این دریاچه در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  قرار دارد.  
 
* شبکه‌های فاضلاب فرسوده شهری موجب تخریب بناهای تاریخی می‌شود

الهی گفت: با توجه به یکی از مصوبات شورای بافت در خصوص بازسازی و مرمت شبکه‌های فاضلاب در جواربافت‌ها و بناهای تاریخی سطح شهر سنندج مقرر شده که شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان در خصوص مشکلات مربوط به شبکه‌های آب و فاضلاب در جوار بناهای تاریخی مهم شهر سنندج از جمله حمام خان، عمارت حبیبی و حمام دو خزینه اقدامات لازم را انجام دهد.
به گفته وی با توجه به فرسوده بودن شبکه‌های آب و فاضلاب در مناطق مذکور و نفوذ و نشت رطوبت به این بناها شرکت آب و فاضلاب شهری باید در اسرع وقت نسبت به تامین اعتبار و تعمیر و بازسازی این شبکه‌ها اقدام کند.
الهی تصریح کرد: در حال حاضر حمام دو خزینه یکی از تاریخی‌ترین بناها و حمام‌های سطح شهر سنندج است که در سال 1220 هجری قمری ساخته شده است.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه نفوذ رطوبت و نشت آن به داخل بناهای تاریخی حمام خان و دو خزینه خزینه و عمارت حبیبی موجب می‌شود که بافت تاریخی آسیب ببیند و تخریب شود.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول