اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

اعراب به دنبال سهم بیشتری از میادین مشترک نفتی هستند

خبرگزاری فارس: سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به میادین مشترک نفتی و گازی برخی کشورهای عربی با ایران، گفت: آنها به دنبال استفاده بیشتری از میادین گازی و نفتی مشترک هستند.

اعراب به دنبال سهم بیشتری از میادین مشترک نفتی هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج به نقل از دفتر نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی، سیدعماد حسینی با اشاره به سوءاستفاده عربستان در برداشت‌های غیرقانونی از میدان گازی آرش که از میادین مشترک میان ایران و کویت است، اظهار داشت: در استفاده از همه میادین مشترک گازی و نفتی با اعراب مشکل داریم و میدان گازی آرش تنها یک نمونه از این میادین مشترک است.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: اعراب برای گسترش استفاده از چاه‌های مشترک با ایران، اتحادی نانوشته میان خود ایجاد کرده و به دنبال استفاده سهم بیشتری از میادین هستند.
وی در ادامه یادآور شد: برخی مواقع ملاحظه می‌شود اعراب برای استفاده بیشتر از میادین مشترک به کمک یکدیگر می‌روند، مثلا گاهی عربستان به کمک کویت رفته و نفت و گاز بیشتری از میادین مشترک استخراج می‌کند و در مواقعی دیگر کویت به امارات کمک کرده و گاهی نیز امارات به عمان کمک می‌کند.
نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکارهای مناسب برای بهبود اوضاع وشرایط موجود گفت: برای توسعه میادین مشترک به نحوی عمل کنیم که این میادین برای ما قابل برداشت شود لذا در حال حاضر مطالعات زیادی در حوزه‌های مختلف صورت گرفته ولی کافی نبوده است.
حسینی با بیان اینکه قطر چند برابر ایران از میادین مشترک استفاده می‌کند، اظهار داشت: قطر چند برابر ایران از میادین مشترک گازی برداشت دارد و چند سال زودتر از ایران برداشت‌های خود را آغاز کرده است لذا باید راهی برای این مشکل پیدا کرد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: نتوانسته‌ایم برداشت‌های خود از میادین مشترک نفتی و گازی را به اندازه قطر و کشورهای عربی افزایش دهیم چرا که مشکلات زیادی در زمینه مدیریتی و سرمایه‌گذاری وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه باید چاه‌های پارس جنوبی را به صورت حاکمیتی اداره کنیم، افزود: این امکان وجود ندارد که وزارت نفت به صورت انحصاری میادین مشترک نفتی را اداره کند بنابراین باید حاکمیت وارد عمل شود ضمن اینکه سفر مقام معظم رهبری به عسلویه نشانگر حساسیت بالای این موضوع برای نظام است.
نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان درمجلس شورای اسلامی با تاکید بر موانع پیش‌روی استفاده از میادین مشترک یادآور شد: چالش سرمایه‌گذاری، مشکل مدیریتی و حاکمیتی نبودن میادین مشترک از جمله موانع عدم موفقیت ایران در استفاده از میادین مشترک گازی و نفتی با کشورهای عربی است.
انتهای پیام/صا30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول